قرار داد بند بخش‌آباد فراه با شرکت پاکستانی فسخ و با شرکت ایتالیایی امضا شد

اطلاعات روز: قرارداد طراحی تفصیلی بند آبی بخش‌آباد ولایت فراه که قبلاً با یک شرکت پاکستانی امضا شده بود، فسخ شده و امروز با حضور رییس‌جمهور غنی در ارگ با شرکت «هایدرو ارک» ایتالیایی امضا شد.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب امروز در مراسم امضای قرارداد گفت که در سال ۱۳۹۲ قرارداد طراحی این بند با یک شرکت پاکستانی امضا شده بود. آقای عثمانی دلیل فسخ قرارداد را کندی و رضایت‌بخش نبودن کار شرکت پاکستان خوانده و گفت که قرارداد از سوی کمیسیون تدارکات ملی فسخ شده است.
عثمانی همچنان خطاب به تمام شرکت‌ها و کمپنی‌های که در افغانستان در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: «ما با وجودیکه از هر ظرفیت که وارد کشور می‌شود، استقبال می‌کنیم اما حرکت بطی را قبول نداریم، یا باید پروژه‌ها به سرعت و کیفیت لازم انجام شوند و یا فسخ و متوقف گردند و مجدداً قرارداد صورت گیرد.»
بند بخش‌آباد روی دریای فراه رود در قسمت شمال شرق ولایت فراه موقعیت دارد. برای طراحی تفصیلی این بند 4,483 میلیون دالر هزینه در نظر گرفته شده است که از بودجه دولت افغانستان پرداخت می‌شود. کار طراحی تفصیلی این بند مدت 18 ماه را دربر می‌گیرد.
وزارت انرژی و آب می‌گوید که بلندی این بند 81 متر است و پس از تکمیل ساختمان آن، 27 میگاوات برق تولید خواهد کرد و همچنان ظرفیت ذخیره 1360 میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد. با ساخت این بند 104 هزار هکتار زمین نیز زیر آبیاری قرار خواهد گرفت.
مطالعات اقتصادی این بند در سال 1355 توسط کمپنی فرانسوی «سورق» آغاز شده بود و بار دوم مطالعات امکان‌سنجی تخنیکی در سال 2008 با همکاری کمپنی «سی ای اس» هندی انجام شده است.