مولانا؛ ایرانی «نجیب» یا «افغانی کثافت»؟

سختگیری و تعصب، خامی است / تا جنینی، کار، خون‌آشامی است. – مولانای بلخ
این‌که تلاش می‌کنند مولانای بلخ را به‌عنوان یک میراث فرهنگی – تاریخی دو کشور ایران و ترکیه ثبت کنند تازگی ندارد، اما هیچ چیزی را ثابت نخواهد کرد. ایران سال‌هاست چنین تلاش‌هایی را روی دست دارد. حرف این‌جاست که احیاناً ثابت کردند که مولانای بلخ فقط مال مشترک ایران و ترکیه است و دیگر کشورهای حوزه‌ی زبان پارسی که مرکزیت آن افغانستان است و تاجیکستان نیز بخش مهم و عمده‌ی آن را تشکیل می‌دهد، سهمی از این میراث ندارند، در نهایت چه چیزی را تغییر خواهد داد؟ زادگاه مولانا بلخ از ولایت‌های شمالی افغانستان است و اشعارش نیز به‌لحاظ درون‌مایه بیشترین قدر مشترک را با عرفان معاصرانش در این خطه‌ی جغرافیایی دارد. ایران امروزی که تاریخ آن به کمتر از یک سده می‌رسد، تنها مسیری است که مولانا به روایتی از آن عبور کرده و به قونیه رفته است. قونیه مکانی است که مولانا در آن چند سالی زندگی کرده اما چنان‌چه هویداست، دلش همیشه در گرو وطنی بوده که این روز‌ها زبانه‌های آتش در آن بالا گرفته است.
مولانا، مشهور به خداوندگار بلخ، در سال 604 ه.ق در بلخ به‌دنیا می‌آید و هنوز چند سالی از زندگی‌اش سپری نشده که سلطان‌العلما پدر مولانا از بلخ کوچ کرده و در قونیه سکنا می‌گزیند. این کوچ یا تبعید خودخواسته دقیق در زمانی صورت می‌گیرد که پدر امیر خسرو بلخی دهلوی یکی دیگر از مفاخر این سرزمین نیز از بلخ کوچیده به هند می‌رود. سنگ‌بنای خطه‌ی جغرافیایی مولانا گویا به‌گونه‌یی نهاده شده که اکثریت مطلق علما و دانشمندان آن به مرور زمان همچون پرستوهای مهاجر پرکشیده به‌سوهای دیگر این کره رفته‌اند. واقع اما این است که زادگاه چیزی است که هیچ موجود انسانی نمی‌تواند به‌گونه‌ی قطع، ریشه‌هایش را از آن جدا نماید. مولانا در بلخ زاده شد، در قونیه زندگی کرد و همان‌جا نیز دفن گردید، اما او تا زمانی‌که آثار و اندیشه‌هایش مورد ارجاع انسان‌ها قرار می‌گیرد، همچنان بلخی خواهد ماند. بلخ روزگار مولانا قطعه‌یی بود در مرکز جغرافیایی به‌نام آریانا. امروز این بلخ به افغانستان تعلق دارد و شاید یک قرن دیگر جغرافیای سیاسی دیگری پدید آمده و بلخ را در بر بگیرد. آن‌وقت مولانا دیگر از افغانستان نخواهد بود و این مهم نیست. مهم این است که مولانا تا تاریخ است و زندگی در این کره جریان دارد، متعلق به بلخ خواهد بود. ادوارد سعید در فلسطین به‌دنیا آمد، اما بیشترین سال‌های عمرش را در امریکا گذراند؛ آیا منطقی وجود دارد در این‌که کسی بخواهد فلسطین را از سعید بگیرد؟ آیا اساساً چنین چیزی ممکن است حتا اگر آن تعلق خاطر و فعالیت‌های سعید را در رابطه با فلسطین مدنظر نگیریم؟
مشکل بعد از آن پدید آمد که سیدرضا صالحی امیری، مشاور رییس‌جمهور ایران و رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی این کشور از ثبت جهانی مثنوی مولانا به‌عنوان میراث مشترک فرهنگی ایران و ترکیه خبر داد. تعدادی از فرهنگیان افغانی در آن کشور در برابر این خبر واکنش نشان دادند و بر بی‌اعتنایی حکومت افغانستان در این رابطه معترض شدند. مسئولین کشور زادگاه مولانا اما، گویا یا درکی درست از مسأله نداشتند و یا هم خیلی خوب درک کردند و نخواستند به‌صورت ناشیانه مولانایی را که به‌زبان خودش «برای وصل کردن» آمده است و نه «برای فصل کردن»، مایه‌ی یک نزاع سیاسی میان دو کشور همزبان و یک کشور هم‌فرهنگ دیگر بسازند. حقیقت اما این است که برخورد خنثا با این ماجرا، به نفع حکومت افغانستان، فرهنگ این کشور و مآثر و مفاخر فرهنگی این کشور نیست. هرچند که جغرافیای