جنگ افغانستان را پایانی نیست: اوباما روند خروج امریکا را کندتر ساخت

اسوشیتیدپرس/جوش لیدرمن ترجمه: حمید مهدوی

رییس‌جمهور اوباما روز سه شنبه از برنامه‌هایش مبنی بر کاهش تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان به نیم تعداد کنونی آن‌ها، در دوره‌ی قبل از پایان ریاست‌جمهوری‌اش دست کشید، اقدامی که ضربه‌ی دلسردکننده‌یی به امیدواری‌های او مبنی بر رهایی امریکا پس از پانزده سال جنگ است. او گفت که 8400 تن از نیروها برای رسیدگی به وضعیت امنیتی «مخاطره‌آمیز» این کشور [در افغانستان] خواهد ماند.

طرح جدید اوباما برای خروج نیروها که در کنار رهبران ارشد نظامی اعلان شد، این احتمال را تقویت کرد که ایالات متحده در سال‌های آینده در افغانستان درگیر خواهد ماند، چون امریکا برای سرکوب یک بازخیزش طالبان و آموزش ارتش افغانستان که هنوز در حالت تقلا به سر می‌برد، کار می‌کند. اوباما گفت که هدف او اطمینان یافتن از این است که رییس‌جمهور بعدی اساس و انعطاف‌پذیری جنگ با تروریزم را که «در حالت تکامل است» در آن‌جا داشته باشد.
اوباما اذعان کرد که تعداد اندکی از امریکایی‌ها احتمالا انتظار داشتند که نیروهای امریکایی برای یک مدت طولانی پس از تهاجم سال 2001 که به دنبال حملات یازدهم سپتامبر اتفاق افتاد، هنوز در افغانستان باشند. اما او گفت که برای جلوگیری از تجدید قوای القاعده و گسترش دولت اسلامی «داعش»، به پشت‌کار نیاز بود. او گفت اگر تروریست‌ها کنترل مناطق را به‌دست بیاورند، آن‌ها دوباره برای حمله بر امریکا تلاش خواهند کرد. او اظهار داشت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم این اتفاق بیافتد. من اجازه نمی‌دهم این اتفاق بیافتد».
اوباما که قبلا چندین بار در مورد برنامه‌ی خروج تجدید نظر کرده بود، آخرین بار انتظار داشت که قبل از پایان دوره‌ی حکومت‌اش در ماه جنوری از تقریبا 9800 سربازی که فعلا در افغانستان است، 5500 سرباز در این کشور بمانند. اقدام او مبنی بر کند ساختن روند خروج، ناتوانی مداوم ارتش افغانستان در تامین امنیت این کشور به‌صورت مستقلانه را انعکاس داد، ناتوانی‌یی که حملات فزاینده‌ی طالبان که در هفته‌های اخیر تعداد زیادی کشته بر جای گذاشته است، نشان‌دهنده آن است. این طرح جدید که یک روز قبل از شرکت اوباما در نشست ناتو در پولند اعلان شد، اوج یک بحث ظریف در درون حکومت او را نشان داد، بحث در مورد این‌که اگر خروجی وجود داشته باشد، چه تعداد از نیروها باید [از افغانستان] خارج شوند.
هرچند مقام‌های امریکایی گفتند اوباما پیشنهاد رسمی پنتاگون مبنی بر ماندن 8400 نیرو را پذیرفته بود، رهبران ارشد نظامی از کاخ سفید خواسته بود تا نیروها را نزدیک‌تر به تعداد کنونی 9800 نیرو حفظ کند. ماه گذشته، بیش از دوازده تن از سفیران و فرماندهان پیشین در یک کمپاین غیرمنتظره و همگانی لابی‌گری، از او خواستند که تا پایان تصدی ریاست‌جمهوری‌اش [تعداد نیروها را] در حد کنونی «منجمد» کند. در نهایت، ظاهرا اوباما در مورد تعدادی که پیشرفت مداوم در جهت خروج را نشان خواهد داد، بدون این‌که ماموریت را به خطر بیاندازد، به نتیجه رسیده