نیپال شهروندان‌اش را از کار کردن در افغانستان منع کرد

اطلاعات روز: پس از حمله‌ی مرگبار انتحاری بر موتر حامل شهروندان نیپال در کابل که در آن 14 تن کشته شدند، اکنون دولت نیپال گفته که شهروندان‌اش را از کار کردن در افغانستان منع کرده است.
یک مقام حکومت نیپال گفته است که سلامت نیپالی‌هایی که در مناطق خطرناک کار می‌کنند «نگرانی عمده»‌اش را تشکیل می‌دهد و در صدد آن است که هزاران تن از شهروندانش را که در افغانستان کار می‌کنند، دوباره به کشور برگرداند. اما این مقام حکومتی در مورد چارچوب زمانی دقیق این اقدامش چیزی نگفته است.
به گزارش دویچه وله، گووندا مانی بهورتل، سخن‌گوی وزارت کار و استخدام نیپال گفته است: «حکومت تصمیم گرفته است که محدودیت‌هایی در مورد اعزام کارگران به افغانستان وضع کند.»
نیپالی‌هایی که در حمله‌ی انتحاری روز یک‌شنبه هفته‌ی گشته در ساحه‌ی مکروریان‌های کابل کشته شدند برای یک شرکت خصوصی امنیتی خارجی در کابل کار می‌کردند.
ارقام رسمی نشان می‌دهد که در حال‌حاضر حدود ۳۳۰۰ نیپالی در افغانستان به‌حیث محافظ امنیتی کار می کنند، اما این شامل همه‌ی کسانی نمی‌شود که از طریق کشورهای خلیج سفر می‌کنند. گفته می‌شود که رقم راستین بلندتر باشد.
نیپال قبلاً شهروندانش را از سفر برای کارکردن در کشورهای سوریه، عراق و لیبیا منع کرده بود.
اما وکلای مدافع حقوق کارگران می‌گویند که چنین ممانعت‌هایی تأثیر اندکی بر گرفتن جلو نیپالی‌هایی دارد که می‌خواهند برای یافتن کار به این کشورها سفر کنند.
در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز چهار محافظ نیپالی پس از حمله بر ساختمان اداره‌ی ملل متحد در شهر شمالی مزار شریف کشته شدند.