سیاسی را نمی‌توان با قاطعیت مبنای این بحث دانست، زیرا جغرافیای سیاسی و تمام مرزبندی‌های دیگر بر این مبنا فرّار و سیال‌اند. اما مقدم‌تر از این بحث این مسأله است که مرزبندی‌های سیاسی نیز بر محور همین ارزش‌های فرهنگی و تاریخی تعیین می‌شوند. به‌بیان روشن‌تر، اگر ارزش و مشخصه‌یی هم به یک جغرافیای سیاسی تعلق می‌گیرد، این ارزش قبل از همه متعلق به آثار، مکان‌ها و مفاخر تاریخی‌یی است که در آن جغرافیا قرار دارند. محض نمونه، کشور ایران چرا با جعل نام‌های مکان‌های اوستایی و شاهنامه می‌خواهد آن مکان‌ها را بیشتر مربوط به ایران امروزی بداند؟ چون ارزش بزرگی از قبل این جعل عاید ایران می‌گردد. ایران یا با انگیزه‌ی سیاسی و یا هر انگیزه‌ی دیگر، اگر مثلاً بتواند جغرافیای شاهنامه را طوری ترتیب بدهد که همه متعلق به محدوده‌ی آن کشور باشد و افغانستان و تاجیکستان هیچ سهمی در آن نداشته باشند، بعد از یک قرن دیگر هیچ افغانی و ترکی‌یی ادعا نخواهد توانست کرد که افغانستان و تاجیکستان هم سهمی از شاهنامه دارند. و چون شاهنامه یکی از پایه‌های محکم و استوار زبان فارسی است و جهان وقتی می‌خواهد به زبان فارسی و پیشینه‌ی این زبان رجوع کند، ناگزیر از برخورد با شاهنامه می‌شود، در صورت تعلق جغرافیای آن به یک کشور خاص (ایران)، طی زمان طولانی‌تر هیچ افغانی‌یی حق نخواهد داشت که خودش را وارث یا یکی از وارثان زبان فارسی بداند. زبان خانه‌ی وجود انسان است و امکانی برای تجلی و ظهور حقیت و هستی انسان‌ها. جامعه‌یی که زبانش را از دست می‌دهد در حقیقت هستی و فلسفه‌ی وجودی خودش را فراموش کرده است. جامعه‌ی بدون زبان، جامعه‌ی بدون هستی است و مطلقاً فاقد ارزش.
داستان مولانا اما، تا حدودی متفاوت از این بحث‌هاست. مولانا به‌لحاظ زبانی متعلق به حوزه‌ی زبان پارسی است و این حوزه‌ نه ملک طلق ایران امروزی است و نه هم از افغانستان یا هیچ کشور دیگر. در این مورد نمی‌توان بحثی داشت. بحث در این است که اگر قرار باشد در خصوص شخصی چون مولانا به‌صورت مشخص‌تر حرف بزنیم و برای این کار ضرورت به نشانه‌هایی از قبیل محل تولد، محل زندگی و مکان مرگ داریم… ایران سیاسی امروز که عمری به درازای فقط یک نسل دارد، چه سهمی در این معادله خواهد داشت؟ از تولد، زندگی و مرگ، کدام‌یک از این‌ها در خاک ایران کنونی اتفاق افتاده است؟
مولانا را نمی‌توان به‌عنوان یک موجود انسانی صرف مطرح کرد. ارزش مولانا در آثار و اندیشه‌ی مولانا نهفته است. تحدید اندیشه به مکان و محل خاصی، بی‌رحمانه‌ترین جفایی است که انسان‌ها در حق آن اندیشه می‌توانند مرتکب شوند. این یک وجه مسأله است که مربوط به میزان تأثیرگذاری اندیشه می‌شود. وجه دیگر مسأله این است که تا خواست‌گاه اندیشه و مولد این اندیشه را معین نکنیم، چگونه می‌توانیم از چگونگی و چرایی آن بحث نموده و آن را ارزش‌یابی کنیم؟
سوالی دارم از کارگزاران هوشیار کشور همسایه: به خود اجازه می‌دهید و این را حق انحصاری خود می‌دانید که مولانای بلخ را از خود بخوانید. ظاهراً بهانه این خواهد بود که مولانا متعلق به زبان و فرهنگی است که ایران امروزی و افغانستان و تاجیکستان میراث آن‌اند. این تنها محمل دستکاری شما خواهد بود. اما گاهی با خود فکر کرده‌اید که سالانه چقدر از هم‌دیاران و هم‌زبان‌های همین مولانا را به‌نام «افغانی کثافت» توهین، آزار و اذیت می‌کنید و به کام نابودی می‌فرستید؟
سوالی دیگر: تصور کنید که مثلاً در همین روزها حکومت افغانستان به‌دلیل هم‌زبانی با فردوسی بخواهد او را منحیث میراث فرهنگی و تاریخی خود ثبت یونسکو کند، واکنش شما در این رابطه چه خواهد بود؟ و در این واکنش، چقدر خود را محق خواهید دانست؟

دیدگاه‌های شما
  1. برای ما اصلا کوروش و هخامنش و فارس و تاجیک و هزاره و پشتو و مولوی و غیر مولوی اصلا اهمیت ندارد. چیزی که مهم است دیانت و اخلاق و ادب نیکو است که از جوامع آخر الزمان رخت بربسته است. شما یک عده بی درد شیشته اید برای همدیگر خودتان را به رخ می کشید.

  2. همام بهتر که از قوم پارس هستیم و داریوش و کوروش کبیر،را تمام دنیا میشناسند،شما ها از ما نباید عقده داشته باشید باید از انگلیسی ها عقده داشته باشید که به شما یاد دادند به راننده بگویید درایور
    و به لیوان یا استکان بگویید گلاس،نه تنها زبان شما بیگانه شده است،بلکه خودتان هم در افغانستان بیگانه شدید تا موقعی که این افتخار را نداشته باشید و خودتان را از قوم پارس ندانید،و مثل چنگیز مقوله فکر کنید، از شر طالبان و پاکستان و انگلیس و آمریکا نجات پیدا نخواهید کرد،گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک را بیاموزید،و اگر نه دولت ها فقط جز اختلاف انداختن چیزی عاید شما نکردند.

    1. شما ها که میگویید مرسی، مانتو، دوش، شومینه، کادو و… کجا زبان تان پارسی اصیل و درّ دری است؟

  3. گذشته ها گذشته است امروز بلخ در امارت اسلامی افغانستان است و زادگاه مولوی هم بلخ هست. تمام شد و رفت پس مولوی افغان است. اینکه در گذشته چند کشور امروزی یکی بودند خدا آن روز ها را بیامرزد الان ما و شما در حکم بیگانه استیم و مولوی از آن ماست زیرا زادگاهش در قلمرو ماست. نه تنها مولوی بلکه بسیاری از دانشمندان و ادیبان از افغانستان استند و این یک حقیقت غیر قابل انکار است و با این حرف ها که گذشته فلان بوده نمی توان حقیقت را پوشید. همه ما از هزاره و تاجیک و پشتو و غیره افغان هستیم و به افغان بودنمان افتخار می کنیم و به سلحشوری نیاکان خود برای رسیدن به این استقلال سر تعظیم فرود می آوریم.

    1. گفتی که با ایرانی بیگانه هستی،پس هموطنان تو در ایران چه غلطی میکنند،به همشون بگو برگردن و باغچه افغانستان را بیل بزنند

  4. درضمن ایران همیشه ایران بوده پرشیا هم نام غرب بوده خواستن هویت خودمون فراموش کنیم مثل شما تاجیک ها و افغان ها که کسی شمارو ایرانی نمیدونه و به اسم افغان صداتون میکنن ولی ما هویتمون فراموش نکردیم و ازسرزمبن ایران جدا نشدیم و هویت خودمون فراموش نکردیم و شما تکه های از ایران هستین که تجزیه و جدا شدین و قلب ایران ماییم من بلوچ ایرانی هستم می‌تونستم مثل شما افغان ها جداشیم ولی خداروشکر جز ایران هستیم و ایران مرکزی ما هستیم و افغانستان و تاجیکستان هم جز ایران بودند ولی جدا شدن از مادر رفتن و شما تیکه کوچکی از ایران بودین مثل این میمونه دست یکی رو قطع کنن ولی هنوز قلبش بزنه و زنده باشه. ما و من بلوچ. و برادران ترک لر کرد فارس ایرانی هستیم و به این افتخار میکنیم که مثل شما افغان ها و تاجیک ها جدا نشدیم از سرزمین مادریمون ❤️ ❤️❤️❤️❤️❤️❤️🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

    1. قلب ایران خراسان است یا فارس!
      مگر ۱۳۳۵ از فارس به ایران تغییر نام نکردید؟
      چرا قلب و دغل؟

  5. درضمن ایران همیشه ایران بوده پرشیا هم نام غرب بوده خواستن هویت خودمون فراموش کنیم مثل شما تاجیک ها و افغان ها که کسی شمارو ایرانی نمیدونه و به اسم افغان صداتون میکنن ولی ما هویتمون فراموش نکردیم و ازسرزمبن ایران جدا نشدیم و هویت خودمون فراموش نکردیم و شما تکه های از ایران هستین که تجزیه و جدا شدین و قلب ایران ماییم من بلوچ ایرانی هستم می‌تونستم مثل شما افغان ها جداشیم ولی خداروشکر جز ایران هستیم و ایران مرکزی ما هستیم و افغانستان و تاجیکستان هم جز ایران بودند ولی جدا شدن از مادر رفتن و شما تیکه کوچکی از ایران بودین مثل این میمونه دست یکی رو قطع کنن ولی هنوز قلبش بزنه و زنده باشه. ما و من بلوچ. و برادران ترک لر کرد فارس ایرانی هستیم و به این افتخار میکنیم که مثل شما افغان ها و تاجیک ها جدا نشدیم از سرزمین مادریمون ❤️

  6. مولوی و غیر مولوی و هر کس ادعایش را دارید ارزانی ایرانتان.اگر خدا بخواهد در نسل های آینده زبان پشتو تمام سرزمین افغانستان را در بر می گیرد و دیگر زبانی به اسم دری یا فارسی وجود نخواهد داشت و یا لااقل جایگاهی ندارد که به خاطر شاعرهایش بخواهیم با این ایرانی ها یا ترک ها بحث کنیم.

    1. بدبخت تو خودتت ایرانی هستی تازه چند ساله انگلیس جداتون کرده و گرمه از زمان حکومت ایران تا همین چندین سال پیش جز ایران بودین و ایرانی به شمار می‌رفتین…

    2. بزدل تو و افغانی های حرامزاده هستید،بی ناموس شما اگر شرف داشتید از هواپیما آویزان نمیشدید،کیرم تو اول و وسط و آخرتون،مادر جنده تو ایران فردا اگه آزاد بشه مادر یک یکیتون رو میگاییم

  7. این ها ملاک برتری نیست! ارزش هرکس تقوای اوست! خاک پرستی تا کی؟! وطن اصلی تان بهشت است اگر می دانستید و تقوا پیشه می کردید. ولی آنها که سرگرم دنیای پست ارزش شدند و عشق به خاک و مال را ملاک اصلی خود قرار دادند، دندان به حسرت خواهند شمرد.
    افغانستان چیه؟ ایران چیه؟ ملی گرایی چه معنی داره؟ میهن پرستی چه معنایی داره وقتی که آفریده برای این دنیا نباشی؟
    پس به خود بیایید و بدانید آن مثلا آفریقایی فقیری که به حق الیقین برسد، بدون شک از ناز پرورده ثروتمند نژاد مثلا آریایی برتر و والا تر است. اما در این دنیا درک نمی کنید.

  8. با درود ! قابل‌ذکر است مولانای بزرگ‌ ، مشهور به خداوندگار زاده شده در بلخ یکی از شهر های افغانستان امروزی بود. لطفا خوارزمشاهیان و تاریخ رادقیق مطالعه کنید.
    لطفا تاریخ را دستکاری نکنید.
    آفتاب به دو انگشت پنهان نمیگردد🙏🏻
    در اخیر باید گفت همه فارسی زبانها یکی هستند چون یکی بودند و مهم تر از همه ،
    انسانم آرزوست ❤️

  9. این مال من و اون مال تو. مانند عروسک بازی دختر ها.
    بیچاره کردند ما را.
    خدا لعنت کند کسی که این مرز و خط تعیین کرد.
    خدا لعنت کند که همسایه ها را جان همدیگر انداخت.
    چه جوان هایی در این سرزمین ها کشته شدند. به خاطر هیچ.
    من هیچ تفاوتی در کوه ها تاجیکستان و ایران ندیدم . من هیچ تفاوتی در اسمان ترکیه و ایران ندیدم.
    این سرزمین ها متعلق به این مردم است.. به خاک خود ،به زبان خود ، به دین خودمان باید افتخار کنیم. این مرز بندی کثیف باید برداشت.
    اگر مولوی می خواهید!! برایش تلاش کنید. ارامگاه درست کنید . نشان بدهید که دوستش دارید، رو کاغذ نوشتن مال من و مال اون چه فایده؟

  10. میراث قوم افغان که بخشی از ایران هست، فقط طالبان بوده تا الان … برای همین میخوان برای خودشون هویت جعلی بسازند و دست درازی میکنند به ارزشهای دیگر ملت ها… اما شما تا هزارسال آینده به همین شکل خواهید موند…

    1. بسیاراحمقی که حتی ارزش جواب دادن هم فکرنکنم داشته باشی .ایران امروزی شما تنها تکه ای ازهرامپراتوری وبخشی ازان بوده واسمش پرشیا بوده .اما رضا شاه که امد گفت هرجورشده باید یک تاریخ غنی برااینان درست کنم .پس شروع کرد نام ایران زا آریانا رابراخوددزدید وازپرشیا به ایران تعییر دادوناخودآگاه همه مشاهیرافغانستان وتاجیکستان وازبکستان را براخودش دزدید .ولی کورخواندید این دزدی شما بالاخره رومیشود .ایران امروزی سالها تحت سلطنت غزنویان ،طاهریان ،صفاریان ،سامانیان ،هوتکیان ،غوریان و..مردمان افغانستان وتاجیکستان بوده وکشورتان ازشهرهای ما که پایتخت بوده اداره میشده .حال ما جزشما بودیم یا شما جزما ؟؟خدالعنت کند آن دزدرضا پهلوی

      1. تو از جمله ایرانی جنده هستی بی شعور.
        در هرقسمت دنیا محل تولد به عنوان تابعیت شخص است. به طور مثل در امریکا تولد شدی امریکایی هستی. چون بلخ مربوط افغانستان است همه شخصیت ها از جمله مولانا مربوط افغانستان است ایرانی جنده.