است. اوباما که پس از تعهد به پایان دادن جنگ‌ها در افغانستان و عراق رییس‌جمهور برگزیده شد، به سختی تلاش کرده است تا میراثی از خود برجای بگذارد که در آن جنگ‌های خارجی کم‌تر از آن که او تشخیص داد، اسباب زحمت امریکا شود. هرچند او اعلام کرده است عملیات‌های جنگی امریکا در هردو کشور پایان یافته است، اما امریکا هنوز در هردو کشور در عمق جنگ است و علاوه برآن جنگ‌های جدید و عمده‌ی دیگر از زمان رییس‌جمهور شدن او در سوریه و لیبیا ظهور کرده است.
در کانگرس، رهبران جمهوری‌خواه که طرفدار [حفظ] تعداد بیشتری از نیروها [در افغانستان] هستند گفتند که طرح جدید اوباما را بر طرح پیشین ترجیح می‌دهند، اما آن‌ها اوباما را به‌خاطر حفظ نکردن تمام 9800 نیرو مورد انتقاد قرار دادند. سناتور لیندزی گراهام گفت که خروج قسمی خطرات را برای نیروهای باقی‌مانده افزایش می‌دهد و گفت «این تصمیم رییس‌جمهور اوباما بیشتر یک تصمیم سیاسی است تا این‌که یک تصمیم نظامی باشد».
با این‌حال، تعدادی از دموکرات‌ها که از ناتوانی در پایان دادن کامل جنگ ناامیدند، گفتند که ناامید شده‌اند. جیم مک گاورن، نماینده‌ی [دموکرات‌ها] گفت: «امروز، طولانی‌ترین جنک در تاریخ امریکا طولانی‌تر شد».
در نهایت، تصمیم در مورد میزان درگیری امریکا به رییس‌جمهور بعدی مربوط است. هیلاری کلنتون دموکرات خودش را با نحوه‌ی گیرودار اوباما در افغانستان وفق داده است، درحالی که دونالد ترامپ جمهوری‌خواه مبهم باقی مانده است و اوباما را به‌خاطر تصمیم استقرار [نیروها] به‌صورت بیش از حد عمومی/آشکار انتقاد کرده است. در کابل، رییس‌جمهور تصمیم اوباما را تحسین کرد. سخن‌گویش در یک بیانیه‌ی کوتاه این تصمیم را «نشانه‌یی از تداوم همکاری بین کشورهای ما در جنگ با دشمن مشترک و تقویت ثبات منطقه‌یی» خواند. اما طالبان گفتند که این اقدام امریکا صرف جنگ را طولانی‌تر خواهد کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در تویتر گفت: «کاری را که اوباما با 149 هزار سرباز نتوانست، با 8400 سرباز نخواهد توانست». در سال 2010، در اوج [جنگ‌ها]، تعداد نیروها امریکایی به 100 هزار تن افزایش یافت که در کنار نیروهای کشورهای متحد امریکا می‌جنگیدند.
رییس‌جمهور اوباما گفت که ایالات متحده «دیگر درگیر یک جنگ زمینی بزرگ» نیست و تاکید کرد که ماموریت [نیروهای امریکایی] بر «آموزش و مشوره‌دهی» به نیروهای افغانستان و عملیات‌های ضدتروریستی علیه بقایای القاعده متمرکز می‌ماند. با این‌حال، کاخ سفید ماه گذشته به ارتش صلاحیت بیشتر داد تا علیه طالبان و در حمایت از سربازان افغانستان حملات هوایی انجام بدهند. هرچند اوباما پیشرفت در افغانستان را جار زد، از جمله نیروهایی که بهتر آموزش دیده‌اند، اما وضع خطرناک باقی مانده است، مرگ‌ومیر افغان‌ها در میدان نبرد در حال افزایش است و تلفات ملکی بی‌سابقه است. ماه گذشته، پنتاگون به کانگرس گفت که افغان‌ها نسبت به هر زمانی در گذشته‌ی نزدیک، کم‌تر احساس امنیت می‌کنند. اوباما همچنین اشاره کرد که 38 تن از امریکایی‌ها در 18 ماه گذشته کشته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *