تفاهم‌نامه‌ی انتقال لین برق 220 کیلوولت به ولایت بامیان امضا شد

اطلاعات روز: حکومت وحدت ملی و مسئولان بانک توسعه‌ی آسیایی تفاهم‌نامه‌ی انتقال 300 میگاوات برق از طریق یک لین دبل سرکت 220 کیلوولت را از منطقه‌ی دوشی ولایت بغلان به ولایت بامیان به امضا رساندند.
این پروژه به کمک بانک توسعه‌ی آسیاسی تکمیل می‌شود. اما تاکنون هزینه‌ی این پروژه مشخص نشده است.
این تفاهم‌نامه امروز در ارگ ریاست‌جمهوری میان قدرت‌الله دلاوری رییس شرکت برشنا و رییس بانک توسعه‌ی آسیایی با حضورداشت رییس‌جمهور و معاون دوم‌اش، معاون دوم ریاست اجراییه و شماری از وزیران کابینه و اعضای کمیسیون بررسی خط برق 500 کیلوولت به امضا رسید.
علی‌احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت که کار عملی این پروژه با امضای این قرارداد آغاز شده حساب می‌شود و تا سال 1398 به 20 هزار خانواده در بامیان برق‌رسانی صورت خواهد گرفت.
آقای عثمانی گفت که با اجرای این پروژه افزون بر 20 هزار خانواده، به کارخانه‌های متوسط و کوچک در بامیان نیز برق توزیع خواهد شد و برای رشد محصولات زراعتی و افزایش درآمد مردم بامیان این پروژه حیاتی و مهم است.
عثمانی افزود، برای توزیع برق یک سب‌استیشن ۳۲ میگاولت امپیر و همچنان یک شبکه‌‌ی توزیع ۲۰ کیلوولت در نظر گرفته شده که می‌تواند حدود بیست هزار فامیل را در مرحله‌ی اول زیر پوشش قرار دهد.
قدرت‌الله دلاوری، رییس شرکت برشنا در این مراسم گفت که کار سروی مقدماتی دو سب‌استیشن در دوشی و بامیان انجام شده است. براساس این سروی در ولایت بامیان سه محل (ملایان، کاریز و شیبرتو) به‌عنوان مکان سب‌استیشن تشخیص شده که پس از بررسی‌های شرکت فیشنر و مسئولان محلی محل نهایی سب‌استیشن بامیان مشخص خواهد شد.
آقای دلاوری گفت قرارداد خدماتی این پروژه با شرکت فیشنر امضا شده و پس از بررسی‌ها تا اکتوبر سال روان، اسناد داوطلبی انتقال خط برق را آماده خواهد کرد و بر اساس آن اعمار لین از ربع اول سال 2017 آغاز و در ربع دوم سال 2018 پایان خواهد یافت.
تفاهم‌نامه‌ی انتقال 300 میگاوات برق به ولایت بامیان درحالی امضا می‌شود که «جنبش روشنایی» به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی اعتراضات مردمی بر تغییر مسیر انتقال خط برق 500 کیلوولت از بامیان به سالنگ در پی هماهنگی برای حرکت‌های اعتراضی و مدنی گسترده در داخل و خارج از افغانستان است و اقدامات حکومت را به‌عنوان طرح بدیل یک توطئه و خیانت به ماسترپلان برق و مردم مناطق مرکزی می‌‌داند.
شماری از اعضای کلیدی این جنبش که عضو شورای عالی مردمی‌اند، در واکنش به خبر امضای قرارداد انتقال برق به بامیان از اعضای جنبش خواسته‌اند که به اعتراضات‌شان ادامه دهند و برای محاکمه‌ی جهانی حکومت وحدت ملی در کنفرانس وارسا و بروکسل آماده باشند.