تنش‌ها در تورخم؛ معین وزارت خارجه به پاکستان می‌رود

اطلاعات روز: پس از درگیری میان نظامیان افغانستان و پاکستان در گذرگاه مرزی تورخم و بسته ماندن مرز به مدت پنج روز، قرار است معین وزارت خارجه به‌منظور گفت‌وگو در مورد حل تنش‌های پیش‌آمده میان دو کشور به پاکستان برود.
تواب غورځنگ، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که روز پنج‌شنبه سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست‌وزیر پاکستان با حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی گفت‌وگوی تلفونی کرده و دو طرف روی حل تنش‌ها در تورخم از راه گفت‌وگو تأکید کرده‌اند.
به گفته‌ی آقای غورځنگ، پیشنهاد سرتاج عزیز این بود که حنیف اتمر یا صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه برای گفت‌وگو روی حل این مشکل به پاکستان سفر داشته باشد.
سخن‌گوی شورای امنیت ملی به خبرگزاری پژواک گفته است که حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا در سطح معین وزارت خارجه یک هیأت را به‌‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد اعزام کند.
سخن‌گوی شورای امنیت ملی از ترکیب هیأت افغانستان و زمان رفتن آن به پاکستان جزئیات نداده است. همچنان روز پنج‌شنبه سرتاج عزیز هنگام ارائه‌ی معلومات به اعضای پارلمان آن کشور گفته بود که با مشاور شورای امنیت ملی افغانستان صحبت کرده و درخواست کرده است تا وزیر خارجه‌ی افغانستان به پاکستان سفر کند.
تنش میان افغانستان و پاکستان در گذرگاه مرزی تورخم پس از آن بالا می‌گیرد که یک‌شنبه شب هفته‌ی گذشته مزربانان دو کشور با هم درگیر شدند. گزارش‌ها حکایت دارد که نظامیان پاکستانی قصد افراز یک دروازه را گذشته از نقطه‌ی صفری در خاک افغانستان داشته‌اند که با واکنش مرزبانان افغانستان مواجه می‌شوند.
بسته شدن راه تورخم تاجران افغانستان و پاکستان را متضرر کرده است
مرز تورخم پنج روز می‌شود که بر روی ترافیک بسته است و صدها موتر باربری و کانتینر در دو طرف مرز متوقف مانده‌اند. به گفته‌ی مسئولان بسته ماندن مرز تورخم تاجران افغانستان و پاکستان را متضرر کرده است.
مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که متوقف ماندن صدها کانتینر مواد خوارکی در دو طرف خط دیورند در کنار زیان وارد کردن به بازرگانان بهای مواد خوراکی را نیز در بازارها افزایش داده است.
از سوی هم در حال حاضر که زمان حاصل‌دهی میوه‌های تر افغانستان است، بسته ماندن مرز تورخم دهقانان و تاجران را برای رساندن این محصولات به بازارهای جهان با مشکلات جدی مواجه کرده است که بسته ماندن مرز برای مدت طولانی ضررهای زیادی را متوجه آن‌ها نیز خواهد کرد.
در همین حال مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گویند که می‌کوشند تا با وارد کردن مواد خوراکی را از راه انگور اده در ولایت پکتیکا جلو افزایش بیش از حد مواد خوراکی را در بازار بگیرند.
خانجان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع گفته است: «تلاش داریم از راه انگور اده، که فعلاً کار ما جریان دارد، کانتینرهای انگور را انتقال بدهیم. دیروز هم تقریباً ۲۰۰ کانتینر از این راه انتقال داده شده. همچنان از راه‌های پکتیا، خوست و چمن نیز انتقال داده شده اند.»
درصدی بالای کالای‌های وارداتی افغانستان از راه تورخم وارد کشور می‌شود و گفته می‌شود که روزانه تا دو هزار کانتینر کالاهای وارداتی از راه تورخم رفت‌و‌آمد می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *