Sadat Naderi, Chairman and CEO, SMN Investments Ltd

وزیر میلیونر افغانستان

بخش پایانی دار و ندار وزیران کابینه‌ی حکومت وحدت ملی


گزارش سلسله‌یی نشر دارایی وزیران کابینه‌ی حکومت وحدت ملی با نشر این بخش به پایان می‌رسد. در شش بخش منتشر شده دار و ندار 22 وزیر کابینه‌ی حکومت وحدت ملی که دارایی‌های‌شان را در اداره‌ی عالی نظارت بر تطبیق استراتژی مبارزه علیه فساد اداری ثبت کرده بودند، منتشر کردیم. در بخش پایانی این گزارش دارایی‌های ثبت‌شده سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان را بررسی و مستند کرده‌ایم. سیدسعادت منصور نادری یکی از جوان‌ترین وزیران کابینه‌ی حکومت وحدت ملی است و بدون شک سرمایه‌دارترین وزیر کابینه. در فورم ثبت دارایی‌های منصور نادری تنها دارایی‌های منقول و غیر منقول او با حساب دالری بالاتر از 166 میلیون دالر است و ده‌ها میلیون افغانی دیگر را نیز به عنوان سرمایه‌اش در فورم ثبت دارایی‌های اداره‌ی عالی نظارت بر تطبیق استراتژی مبارزه علیه فساد اداری ثبت کرده است. سعادت منصور نادری قبل از این‌که به‌عنوان وزیر شهرسازی افغانستان نامزد شود، عمدتاً درگیر کارهای تجاری بوده و این دارایی‌ها نیز قبل از این‌که وزیر شود در ملکیت او قرار دارد. نادری تنها وزیری است که فورم ثبت دارایی‌اش از اول تا آخر با جزئیات و دقیق‌تر خانه‌پری شده است. در حالی که بسیاری از مردم افغانستان وزیران کابینه را سرمایه‌دار و پول‌دار می دانند، شماری از وزرا در فورم ثبت دارایی‌های‌شان مبالغ بسیار ناچیزی را به‌عنوان دارایی ثبت کرده بودند و به بسیاری از بخش‌های فورم‌های ثبت دارایی اصلاً پاسخ ارائه نکرده بودند. اما سعادت منصور نادری در این فورم‌ها دارایی‌های منقول و غیرمنقولش را با جزئیاتِ بیشتر از تمامی وزرای کابینه‌ی حکومت وحدت ملی ثبت کرده است.
در این گزارش بر اساس فورم ثبت دارایی‌های مقامات عالی‌رتبه‌ی دولتی که توسط اداره‌ی عالی نظارت بر تطبیق استراتژی مبارزه علیه فساد اداری ترتیب شده، دارایی‌های سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان با جزئیات ذیل دسته‌بندی و منتشر می‌شود: شامل «1- شهرت مامور اشاعه‌کننده 2- تاریخچه‌ی کار 3- شهرت اعضای خانواده 4- دارایی‌های منقول 5- دارایی‌های غیر منقول 6- فعالیت‌های خارج از وظیفه 7- تحایف 8- عایدات 9- مقروضیت 10- مصارف و 11- اقرار فردی که دارایی‌های خودش را ثبت می‌نماید» می‌باشد.

سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن
اشاره: سید سعادت نادری متولد 3 مارچ 1977 در ولسوالی دوشی ولایت بغلان است و لیسانس اقتصاد و تجارت بین‌الملل دارد. او از سال 2005 برای ده سال رییس SMN Investment بوده است.
شماره‌ی ثبت دارایی‌ها: 5807
دارایی‌های منقول:
الف، پول نقد موجود: منصور نادری 17 میلیون دالر نقد دارد و خانمش نیز 2 میلیون.
ب، پول نقد موجود در بانک‌های داخل و خارج: نادری یک حساب بانکی در کابل‌بانک –افغانستان- دارد و دو حساب بانکی در انگلستان که یکی با خانمش مشترک است و دیگری به نام خانمش می‌باشد، و همچنان یک حساب بانکی HSBC بانک در دُبی. هرچند که در فورم ثبت دارایی‌ها 19 میلیون دالر پول نقد ثبت کرده است، اما تفکیک نکرده است که آیا این پول در این حساب‌های بانکی است یا خیر.
ج، اشیاء و زیورات: ساعت، طلا و زیورات به نام سعادت منصور نادری به ارزش سه میلیون دالر و ساعت، طلا و زیورات به‌نام خانم آقای نادری به ارزش چهارونیم میلیون دالر در فورمه درج شده است.
د، وسایط نقلیه: 8 عراده موتر با قیمت مجموعی 970 هزار دالر امریکایی درج فورمه شده است. یک عراده موتر لندکروزر دیگر هم درج شماره نهم این بخش فورمه است اما قیمت آن در فورمه مشخص نیست.
و، مواشی: 100 رأس گاو به ارزش سه میلیون افغانی در دره‌ی کیان ولایت بغلان، 5000 رأس گوسفند در همان منطقه به ارزش 35 میلیون افغانی و 2500 رأس بُز در همان منطقه به ارزش 12 میلیون و 500 هزار افغانی.
دارایی‌های غیرمنقول:
الف، املاک شخصی: کلوپ دوشی در بغلان به ارزش 500 هزار دالر، سرای در پل محمود خان به ارزش سه میلیون دالر، سرای در تره‌خیل به ارزش دو میلیون دالر، باغ در قرغه به ارزش 12 میلیون دالر، خانه‌ی مسکونی در لندن به ارزش 50 میلیون دالر، خانه‌ی مسکونی در دُبی به ارزش 15 میلیون دالر، خانه‌ی مسکونی در قبرس به ارزش دو میلیون و 500 هزار دالر و یک آپارتمان تجارتی در لندن به ارزش 20 میلیون دالر.
ب، املاک موروثی و غیر موروثی: تعمیر کتابخانه‌ی ناصرخسرو در کابل به ارزش 16 میلیون دالر، فابریکه‌ی شیرین بویه در مزار شریف به ارزش پنج میلیون دالر و باغ در قرغه‌ی کابل به ارزش سه میلیون دالر.
فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی: مالک 51 درصد سهام شرکت بیمه ICA با سرمایه‌ی مجموعی دو میلیون دالر، مالک 51 درصد سهام شرکت افغان گولد که تحت فروش قرار دارد، مالک 90 درصد سهام فاینست با سرمایه‌ی مجموعی 10 میلیون دالر، مالک 51 درصد سهام فابریکه‌ی شیرین بویه در مزار با سرمایه‌ی مجموعی یک میلیون دالر.
عایدات: معاش ماهوار از وظیفه‌ی رسمی 147 هزار افغانی و 150 هزار دالر از عاید ملکیت‌های غیرمنقول. 890 هزار دالر عاید ماهانه‌ی خانم آقای نادری از فعالیت‌های اقتصادی و تجارت.
مصارف:
الف، مصارف تعلیم و آموزش: مجموع هزینه‌ی تحصیلی سالانه سه فرزند آقای نادری که در دُبی مصروف تعلیم و تحصیل هستند 90 هزار دالر درج فورمه شده است.
ب، مصارف امور معیشتی: 120 هزار دالر مصارف ماهوار خانواده‌ی وزیر شهرسازی و مسکن می‌باشد که از دَرک تجارت تمویل می‌شود.
تحایف نگرفته و مقروضیت ندارد.

دیدگاه‌های شما
  1. تنها فکر اینها در مورد خود شان و خاندان شان بوده هیچ نوع فکر و تغیر فکری در مورد هیچ کدام از مریدان خود نداشتند جز دختر پسر و داماد بیسواد خود بنام داکتر و در ضمن اینقدر درامد از کجا میشه پس چرا یک از مریدانش این قسم راه درامد را پیدا نکردند واضح است.

  2. تشکر از شما جناب ۔۔۔۔وظیفه وجدانی و ايمانی رسانه هاې بی طرف کشور این است که پرده از روي این جنایت کاران قرن برداردسرمايه دیگه جنایت کاران را هم به معرفی بگيريد ۔۔۔۔تشکر

  3. عجب دنیایی خدایا!!!!!!
    وای بر حال ملت مظلوم که همیشه دنبال اینها مثل رمه گوسفند روان بودند و هستند.
    مردم گوسفندی در خانه نان برای خوردن ندارند و در دیوار خانه هایشان عکسهای از این رهبرا و بی جدانهای وطنفروش نصب کرده اند.
    لعنت خدا بر وطنفروشان و تمام مجاهدین که به نام اسلام افغانستان را تیکه و پارچه کردند و خودشان در خارج از افغانستان از پول و حق مردم بیچاره لذت می‌برند.

  4. جناب عالی، تشکر از معلومات مفید تان، آیا وزیر صاحب از داشتن این همه دارایی ها اسناد ملکیت ارایه کرده و یا تصمیم دارد الی ختم دوره وزارتش این همه را مهیا کند؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *