شورای عالی صلح؛ رهبری جدید و چالش‌های فراوان کهنه و نو

شورای عالی صلح: منتظر برگشت هیأت حزب اسلامی هستیم

اطلاعات روز: مقام‌ها در شورای عالی صلح می‌گویند که این شورا منتظر برگشت هیأت حزب اسلامی است تا در مورد صلح با دولت افغانستان به توافق نهایی برسند.
اما نزدیک به یک ماه است که روند گفت‌وگوی صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با عقب‌گرد مواجه شده و هیأتی که با پیش‌نویس توافق به پاکستان رفته بود برنگشت، ولی حزب اسلامی هیأتی ویژه به آدرس رییس‌جمهور غنی فرستاد و پیش‌شرط‌های جدید و ملاحظات این حزب را اعلام کرد.
از سوی هم چندی پیش گلبدین حکمتیار در وب‌سایت رسمی حزب اسلامی (شهادت) نوشت که چیزی به‌نام توافق صلح بین حزب اسلامی و دولت افغانستان دیگر زنده نیست و حکمتیار حکومت افغانستان را مسئول توقف مذاکرات صلح دانست.
مجلس نمایندگان، در نشست علنی روز دوشنبه رییس شورای عالی صلح و وزیر خارجه را برای ارائه‌ی معلومات در مورد چگونگی پیشرفت‌ها در روند صلح فراخوانده بود؛ اما به جای مقام‌های اول، عطاءالرحمن سلیم معاون شورای صلح و نصیراحمد اندیشه معین وزارت خارجه در مجلس حضور یافتند.
عطاالرحمن سلیم، معاون شورای عالی صلح گفت که توافقات صلح با حزب اسلامی نهایی شده بود و شورای عالی صلح هنوز هم منتظر برگشت هیأت این حزب است تا توافقات این روند به اجرا گذاشته شود.
آقای سلیم افزود که حدود یک ماه پیش روی تمامی ۲۵ ماده توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی تفاهم صورت گرفت و نسخه‌ی نهایی آن به جانب افغانستان و حزب اسلامی سپرده شد و قرار بود که هیأت حزب اسلامی پس از دو هفته برگردد تا روی روند صلح کار شود.
گزارش‌هایی حاکی است که خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، عضویت اعضای این حزب در کمیسیون‌های انتخاباتی، مشارکت برجسته در نظام کشور و امضای تفاهم‌نامه با دولت افغانستان نه حکومت وحدت ملی از پیام‌هایی است که هیأت ویژه‌ی حزب اسلامی به شخص رییس‌جمهور گفته است.
ریاست‌جمهوری پس از دیدار هیات حزب اسلامی با رییس جمهور اعلام کرد که مذاکرات صلح با حزب اسلامی با عقب‌گرد مواجه شده است.
شماری از نمایندگان: حزب اسلامی خود در گفت‌وگوهای صلح اختیار ندارد
در همین حال شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که حزب اسلامی در پیوستن به روند صلح از خود اراده ندارد، بلکه تصیمیم پیوستن یا نپویستن این حزب به دست استخبارات پاکستان است.
شکیبا هاشمی، عضو مجلس نمایندگان در نشست دیروز گفته است که از عقب‌گرد حزب اسلامی این‌طور برداشت می‌شود که تصمیم‌گیری نهایی به دست آقای حکمتیار نبوده زیرا افراد و اعضای این حزب همین اکنون در چوکات دولت افغانستان فعالیت می‌کنند.
اعضای مجلس نمایندگان باور دارند که عقب‌گرد حزب اسلامی در مذاکرات صلح به این معنا است که این حزب از خود اراده ندارد و زیر نفوذ استخبارات کشورهای خارجی به‌ویژه پاکستان قرار دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *