پناهندگی در کانادا

کانادا در سه سال آینده 440 میلیون دالر به افغانستان کمک خواهد کرد

اطلاعات روز: جستن ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفته است که کشورش تا سه سال دیگر 440 میلیون دالر به افغانستان کمک خواهد کرد.
رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجراییه در حاشیه‌ی نشست وارسا در پولند با جستن ترودو نخست‌وزیر کانادا، دیدار کرده‌اند.
در خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که آقای جستن ترودو در این دیدار گفت: «کانادا به همکاری‌های خویش با افغانستان در عرصه‌های نظامی و اقتصادی ادامه خواهد داد. کانادا در سه سال آینده ۱۷۰ میلیون دالر در بخش نظامی و۲۷۰ میلیون دالر در عرصه‌ی ملکی با افغانستان کمک خواهد کرد.»
خبرنامه افزوده که در این دیدار سران دو کشور در رابطه به مناسبات افغانستان و کانادا در عرصه‌های مختلف و گسترش همکاری‌ها میان دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.
در خبرنامه به نقل از آقای ترودو آمده است که حکومت وحدت ملی افغانستان در زمینه‌های امنیتی، انکشافی، حقوق زنان و فراهم کردن زمینه‌های کاری به آن‌ها، دست‌آوردهای خوبی داشته است.
رییس‌جمهور غنی در این دیدار ضمن قدردانی از کمک‌های کانادا به افغانستان در عرصه‌های مختلف از نخست‌وزیر کانادا خواسته است تا کشورش در بلند بردن ظرفیت کدرهای افغانستان در زمینه‌های مدیریت و منابع بشری، همکاری کند.
غنی همچنان گفته که افغانستان علاقمند است که از تجارب کانا در زمینه‌ی تولید انرژی برق استفاده کند. آقای ترودو گفته است که کشورش در زمینه‌ی حفظ محیط زیست و تولید انرژی تجربه‌ی کافی و تعهد بین‌المللی دارد و این کشور علاقمند است که به‌شمول افغانستان در سایر کشورهای در حال توسعه، تجارب خود را در این عرصه شریک سازد.
عبدالله عبدالله رییس اجراییه، کانادا را دوست و شریک خوب افغانستان خوانده است.
رییس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله در حاشیه‌ی نشست دو روزه‌ی وارسا/ ورشو با رهبران سیاسی شماری از کشورهای دیگر نیز دیدار کرده‌اند.

رییس‌جمهور چک: کشورش آمده است که 100 خلبان افغان را آموزش دهد

میلوش زیمان رییس‌جمهور چک، روز شنبه در دیدار با رییس‌جمهور غنی از ادامه‌ی همکاری‌های بشردوستانه و نظامی کشورش با افغانستان تا سال ۲۰۲۰ به آقای غنی اطمینان داده و گفته است کشورش آماده است که ۱۰۰ تن از خلبان‌های افغان را آموزش دهد.
آقای زیمان افزوده، جمهوری چک علاقمند است که در بخش ترمیم هلیکوپترها با افغانستان قرارداد امضا کند.
در خبرنامه‌ی ارگ آمده است که در این دیدار سران دو کشور در خصوص گسترش روابط و همکاری‌ها میان افغانستان و جمهوری چک گفت‌وگو کردند.
غنی همچنان تجارب چک را در زمینه‌ی ساخت بندها ارزنده خوانده و از رییس‌جمهور این کشور خواسته است که کشورش در بخش اعمار بندها در افغانستان همکاری تخنیکی نماید.
او ایجاد تأسیسات ترمیم هلیکوپترها در داخل افغانستان را با اهمیت خوانده و گفته در صورتی‌که جمهوری چک در این زمینه طرحی داشته باشد، با حکومت افغانستان شریک سازد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *