نگرانی شماری از نمایندگان مجلس از حضور داعش در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی و تفاهم با طالبان در بدخشان

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی کشور در مجلس نمایندگان با ابراز نگرانی از حضور داعش در این ولایت‌ها و تفاهم طالبان با این گروه در ولایت بدخشان می‌گویند اگر حضور این گروه جدی گرفته نشود، احتمال می‌رود این ولایت‌ها به پایگاه‌های داعش تبدیل شوند.
آنان همچنان می‌گویند که طالبان بدخشان با داعش تفاهم کرده‌اند تا به‌گونه‌ی مشترک با دولت افغانستان مبارزه کنند. نمایندگان مردم بدخشان و کنر می‌گویند که این تفاهم ضد دولت میان طالبان بدخشان با داعش در روزهای عید سعید فطر صورت گرفته است و پرچم سفید طالبان به پرچم سیاه داعش تبدیل شده است.
ذکریا سودا نماینده‌ی مردم بدخشان گفته است: «تفاهم طالبان بدخشان با افراد وابسته به گروه داعش در این ولایت زنگ خطر جدی برای دولت افغانستان است و اگر دولت توجه جدی نکند احتمال دارد افراد این دو گروه بدخشان را سقوط دهند.»
آقای سودا افزوده آن‌ها (نمایندگان بدخشان) بارها از حضور ۴۰۰جنگجوی خارجی در مناطق خوستک ولسوالی جرم و جوخان ولسوالی یمگان به حکومت مرکزی هشدار داده‌اند ولی تاهنوز اقدامی برای سرکوب آنان صورت نگرفته است.
در روزهای گذشته نیز عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از ولایت بدخشان منتشر شد که نشان می‌داد جنگجویان مسلح با پرچم‌های سفید و سیاه کنار هم قرار دارند.
جرم و یمگان دو ولسوالی بدخشان از یک سال به این‌سو در اختیار طالبان قرار دارند و دولت مرکزی تاهنوز برای بازپس‌گیری این دو ولسوالی اقدام نکرده است.
از سوی هم صالح محمد صالح نماینده‌ی مردم کنر در مجلس می‌گوید: «افراد گروه داعش در دره پیچ و برخی مناطق دیگر ولایت کنر مراکز آموزشی ساخته‌اند و از میان مردم سربازگیری می‌کنند.» دره پیچ از مناطق صعب‌العبور در ولایت کنر است که به بدخشان راه دارد.
آقای صالح افزوده، اگر دولت از همین اکنون به وضعیت ناامنی در کنر توجه نکند و برای سرکوب افراد داعش در این ولایت عملیات تهاجمی راه‌اندازی نکند، داعش و طالبان در آینده‌ی نه‌چندان دور مشکل بزرگی برای دولت ایجاد خواهند کرد.
پیش از این نیز نمایندگان ولایت‌های شرقی گفته بودند که افراد داعش به مردم برخی مناطق ولایت کنر و نورستان هشدار داده‌اند که خانه‌های‌شان را ترک کنند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز نگرانی نمایندگان ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی کشور را از حضور داعش جدی خوانده و گفته است حضور داعش در کنار سایر گروه‌های تروریستی تهدید جدی برای برهم زدن امنیت در این ولایت‌ها است.
پیش از این گروه داعش بیشتر در شماری از ولسوالی‌های ولایت ننگرهار در شرق کشور فعالیت داشت. جنگجویان این گروه در ماه جاری حمله‌ی گسترده‌یی را بر ولسوالی کوت به راه انداختند که با واکنش شدید نیروهای امنیتی افغانستان روبه‌رو شده و به گفته‌ی مقام‌ها، تلفات سختی را متقبل شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *