توافق مقام‌های افغانستان و پاکستان برای ایجاد طرزالعمل «عالی برای مشوره و هماهنگی»

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی افغانستان اعلام کرده است که صلاح‌الدین ربانی و سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان با حضور حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور در حاشیه‌ی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای باهم دیدار کرده‌اند.
دفتر مطبوعات وزارت خارجه با نشر اعلامیه‌ی مشترک دیدار وزیر امور خارجه و مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفته است که دو طرف روی ایجاد یک «میکانیزم عالی رتبه‌ی دوجانبه برای مشوره و هماهنگی روی مسائل مختلف مهم در روابط و همکاری‌های دوجانبه، به‌شمول امنیت، رفت‌وآمد مردم و وسایط میان دو کشور و مسائل مرتبط دیگر، توافق کردند.»
پس از تنش‌های مرزی در تورخم، طرح ایجاد طرزالعمل مؤثر «برای مشوره و هماهنگی مسائل مورد نگرانی و علاقه‌ی مشترک» به تاریخ 31 جوزا در دیدار معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی افغانستان و معاون وزارت خارجه‌ی پاکستان در اسلام‌آباد مطرح شده بود.
در اعلامیه‌ی مقام‌های دو کشور آمده است که طرزالعمل پیشنهاد شده را صلاح‌الدین ربانی و سرتاج عزیز به‌گونه‌ی مشترک ریاست خواهند کرد و مشاوران امنیت ملی افغانستان و پاکستان در آن حضور خواهند داشت.
به نقل از اعلامیه، این طرزالعمل برای پرداختن به نگرانی‌های هردو کشور، یک گروه تخنیکی کاری نیز خواهد داشت.
در اعلامیه آمده است: «هدف اصلی این میکانیزم، نه‌تنها رسیدگی به مسائل مورد نگرانی هردو طرف و رفع این نگرانی‌ها از راه‌های دوستانه، بلکه همچنان جلوگیری از وقوع مجدد حوادث خشونت‌آمیز، مانند حوادث اخیر در تورخم، می‌باشد.»
تأکید دو طرف بر احترام به حاکمیت ملی و رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی
وزارت خارجه‌ی افغانستان همچنان می‌گوید که مقام‌های افغانستان و پاکستان در این دیدار ابعاد مختلف روابط دوجانبه را بررسی کرده‌ و بر احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دو کشور و رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی همدیگر تأکید کرده‌اند.
اعلامیه افزوده که ربانی و سرتاج عزیز بر اراده‌ی متقابل به گسترش روابط دوجانبه برای تأمین صلح، ثبات، مبارزه با تروریسم و پیشرفت اقتصادی هردو کشور تأکید کرده‌اند. در این راستا، برای تعمیق روابط، روی افزایش همکاری‌های متقابل در ساحات متنوع توافق صورت گرفته است.

در اعلامیه آمده است که دوطرف «تعهد راسخ» شان را برای از بین بردن تروریستم بیان کرده‌اند. در این زمینه، دو طرف بر ضرورت همکاری و هماهنگی نزدیک میان دو کشور در همه سطوح تأکید کردند.
همچنان در این دیدار دو طرف بر ضروت ادامه‌ی تلاش‌های مشترک برای تأمین امنیت در افغانستان در چارچوب پروسه‌ی گروه هماهنگی چهارجانبه تأکید کرده‌اند.