نبرد دو روزه در ننگرهار؛ 131 جنگجوی داعش کشته شدند

اطلاعات روز: در درگیری دو روزه میان نیروهای امنیتی با جنگجویان داعش در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار 131 جنگجوی داعش کشته شده‌اند.
سلیم قندوزی والی ننگرهار روز گذشته در نشست خبری گفته است که این درگیری جمعه‌شب در پی حمله‌ی گروه داعش در ولسوالی کوت این ولایت روی داد.
آقای قندوزی افزوده: «حدود ۱۳۱ تن از افراد دشمن کشته شدند. ۳۶ نفر در جنگ رودررو و متباقی در حمله‌ی هوایی کشته شدند. متأسفانه، در این جنگ ۱۲ سرباز ما هم جان خود را از دست دادند.»
پس از حمله‌ی گروه داعش بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی و نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی کوت گزارش‌هایی به نشر رسید که داعشیان خانه‌های مسکونی مردم را سوختانده و شماری از زنان را نیز با خود برده‌اند.
والی ننگرهار این گزارش‌ها را تکذیب کرده و آن را «جنگ تبلیغاتی» خواند.
آقای قندوزی تأکید کرده که پاسگاه‌هایی که در پی این حمله به تصرف اعضای گروه داعش درآمدند، به زودی از کنترل این گروه بیرون خواهد شد.
قندوزی گفته است که در این جنگ خانواده‌ها پراکنده شدند و برای نجات خود فرار کردند، اما زمانی که اوضاع بهتر شد، آن‌ها با هم یک‌جا شدند.
افزایش ناامنی در ولایت ننگرهار و گسترش حضور داعش در بخش‌هایی از این ولایت، نگرانی اعضای فدراسیون جامعه‌ی مدنی افغانستان – که متشکل از چند نهاد مدنی است- را برانگیخته است.
صدیق انصاری رییس این فدراسیون، در یک نشست خبری در کابل، مقام‌های محلی ننگرهار را متهم به بی‌کفایتی کرد.
آقای انصاری گفته است که افراد وابسته به گروه داعش، مردها و کودکان را با خود برده و دو کودک دیگر را به قتل رسانده‌اند.
او گفته است: «مسوولين بى‌کفايت گفته‌اند که داعش سرکوب شده؛ اما ما شاهد هستيم که داعش نسبت به گذشته حملات گسترده را انجام مى‌دهد.»
رییس این فدراسیون از حکومت مرکزی خواست که به داد مردم ننگرهار برسد و همچنان خواستار برکناری والی و مقامات ارشد امنیتی این ولایت شد.
انصاری هشدار داده است که اگر حکومت وظايف آن‌ها را به حالت تعليق در نيارود، مردم افغانستان به سمت ولايات شرقى حرکت مى‌کنند که در آن صورت، مسئوليت هر رويداد به دوش حکومت خواهد بود.