    2. خفه اشغال ایرانی دزد
      اومدید شما پارس های احمق تمام هویت افغانستان و تاجیکستان و… همه را دزدید. درحالی که بیشتر اوقات از غزنویان؛ صفاریان و طاهریان و غوریان وهوتکیان زیردست پدران ما بوده اید. حتی اسم ایران رو هم رضا پهلوی اشغال برا شما کثافت ها دزدید. حتی عمین سایتم فیلتر کردین تا واقعیتو نفهمن. دزدی های کثیف اومدید ههمه چیز پنج تا شش کشور رو دزدیدید زبونتون درازه؟؟ مطمین باشید خراسان روزی تمام دزدی هایتان رو پس میگیره . جواب خاصی هم ندارید همیشه بجای حرف منطقی مثل سگ پارس وتمسخرمیکنید

  11. خجالت بکشید…این همه وقاحت و پررویی از جهل و تعصب میاد فقط. مثل کشور جعلی پاکستان، عراق و افغانستان جعلی هم با توطئه بریتانیا در همین قرن اخیر از ایران بزرگ جدا شدن. قرار بود ترکهای شمال غربی و اعراب جنوب غربی رو هم با عنوان کشور آذربایجان جنوبی و خوزستان رو هم جدا کنند که نشد. هنوز هم تجزیه طلبان پیگیر تجزیه این کشور هستند. ایران یک حوزه تمدنی هست که کشورهای فارسی زبان و بخشی از ترکها و اعراب و کردها هم بخشی از اون هستند. شما وارد بازی این مزدوران تجزیه طلب نشید و این حرفهای احمقانه رو هم جایی تکرار نکنید. ایران بزرگ تمدنی است با اقوام گوناگون و گویشهای مختلف که همگی آنها با هم ایران نامیده میشود… تمام

    1. بدبخت اون تمدنی که میگین به اسم ایران منم قبول دارم ولی شما یه تیکه اون ایران بودین که بادزدیدن اسمش همه چیزو دزدیدین!!! حالا بگو اون تمدن فقط شما ایرانی های الان مثل فارس و لر و کرد و… سازنده ش بودین؟؟ یا تاجیک وافغان ها و.. اگه همشو پدران شما ساختن قبوله همش برا شما . اگرم شریکی ساخته شده لال شو. بدبخت تو که هنوز خبرنداری امپراتوری درانی چیه میای میگی جداشده؟؟ برو سرچ کن تا زرزر اضافه نکنی. روزی که اسم اصلی کشورمون رو دوباره برگردونیم دست شما دزدان رو میشه

  12. مولانا از همه فارسی زبانان هست، افتخار هر سه کشور پارسی زبان یعنی ایران کنونی، افانستان و تاجکستان که در حقیقت توسط مرز های استعماری جدا شده اند ورنه همه یکی اند.

  13. بنده دانشجوی فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در قم، ایران از کشور افغانستان در مقطع فوق لیسانس در حال تحصیلم، در اواخر ترم سوم با همکاری محترم استاد سهرابی فر بنا بر مضمون که در صنف ایشان تحت عنوان دین و معنویت در ادیان داشتیم قرار شد که مولانا و طریق مولویه را من ارائه کنم، از لابلای مطالعه که داشتم در جهت به این نتیجه رسیدم که: مولانا یک صدا و اندیشه است و هر که این صدا را شنید و در درک این اندیشه پی ببرد مولانا از اوست، اگر بخواهید مولانا از شما باشد در آثار و اندیشه و گفته های وی دست یابید و او را در اندیشه خود از خود کنید.

  14. وه چه بی‌رنگ و بی‌نشان که منم…
    حیف اینا که بازیچه یه مشت عوام شدن چه افغانی چه ایرانی چه ترک

  15. ایرانیان عزیز ، افغانستانی های عزیز نگفتن که بیایید اینا رو نصیحت کنید که ای بابا افغانستانی و ایرانی نداریم که هممون یکی هستیم خوب اگه یکی بیاد بگه رازی مال افغانستان و تاجیکستان ناراحت نمیشید ؟؟ یا بعضی ها گفتن شما حال و روزتون اِل ، بِل خوب حال و روز خودتون چطوره ؟ هر چی جنگ و ترور هست یه پاش ایران هست فرق افغانستان و ایران اینه که افغانستان قربانی ترور و جنگ هست ایران خودش عامل جنگ و ترور ، ضمناً شماها اگه اطلاعاتتون پایین هست و درباره افغانستان و مشاهیرش چیزی نمیدونید دلیل نمیشه که اونا وجود نداشتن در آخر هم باید بگم ایرانیان عزیز توهمی به اسم اونجا هم جزٔ ایران بوده دارند ، ایران خودش جزٔ همه جا بوده مثلاً در همین دوره مولانا ایران جزٔ امپراطوری خوارزمی بوده و خوارزمی ها هم ترک بودن و خوارزم هم همه میدونند کجاست ؟ پس لطفا اگه مولانا در مسیرش از ایران امروزی هم گذر کرده دلیل نمیشه به نام خودتون ثبت کنید

  16. وقتی اندیشه ای اثرات فرهنگی اجتماعی و سیاسی بر دنیای انسانی گذاشت صاحب اندیشه یک شخصیت جهانی و متعلق به جهان است .

  17. واقعا جای شرم است برای شما مردم ایران امروزی تا هشتاد و سه سال پیش کشورتان بنام فارس یاد میشد و رضا شاه پهلوی نامش را از پارس به ایران تغییر داد ایران واقعی افغانستان است فقط یکبار سرچ کنید در گوگل :هران شهر کز مرز ایران نهی بعد خودتان خواهید فهمید ایران واقعی طبق گفته فردوسی کجاست و فردوسی باز میگوید زپنجاه باز آوریدند سی/ز ایرانی و رومی و پارسی ببینید چقدر خوب فردوسی ایرانی و پارسی رو معین کرده
    وها خود مولانا میگه از بلخم و بلخ آن زمان بخشی از خراسان بود و خراسان نام قبلی افغانستان امروز است پس به ناحق خودتان را پاره نکنید
    بلخی ام من بلخی ام من بلخی ام
    شور دارد. عالمی از. تلخی ام
    مولانای بلخی

    1. ببخشید واقعا تخت جمشید تو کابل نیست،خب یه سر برو سرقبر گرگین خان بگو چرا از ایران جدا شدید؟؟؟؟؟!!!!
      در ضمن فارغ از بحث نژاد پرستی سرزمین پارس رو با جغرافیای ایران کنونی میشناسن بقیه کشورها هم جزو قلمرو!

    2. نام ایران همیشه ایران بوده. نام غربی ایران پرسیا بوده. مانند مصر و ایجپت.
      رضا شاه خیلی هم‌خوب کاری کرد،چون تنها کشوری که ملت ها ازاد و به زبان ها بیگناه سخن میگویند همین کشور کنونی ایران است و همه ایرانی‌هستند با زبانها مختلف. شما در ترکیه استان فارسی داری؟. شما در عربستان یا عراق استان فارسی دارید؟.چون خاک ایران مقدس است‌ و‌ برای‌ همه‌ است.
      فردوسی هم برای خودتون. فردوسی کی‌باشد که‌زبان‌ فارسی‌نجات‌داده باشد. این زبان بوده از همیشه و‌قدیم

  18. همه ما از افغانستان و تاجیکستان و ایران از یک ملتیم.چه فرقی میکنه مولانا کجایی باشه.به افکارش بیشتر توجه کنیم تا به ملیتش.ملت افغانستان اگر کمی به افکار مولانا توجه داشت این همه به بلا و مصیبت گرفتار نمیشد. ما همه برادریم.افتخارات ایرانی متعلق به افغانها و تاجیکها و افتخارات افغان و تاجیک باعث افتخار هر ایرانیست.باید به اینده و رشد و توسعه ای که از آن غافل مانده ایم بیشتر توجه کنیم.

  19. اخه مرد حساب اصلا افغانستانی وجود نداشته که حالا ارث و میراث طلب می کنی ! وقتی مشاهیر انگلیس رو مطالعه می کنیم گرچه ایرلند شمالی از انگلیس جدا شده ولی ایرلندیها اعتراضی نمی کنن!
    ضمنا اگه از ایران جدا نمیشدید فکر می کنید الان حال و روزتون این بود؟
    انقدر دچار عقب موندگی و فلاکت و سلطه روس و امریکا می شدید ؟
    قطعا یکی از استانهای پهناور اباد و پیشرفته ای در ایران بودذین با درصد باسوادی بالای 90 درصد

    1. سلام .
      این مهم نیست که مولانا الان افغانی حساب میشه یا قبلا در سرزمین ایران بوده . چیزی که محرزه اینه که برخلاف تصور خیلی از ما ایرانیها، مردم افغانستان بسیار مستعد و باهوشند ولی نمیدونم کی میخوان از درگیریهای قومی دست بردارن!
      آمریکا هم دچار بلای خانمانسوز دعواهای قومی بشه حال و روزش بدتر از عراق و افغانستان میشه ولی انگار رسم بازی رو خوب یادگرفتن و فعلا که تو خاورمیانه اتیش بازی خوبی راه انداختند .
      نمیدونم چرا مسئولان ایرانی به افغانهای شریفی که با تحصیلات عالیه در ایران حضور دارن کم لطفی می کنن. چه فرقی بین نخبه ایرانی ، نخبه و نخبه افغانی هست انسان نخبه همیشه منشا اثر و تحول و سازندگی است
      بهتره دیدگااههای فاشیستی نژاد پرستانه رو که از زمان رضا شاه پهلوی تو ایران باب شد فراموش کنیم و به اصا خود برگردیم .
      شاید نصف بیشتر از مردم مشهد اجداد افغانی دارن چه بخوان بپذیرن و چه نخوان!!!
      مولانا توهر ملیتی که قرار داشته باشه فرق نداره . خدا بیامرزه این مرد بزرگ رو

    2. شما که به خودتون خیلی می نازید حال و روز شما هم خیلی خوب نیست…حالا این یه واقعیت هست که شما نمی خواین قبولش کنین …

    3. توبرواطلاعاتتو زیاد کن بعدزرزرکن. اگه افغانستانی وجود نداشته که داشته به اسم خراسان ولی الان فقط اسمش عوض شده برا همینم زبون شما دراز شده. اون ایران تاریخی هم شما جزشما بودین ماهم جزشما ولی شما موقعیت رو عالی دیدین همه چیز اون میراث مشترک ما وتاجیک ها برا خودتون برداشتین. اخه احمق تا صدسال پیش اگه باشه ایران به معنای امروزی هم وجود نداشت و بهش میگفتن پرشیا!! اون تمدن ایران اگه همه شو شما ایرانی های امروزی یا پارس های قدیم ساختین باشه برا شما اگه پدران ما هم برا ساختنش زحمت کشیدن پی لال شین!!

      1. درضمن ایران همیشه ایران بوده پرشیا هم نام غرب بوده خواستن هویت خودمون فراموش کنیم مثل شما تاجیک ها و افغان ها که کسی شمارو ایرانی نمیدونه و به اسم افغان صداتون میکنن ولی ما هویتمون فراموش نکردیم و ازسرزمبن ایران جدا نشدیم و هویت خودمون فراموش نکردیم و شما تکه های از ایران هستین که تجزیه و جدا شدین و قلب ایران ماییم من بلوچ ایرانی هستم می‌تونستم مثل شما افغان ها جداشیم ولی خداروشکر جز ایران هستیم و ایران مرکزی ما هستیم و افغانستان و تاجیکستان هم جز ایران بودند ولی جدا شدن از مادر رفتن و شما تیکه کوچکی از ایران بودین مثل این میمونه دست یکی رو قطع کنن ولی هنوز قلبش بزنه و زنده باشه. ما و من بلوچ. و برادران ترک لر کرد فارس ایرانی هستیم و به این افتخار میکنیم که مثل شما افغان ها و تاجیک ها جدا نشدیم از سرزمین مادریمون ❤️

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *