نماینده‌ی ناتو: نیروهای امنیتی افغانستان غیرسیاسی شوند

اطلاعات روز: اسماعیل آراماز، نماینده‌ی ملکی ناتو در افغانستان خواستار غیرسیاسی شدن نیروهای امنیتی افغانستان پیش از برگزاری نشست‌های وارسا و برکسل شده و می‌گوید که این نیروها باید از دخالت‌های سیاسی دور نگه داشته شوند.
آقای آراماز افزوده که نیاز است تا پولیس و ارتش ملی افغانستان کاملاً ملی شود. او گفته است: «ضرورت است که حکومت و جریان‌های سیاسی مخالف حکومت، از کارکرد پولیس ملی، پشتیبانی کنند.»
نماینده‌ی ملکی ناتو کلید پایداری و مؤثریت نیروهای امنیتی افغانستان را غیرسیاسی بودن آن‌ها خوانده و می‌گوید که باید آن‌ها از دخالت‌های سیاسی دور نگه داشته شوند.
این اظهارات نماینده‌ی ملکی ناتو در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز از سیاسی شدن نیروهای امنیتی انتقادهایی صورت گرفته بود و گفته می‌شد که رهبران حکومت وحدت ملی وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی را میان‌شان تقسیم کرده‌اند. همواره هشدار داده شده است که سیاسی‌شدن نیروهای امنیتی کشور، باعث از بین رفتن انگیزه‌های ملی در آنان می‌شود.
اخیراً جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری نیز از برخورد سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی با نیروهای امنیتی انتقاد کرده و گفته بود که این نیروها همان‌گونه که «ملی» اند باید ملی نگه داشته شوند.
تأکید نماینده‌ی ملکی ناتو بر غیرسیاسی شدن نیروهای امنیتی قبل از برگزاری نشست‌های وارسا و بروکسل زمانی مطرح می‌شود که نشست وارسا تا یک هفته‌ی دیگر برگزار می‌شود.
نشست سران ناتو در وارسا برای افغانستان از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. قرار است این نشست در هشتم و نهم جولای در پولند برگزار شود. در این نشست مدت حمایت مالی و تقویتی ناتو از نیروهای امنیتی افغان، طولانی‌تر خواهد شد.
سران ناتو در وارسا تعهدات درازمدت‌شان را با افغانستان تایید خواهند کرد
از سوی دیگر اسماعیل آراماز می‌گوید که سران ناتو در نشست وارسا تعهد درازمدت‌شان به امنیت و ثبات افغانستان را بار دیگر تایید خواهند کرد.
اسماعیل آراماز، تصمیم‌هایی را که سران ناتو درباره‌ی افغانستان در وارسا خواهند گرفت را این‌گونه فشرده کرده است: «متحدان ناتو سه تصمیم مهم در نشست وارسا در مورد افغانستان خواهند گرفت، نخست ما مأموریت غیرجنگی حمایت قاطع را فراتر از سال ۲۰۱۶ حفظ خواهیم کرد؛ دوم کشورهای همکار ناتو تعهد به ادامه‌ی حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان تا پایان سال ۲۰۲۰ خواهند کرد و سوم، ما مشارکت دوامدار بین ناتو و افغانستان را تقویت و گسترش خواهیم داد، تا همکاری‌های درازمدت ما با افغانستان را بیشتر توسعه بخشیم.»
او همچنان یادآور می‌شود که دولت افغانستان نیز باید به تعهداتش عمل کند، و گام های استوار در راستای ثبات سیاسی و مبارزه با فساد بردارد.
از سوی دیگر این نماینده‌ی ناتو خواستی از کشورهای همسایه‌ی افغانستان به‌ویژه پاکستان از بهر امنیت و ثبات افغانستان دارد. او گفته است: «ناتو از تمامی برنامه‌های منطقه‌یی تقویت‌کننده‌ی امنیت و ثبات در افغانستان، حمایت می‌کند. من از کشورهای منطقه‌یی می‌خواهم، که در یک راهبرد بیشتر متمرکز به مبارزه با دهشت‌افگنی، به افغانستان بپویندند.
نماینده‌ی ملکی ناتو به کشور‌های منطقه نیز هشدار می‌دهد که به فکر سقوط حکومت و ارتش افغانستان نباشند و برای نابودسازی هراس‌افگنان یکجا به افغانستان بپیوندند.