وزیر دفاع امریکا در کابل: رهبران هراس‌افگنان را در هرجا هدف قرار می‌دهیم

اطلاعات روز: اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا، امروز در سفری از قبل اعلام ناشده وارد کابل شد و در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور غنی گفت که امریکا رهبران هراس‌افگنان را در هرگوشه‌ی دنیا هدف قرار می‌دهد.
آقای کارتر در پاسخ به این سئوال که آیا امریکا بار دیگر رهبران شورشیان را در خاک پاکستان هدف قرار خواهد داد؟ گفت: «هرجا که آنان منافع امریکا و دوستانش را با تهدید مواجه کنند هدف قرار می‌گیرند.» در ماه جوزای امسال ملا اختر منصور، رهبر طالبان در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حمله‌ی هواپیماهایی بدون سرنشین امریکایی قرار گرفت و کشته شد.
وزیر دفاع امریکا هدف از سفرش به افغانستان را دادن صلاحیت‌های بیشتر به جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، اعلام تعهد مالی امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و ادامه‌ی حضور نیروهای امریکایی در این کشور اعلام کرد.
آقای کارتر برای سومین بار است که به افغانستان سفر می‌کند. او در این سفر با رییس‌جمهور و رییس اجراییه و وزیران داخله و دفاع دیدار کرده است. کارتر می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مقابل دشمن از خود توانایی و شجاعت زیادی نشان داده‌اند و به توانایی آن‌ها برای تامین ثبات در افغانستان کاملاً باورمند است.
کارتر همچنان گفت که به تعداد ۸۴۰۰ نظامی امریکا که در افغانستان باقی مانده‌اند، در زمینه‌ی مشوره‌دهی و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد و مشترکاً با آن‌ها در عملیات‌های مبارزه با تروریسم سهم خواهند گرفت.
او در پاسخ به پرسشی گفت: «با بیشتر شدن صلاحیت‌های جنرال نیکلسون، نیروهای امریکایی می‌توانند با همکاران افغان‌شان، نیروهای موجود را پیش‌بینی کنند، وضعیت را تحت کنترل قرار دهند و از حمله‌ی پیش‌گیرانه‌ی دشمن جلوگیری نمایند. آن‌ها قبلاً انتظار می‌کشیدند تا وضعیت انکشاف کند و بعداً اقدام می ‌کردند اما حالا از قبل عمل می‌کنند.»
رییس‌جمهور غنی از اختیارات و صلاحیت‌های بیشتر داده شده به جنرال نیکلسون استقبال کرد و گفت که تصمیم امریکا برای کشور ما و نسل‌های آینده‌ی ما است و همچنان پیام واضح به گروه‌هایی که صلح نمی‌خواهند است که آنان اهداف خود را در میدان جنگ به‌دست آورده نمی توانند.

ریس جمهور غنی: مناسبات ما با پاکستان خراب نشده، بلکه روشن‌تر شده است

آقای غنی همچنان در پاسخ به پرسشی گفت مناسبات ما با پاکستان خراب نشده، بلکه روشن‌تر شده است. غنی با بیان این‌که تاکنون مشکل افغانستان و پاکستان روی تعریف تروریسم بوده افزود در جریان سفرهایش در اوایل حکومت، به پاکستان گفته که دو کشور در جنگ اعلام ناشده قرار دارند.
او گفت که کابل ارتباط دولت با دولت را خواستار است و در «مذاکرات چهارجانبه، فرصت واضح بود که مشکل تعریف شود و تفکیک بین صلح طلبان و جنگ طلبان به اساس فیصله‌ی خودشان واضح گردد و تعهد واضح امضا شده‌ی دولت پاکستان وجود دارد که در مقابل کسانی که صلح نمی‌خواهند باید منحیث دولت اقدام کند.
آقای غنی خطاب به پاکستان گفت که نتیجه‌ی مذاکرات چهارجانبه و مناسبات ما این ست که پاکستان در مقابل تصمیمی قرار دارد و باید تصمیم خوب بگیرد. او افزود که پاکستان بداند که تروریسم خوب و بد وجود ندارد.
در همین حال وزیر دفاع امریکا درباره‌ی پاکستان گفت که آن کشور با امریکا روابط دیرینه دارد. او در ادامه افزود که واشنگتن و اسلام‌آباد در بخش‌های مختلف از جمله امنیتی کار کرده و امریکا باور دارد که بزرگترین تهدید برای پاکستان نیز دهشت‌افکنی است.
کارتر همچنین گفت که همسایه‌ها برای پاکستان تهدید نیست، بلکه بزرگترین تهدید برای اسلام‌آباد تروریسم است. او گفت که کشورش با پاکستان کار می‌کند تا در برابر تروریسم بجنگند و با هر نوع دهشت‌افگنی که از پاکستان سرچشمه بگیرد و بالای آن کشور نیز تأثیر داشته باشد، مبارزه کند.

غنی: از هر افغانی و دالر به‌صورت شفاف حساب داده می‌شود

از سوی هم رییس‌جمهور غنی از تعهدات تازه‌ی امریکا و کشورهای سازمان ناتو در قبال افغانستان تشکری کرد و گفت افغانستان براساس تعهداتی که کرده از هر افغانی و دالر کمک شده به‌صورت شفاف حساب می‌دهد.
غنی افزود که افغانستان مصمم است تا سهم خود را برای برآورده ساختن ضروریات نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بیشتر سازد.
او گفت که تعهد ما به مردم افغانستان به اساس شفافیت، مبارزه‌ی سرتاسری با فساد اداری و تنظیم منابع بشری است و تعهد ما برای تأمین حقوق بشر و حقوق اطفال نیز سرتاسری است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *