نخستین محموله‌ی کمکی نظامی چین به کابل رسید

اطلاعات روز: نخستین محموله‌ی کمکی نظامی چنین به نیروهای امنیتی افغانستان امروز (یک‌شنبه، 13 سرطان) به کابل رسید.
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور هنگام تحویل‌گرفتن این بسته‌ی کمکی نظامی چین گفت که این محموله حامل پیام‌هایی برای تروریستان و حامیان آن‌ها نیز است که نشان می‌دهد چین در مبارزه با تروریسم کنار مردم افغانستان می‌ایستد.
آقای اتمر گفت که این محموله شامل سلاح، مهمات و وسایل حمل و نقل و تدارکاتی می‌شود که ارزش آن به میلیون‌ها دالر می‌رسد. اتمر افزود که به دلیل محرمانه بودن این اقلام، وی نمی‌تواند جزئیات بیشتری درباره‌ی این کمک‌ها ارائه کند.
آقای اتمر ضمن توصیف این کمک‌ها به‌عنوان آغاز فصل جدیدی در روابط چین و افغانستان، گفت که این کمک‌ها بیانگر شکل گرفتن همبستگی منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریسم است.
یائو جینگ، سفیر چین در افغانستان که در میدان‌هوایی کابل حضور داشت، گفت که این کمک نظامی به افغانستان آغاز کمک‌های مداوم کشورش به افغانستان جنگ‌زده و درگیر مبارزه با تروریسم است.
آقای جینگ افزود که کشورش توانایی زیادی برای کمک به ارتش افغانستان دارد تا این کشور بتواند قابلیت‌های دفاعی خود را افزایش دهد. او اما تأکید کرد که کشورش هیچ‌گونه جاه‌طلبی ندارد و تنها به دنبال کمک به تأمین امنیت است.
سفیر چین گفت، افغانستان و چین هر دو با تهدید تروریسم مواجه است و چین مشترکاً با افغانستان در راستای مبارزه با این پدیده همکاری می‎کند.
نخستن محموله‌ی کمکی نظامی چین به افغانستان پس از آن به کابل می‌رسد که در 10 ماه حوت سال گذشته رییس ستاد کل ارتش این کشور در سفری به کابل اعلام کرد که کشورش بیش از 70 میلیون دالر به بخش نظامی در افغانستان کمک خواهد کرد.
گفته شده که قرار است دومین محموله کمک‌های نظامی چین به افغانستان در ماه اگست به این کشور برسد؛ همچنین در نظر است که چین به پولیس افغانستان هم در امر مبارزه با تروریسم کمک کند.
اتمر: این محموله کمکی نظامی چنین برای حامیان تروریسم نیز پیامی دارد
مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور هنگام تحویل‌گیری کمک‌های نظامی چین بدون ذکر نام کشور خاصی، گفت که اقدام تازه‌ی نظامی چین به افغانستان، برای «حامیان تروریسم» پیام مهمی دارد و آن‌ها را با انتخاب سختی روبه‌رو می‌کند. حنیف اتمر گفت: «این کمک چین به حامیان تروریسم پیام روشن می‌دهد که آن‌ها یک انتخاب خواهند داشت؛ یا در کنار حکومت افغانستان، مأموریت حمایت قاطع، کشورهای منطقه در مبارزه علیه تروریسم بایستند و یا هم شانه به شانه تروریستان، آن‌ها به انتخاب سختی دچار شده‌اند.»
اتمر با اشاره به این محموله افزود: «ایجاد حرکت بزرگ منطقوی به ابتکار دولت افغانستان علیه تروریسم، حامیان تروریسم را آهسته آهسته به انزوا می‏‌کشاند، بناً همان‌طوری که تروریسم هیچ دوستی نخواهد داشت، در منطقه حامیان تروریسم هم دوستی نخواهند داشت.»

حنیف اتمر هنگام تحویل گرفتن این محموله گفت: «این محموله حامل پیامی به حامیان تروریستان نیز است.»
حنیف اتمر هنگام تحویل گرفتن این محموله گفت: «این محموله حامل پیامی به حامیان تروریستان نیز است.»

چین؛ متحد منطقه‌یی پاکستان، درحالی این کمک نظامی را به افغانستان می‌کند که دولت افغانستان بارها گفته است پناهگاه‌های تروریستان در پاکستان وجود دارد و این کشور باید علیه تروریستان و پناه‌گاهای امن آنان اقدام نظامی کند.