رییس جمهور: پاکستان منزوی شده است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی با انتقاد از سیاست‌های دوگانه پاکستان در برابر افغانستان و عدم همکاری این کشور در امر مبارزه با تروریسم با افغانستان می‌گوید کسانی‌که با افغانستان همکاری نکردند در انزوا هستند و باید فکر جدی برای آینده خود بکنند.
آقای غنی که در نشست سران ناتو در وارسا نیز از پاکستان به شدت انتقاد کرده بود، امروز (دوشنبه، 21 سرطان) در نشست خبری در کابل گفت که کابل تاکنون از پاکستان فقط حرف شنیده ولی خواهان عمل است.
رییس‌جمهور افزود که افغانستان از پاکستان صلح نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد کسانی را که مخالف روند صلح هستند از پاکستان اخراج کند. آقای غنی همچنان اعلام کرد که می‌خواهد جنگ اعلام نشده میان افغانستان و پاکستان ختم شود.
غنی در نشست وارسا نیز گفته بود: «انتظار می‌رود که ابتکارات منطقوی ما با همسایگان ما، نتایج برجسته‌یی به همراه داشته باشد، اما پاکستان از این قاعده مستثنا است. با وجود این که تعهدات واضحی در پروسه صلح چهارجانبه از سوی این کشور ارائه شده بود، اما تفکیک خطرناک خوب و بد بین تروریستان، هنوز در عمل به قوت خویش باقی است.»
این سخنان آقای غنی واکنش پاکستان را در پی داشت و وزارت خارجه این کشور این اظهارات را ناامید کننده خواند.
آقای غنی در نشست خبری امروز گفت که در ابتدا دنیا در قسمت نیت افغانستان برای مناسبات نیک با پاکستان و نیت صلح با این کشور، شک داشت. غنی گفت: «مناسبات چهارجانبه صلح حقانیت دیدگاه افغانستان را در دنیا به اثبات رساند، 16 شاخص روشن بود که باید بالای آن اقدام می‌شد، اما نشد و اکنون افغانستان در این چارچوب در محراق اجماع بین‌المللی است؛ کسانی‌که با افغانستان همکاری نکرده در حالت انزوا است».
رییس‌جمهور گفت که افغانستان ارتباط دولت با دولت را با پاکستان می‌خواهد. به گفته‌ی او، برای این کار نیاز است درک شود که «افغانستان حاشیه هیچ مملکت نبوده و تا ابد نخواهد بود. حاکمیت ملی افغانستان را هر همسایه احترام کند. هرکس که در مسایل امنیتی افغانستان مداخله می‌کند و گروهای شورشی را در بغل می‌گیرد، پیام واضح است که این ملت در برابرشان نفرت پیدا می‌کند.»
غنی افزود شواهد کامل وجود دارد عملیات‌های که در خاک افغانستان انجام می‌شود از خاک کشور دیگر برنامه‌ریزی می‌شود، این کار باید منع شود و افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که این کار از خاک افغانستان علیه همسایه‌های آن انجام شود.
تعهدات سران ناتو و تقاضاهای آن‌ها از افغانستان
رییس‌جمهور غنی همچنان در این نشست خبری در مورد دستاوردهای سفرش به نشست وارسا، تعهدات سران ناتو در قبال افغانستان و تعهدات افغانستان در برابر جامعه‌ی جهانی سخن گفت.
به گفته‌ی او، افغانستان هرچه از ناتو خواست به‌دست آورد و این نشان اعتماد جهان به کابل است. غنی افزود، قرار بود نیروهای امنیتی افغانستان از ۳۵۰ هزار به ۲۵۰ هزار کاهش یابد ولی در نشست وارسا سران ناتو قبول کردند که شمار نیروهای افغانستان کاهش نیابد و به این نیروها تا سال ۲۰۲۰ امکانات داده شود که اکنون دریافت می‌کنند.
او افزوده که تجهیز نیروهای هوایی کشور یکی از مواردی بود که قرار شد تا سه سال آینده نیروهای هوایی به پا ایستاد شود. او همچنین گفت که ۱۱ هزار سرباز نیروهای بین‌المللی نیز در افغانستان باقی خواهند ماند.
رییس‌جمهو غنی همچنان گفت جامعه جهانی در کنار کمک‌های سخاوتمندانه به افغانستان تقاضاهایی نیز از افغانستان دارد. به گفته‌ی او، قانون‌مند شدن نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان از جمله‌ی این تقاضا است. علاوه بر آن باید استفاده از منابع نیز در این نهادها موثر و شفاف شود.
به گفته‌ی غنی، مبارزه با فساد اداری از دیگر خواست‌ها بود که مرکز عدلی و قضایی برای همین کار ایجاد شده‌است. او گفت «اقدامات ما در قسمت مبارزه با فساد قانونی است؛ سیاسی نیست؛ به مخالفت با کدام فرد خاص یا جمعیت خاص نیست» بلکه براساس تحقیقات اساسی و براساس احترام با آزادی دادستانی کل و محاکم کشور است.
از سوی دیگر آقای غنی با اشاره به خسارات جنگ‌های چند دهه افغانستان گفت قیمت جنگ طاقت‌فرسا است و افغانستان در جریان سه دهه ۲۴۰ میلیارد دالر به دلیل ادامه جنگ ضرر کرده است.
او افزود که تروریسم پدر و مادر، دین و مذهب، ملک و ملت، زن و طفل نمی‌شناسد.
به گفته آقای غنی باید بر سر علل ایجاد افراط گرایی فکر شود و به همین دلیل اکنون یک اقلیت جهان اسلام را به گروگان گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *