از تعلل تا سرکوب داعش

در روزهای اخیر نبرد سنگین میان نیروهای امنیتی و گروه داعش در شرق کشور جریان دارد. این نبردها زمانی شدت گرفت که گروه داعش در اواخر هفته‌ی گذشته بر بخش‌هایی از ولسوالی کوت ولایت ننگرهار حمله کرد و شماری از پوسته‌های امنیتی را تصرف کرد. بنابر گزارش‌ها، در پی حمله‌ی گروه داعش شماری از افراد ملکی جان‌شان را از دست دادند و نیز گفته شد که نیروهای داعش پس از حمله، زنان را با خود برده‌اند و شمار زیادی از باشندگان این ولسوالی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.
دیروز مقامات محلی ولایت ننگرهار از راه‌اندازی حملات هوایی و زمینی علیه مواضع داعش در ولسوالی کوت این ولایت خبر داده، گفتند که در این عملیات‌ها تلفات زیادی بر گروه داعش وارد شده است. این عملیات‌ها از بامداد دیروز آغاز شده و به گفته‌ی مقامات محلی این ولایت، بخش‌هایی از ولسوالی کوت از تصرف داعش بیرون شده است. 32 تن از افراد داعش در این عملیات‌ها کشته شده‌اند. راه‌اندازی عملیات علیه مواضع داعش پس از آن شدت گرفته است که مشاور امنیت ملی طی کنفرانس ویدیویی با مقامات محلی ننگرهار، دستور داده است تا قول اردوی ۲۰۱ سیلاب از تمام نیروی خود برای نابودی گروه داعش در ولایت ننگرهار به‌ویژه در ولسوالی کوت استفاده کند.
از فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان سه سال بیشتر نمی‌گذرد. در سال‌های نخست حضور داعش در کشور، فعالیت‌های نظامی این گروه از سوی حکومت جدی گرفته نشد و چه‌بسا حکومت حضور این گروه را تبلیغات دشمن تلقی کرد و گفت که این گروه بزرگ‌نمایی شده است. عضوگیری داعش در افغانستان و فعالیت‌های نظامی آن‌ها زمانی گزارش شد که طالبان حملات نظامی‌شان را از سر گرفتند و آن را شدت بخشیدند. حملات طالبان که به‌نحوی غیرمنتظره بود و حکومت را غافل‌گیر کرد، سبب شد که داعش از فرصت پیش‌آمده استفاده کند. نیروهای امنیتی درگیر طالبان شدند و داعش که حضورش از سوی حکومت جدی گرفته نشد بود، فعال‌تر شد.
در واقع، حکومت با نادیده گرفتن داعش به‌مثابه یک تهدید امنیتی، به این گروه مجال داد تا جنگجویان آن بتوانند به گسترش قلمرو خود بپردازند و افراد بیشتری را استخدام کنند. دست کم گرفتن داعش در کشور به معنای بی‌خبری حکومت از تحولات و رویدادهایی که این گروه در منطقه رقم زده بود نیز هست. خاورمیانه در کل و سوریه و عراق به‌طور خاص تبدیل شدند به مقر اصلی فعالیت‌های داعش. این گروه در کمترین زمان تبدیل به تروریسم جهانی شد و ثروت عظیم و امکانات گسترده‌ی نظامی را به‌دست گرفت.
تلقی چنین سازمان تروریستی در کشور به‌عنوان یک تبلیغات، تنها موردی نیست که سبب شد داعش فرصت طلایی پیدا کند. آن‌چه را ظاهر قدیر؛ معاون مجلس نمایندگان در مورد همکاری و دست داشتن مقامات ارشد حکومت با داعش مطرح کرد، روی دیگر واقعیت را در باب این گروه نشان داد. ظاهر قدیر، حنیف اتمر (مشاور امنیت ملی) اشرف‌غنی را متهم به همکاری با گروه داعش کرد. این مساله جنجال‌های زیادی را برپا کرد و حکومت برای بررسی ادعای معاون مجلس، هیأتی را توظیف کرد اما با گذشت ماه‌ها از این غایله، هیچ خبری از هیأت و صدق‌و‌کذب ادعای ظاهر قدیر نشد.
آن‌چه امروز در ولایت ننگرهار جریان دارد نتیجه‌ی مستقیم استراتژی حکومت نسبت به تروریسم و گروه‌های مسلح است. استراتژی‌یی که سبب شد امروز داعش دامن‌گیر شود و شهروندان کشور مصونیت نداشته باشند. داعش جنایت‌های زیادی را مرتکب شده است. جنایت‌های داعش تنها محدود به قتل و کشتار مردم بی‌گناه نمی‌شود بلکه این گروه دست به تخریب قبرستان‌ها می‌زند و قوانین سخت‌گیرانه‌یی را در مناطق تحت تسلط‌اش وضع می‌کند.
مناطقی که داعش در آن حضور دارد معلوم است. تعلل در سرکوب و نادیده انگاشتن داعش خطرناک است. قبل از آن‌که این گروه تبدیل به چالش اصلی شود، باید سرکوب گردد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *