nato in afg

ناتو حمایت مالی و سیاسی‌اش را از افغانستان تا سال 2020 اعلام کرد

اطلاعات روز: ینس استولتنبرک، دبیر کل ناتو می‌گوید که سران این سازمان در دومین روز نشست‌شان در وارسا توافق کردند که تا سال 2020 به حمایت مالی و سیاسی‌شان از افغانستان ادامه دهند.
آقای استولتنبرک پس از نشست روز دوم وارسا که ماموریت سازمان ناتو در افغانستان در دستور کار اصلی نشست قرار داشت در کنفرانس خبری گفت پیام روشن است که اعضای ناتو افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.
در نشست دیروز سران ناتو و کشورهای همکار این سازمان توافق شد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه حدود پنج میلیارد دالر هزینه‌های نیروهای امنیتی افغانستان پرداخت شود و نیز مأموریت کنونی این پیمان پس‌ از سال ۲۰۱۶ ادامه یابد.
ینس ستولتنبرگ گفته است: «ما تعهدات‌مان را برای ادامه‌ی کمک مالی به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ تازه کردیم. پیام ما روشن است. افغانستان تنها نخواهد ماند و ما به تعهد پایدارمان به این کشور پابند هستیم.»
دبیر کل ناتو افزوده: «افغانستان هنوزهم با بی‌ثباتی و خشونت جدی روبه‌رو است؛ بنابراین همکاری مداوم سیاسی، نظامی و مالی ما از این کشور از اهمیت بزرگی برخوردار است. امروز توافق کردیم تا ماموریت‌مان را پس‌از سال ۲۰۱۶ تمدید کنیم.»
حفظ تعداد کنونی نیروهای ناتو تا سال 2020، ادامه‌ی ماموریت حمایت قاطع فراتر از ۲۰۱۶، ادامه‌ی حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی و مشارکت سیاسی درازمدت این سازمان با حکومت افغانستان؛ سه موضوع مهم که سران این سازمان روی آن در نشست روز گذشته توافق کردند.
رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجراییه، که در این نشست حضور داشتند و سخنرانی کردند با دست پر به افغانستان برمی‌گردند.
در حالی‌که سران ناتو به حمایت مالی و سیاسی از افغانستان متعهد شده‌اند اما دبیر کل ناتو از دولت افغانستان خواسته تا گام‌های عملی را در آوردن اصلاحات بنیادی در مبارزه با فساد و حقوق بشر بردارد.
ناتو به این باور است که افغانستان پیشرفت‌هایی داشته است؛ اما از حکومت افغانستان می‌خواهد تا در امر مبارزه با فساد، رعایت حقوق بشر و اصلاحات انتخاباتی کارهای بیشتر و عملی انجام دهد.
در این نشست رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نیز تعهد سپردند که در بدل این کمک‌ها با فساد مبارزه خواهند کرد و اصلاحات لازم را برای حکومت‌داری خوب به‌میان خواهند آورد.
ینس ستولتنبرگ گفته است: «رییس‌جمهورغنی و رییس اجراییه تعهد سپرده‌اند که اصلاحات را به میان آورند. حکومت‌داری را بهتر سازند و با فساد مبارزه کنند.»
رییس‌جمهور غنی در سخنرانی خود در دومین روز نشست وارسا توجه جهان به افغانستان را استثنایی خوانده و گفته است: «امروز، در نشست وارسا، ما امیدوار دریافت پیام‌های آشکار در راستای حمایت از اعمال قهرمانانه‌ی سربازان‌مان و آمال و آرزوهای مردم‌مان هستیم. با حمایت قاطع شما، ما کوشش‌های خویش را جهت ایجاد یک قانون اساسی دیموکراتیک، و دولتی مؤثر و پاسخ‌گو که قادر به تأمین صلح و مصون ساختن آینده‌ی ما از خطر تروریسم باشد، افزایش می‌دهیم. از آن‌جایی که افتخار خدمت منحیث سرقوماندان اعلای قوای قهرمان‌مان را دارم، لقبی که تمایل دارم با آن از من یاد کنند «رییس‌جمهور صلح و انکشاف» است یعنی رییس‌جمهوری که منحیث یک تسهیل‌کننده خدمت کرد تا یک بار دیگر افغانستان را به چهارراه آسیا مبدل سازد.»
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در این نشست گفته است: «افغانستان در خط اول مبارزه با تهدیدهای گونه‌گون به‌شمول طالبان٬ داعش و القاعده قراردارد… . افغانستان با تمام توان تلاش می‌کند تا تعهدات خویش را عملی سازد٬ از مردمش دفاع کند٬ از دستاوردهای یک دهه‌ی گذشته‌ی خویش پاسداری و حفاظت نماید٬ برای پایان جنگ راه صلح آمیزی جست‌وجو کند و در جنگ علیه تروریسم به‌عنوان عضو مسئول جامعه‌ی جهانی عمل نماید.»
کشورهای عضو ناتو در نشست سران این سازمان در سال ۲۰۱۲ در شیکاگوی امریکا متعهد شده بودند تا سال ۲۰۱۷ حمایت مالی خود را از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دهند و سالانه بیش ۴ میلیارد دالر به آن‌ها کمک کنند.

تظاهرات جنبش روشنایی همزمان با برگزاری نشست وارسا
همزمان با برگزاری نشست سران ناتو، صدها تن از مهاجران افغانستان از کشورهای اروپایی در شهر وارسا پایتخت پولند تجمع اعتراضی را نسبت به عملکرهای حکومت وحدت ملی که آن‌ها تبعیض‌آمیز می‌خوانند، برپا کردند. آنان بر تصمیم حکومت وحدت ملی مبنی بر عبور لین برق 500 کیلوولت از مسیر سالنگ اعتراض داشته و تغییر مسیر آن را از بامیان به سالنگ خلاف ماسترپلان برق افغانستان و تبعیض آشکار علیه مردمان مناطق مرکزی خواندند.
گزارش‌های تایید ناشده‌یی نیز وجود دارد که سران حکومت وحدت ملی پس از نشست سران ناتو در کنفرانس خبری حضور نیافته‌اند. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری اما این خبر را شایعه خوانده و گفته است که به‌دلیل دیدار رییس‌جمهور غنی با نخست‌وزیر بریتانیا، کنفرانس خبری لغو شده است.
همچنان روز جمعه جنبش روشنایی در گردهم‌آیی در کابل که به «عید روشنایی» مسما شده بود، فیصله‌ی 11 ثور کابینه و طرح لین 220 کیلوولت حکومت وحدت ملی برای ولایت بامیان را بار دیگر رد کرده و اعلام کردند که دست به اعتراض نامحدود می‌زند.
در قطع‌نامه‌ی جنبش روشنایی آمده است: «هرگونه طرح بدیل به جای تطبیق ماسترپلان برق کشور و انتقال خط برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان – میدان – وردک، به‌عنوان یک طرح فریبنده و اغواکننده، فاقد هرگونه توجیه تخنیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده و ناشی از مفکوره‌ی نفاق‌افکنانه و اِعمال تبعیض سیستماتیک در برابر میلیون‌ها شهروند کشور است.»
این جنبش به حکومت دو هفته‌ فرصت داده است که فیصله‌ی 11 ثور کابینه را لغو کند، در غیر آن از اول ماه اسد دست به تظاهرات نامحدود خواهد زد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *