اشتباهات وزرا در خانه‌پُری فورم دارایی‌ها

گزارش دار و ندار وزیران کابینه‌ی حکومت وحدت ملی در هشت قسمت منتشر شد و این قسمت به نواقص، اشتباهات و نکات جالب و قابل یادآوری فورمه‌هایی پرداخته است که از سوی وزیران کابینه خانه‌پُری شده است. این نکات نشان می‌دهد که وزیران یا در هنگام خانه‌پُری فورمه بی‌توجه بوده و دقت لازم را نداشته‌اند و یا در بعضی موارد به‌صورت عمدی نخواسته‌اند وضاحت بدهند. در کنار این دست‌خط بسیاری از این وزیران به‌سختی قابل خواندن است. «فورمه‌ی ثبت دارایی» شامل گزینه‌های «1- شهرت مامور اشاعه‌کننده 2- تاریخچه‌ی کار 3- شهرت اعضای خانواده 4- دارایی‌های منقول 5- دارایی‌های غیر منقول 6- فعالیت‌های خارج از وظیفه 7- تحایف 8- عایدات 9- مقروضیت 10- مصارف و 11- اقرار فردی که دارایی‌های خودش را ثبت می‌نماید» می‌باشد که باید به‌صورت شفاف در هر گزینه توضیح داده شود. اما یک‌عده از وزیران کابینه در هنگام خانه‌پُری فورمه مرتکب اشتباهاتی شده‌اند که اداره‌ی عالی نظارت بر تطبیق استراتژی مبارزه علیه فساد اداری پس از تحویل گرفتن این فورمه‌ها در قسمت پایان آن «ملاحظه شد» نوشته و فورمه‌هایی که ناقص خانه‌پُری شده را نوشته است: «نواقص دارد». یا هم این اداره پس از ملاحظه‌ی فورمه از نواقص آن یاد نکرده که در ذیل به این نواقص می‌پردازیم.
1- دلبر نظری، وزیر امور زنان در گزینه‌ی شهرت اعضای خانواده‌اش در بخش «قرابت فامیلی» شوهرش به‌جای کلمه‌ی «همسر» یا «شوهر» نوشته است: «علوم حقوق روابط».
2- اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف در عین حالی که وزیر معارف کشور است، در بخش فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی نوشته است که مشاور همین وزارت نیز می‌باشد. یعنی او همزمان هم وزیر معارف است، هم مشاور خودش. او در بخش شهرت اعضای خانواده‌اش نمبر تذکره‌ی هیچ یک از اعضای فامیلش را درج نکرده و همچنان در پای فورمه‌ی‌ دارایی‌های وی نوشته شده است: «نواقص دارد.»
3- فیض محمد عثمانی، وزیر حج و اوقاف در بخش مصارف امور معیشتی‌اش «اسم»، «نوع مصرف» و «مبلغ ماهانه» را خالی گذاشته و در بخش «منبع و مدرک تمویل» همه را در دو سطر نوشته است: «کرایه‌ی منزل و آب و برق دولتی است. مصارف امور معیشتی‌ام شاید در حدود 50 تا 60 هزار باشد.»
4- صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه به‌جز گزینه‌های شهرت، تاریخچه‌ی کار و دارایی‌ها، هیچ یک از گزینه‌های دیگر را خانه‌پُری نکرده است.
5- اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری نمبر تذکره‌ی خانمش را ذکر نکرده و در فورمه‌اش به‌جز گزینه‌های «شهرت»، «تاریخچه‌ی کار» و دو گزینه از گزینه‌های فرعی «دارایی‌ها منقول» و یک گزینه از گزینه‌های «مقروضیت» دیگر هیچ یک از گزینه‌های فورمه را خانه‌پُری نکرده است. جالب این است که او در همین بخش مقروضیت به‌جای «قرضه‌های داده شده به دیگران» اسامی افرادی را که قرض‌دار وی می‌باشند در گزینه‌ی «قرضه‌ها و یا وام‌های گرفته شده از دیگران» اشتباهاً درج کرده است. در پای فورمه‌ی دارایی‌های وی نیز نوشته شده است: «نواقص دارد.»
6- عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ در بخش شهرت اعضای خانواده‌اش (همسر و فرزند) در گزینه‌ی «نمبر تذکره (نمبر صکوک، صفحه و جلد)» نوشته است: «مقیم خارج». همچنان در پای فورمه‌ی وی پس از ملاحظه‌شد نوشته شده است: «نمبر جواز موتر را ذکر ننموده».
7- عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه در گزینه‌ی «تخلص» شهرتش در خانه گزینه «تخلص» با قلم آبی نوشته است: «نام مشهور». سپس در گزینه مقابل نوشته است: «انور». او نمبر تذکره‌ی هیچ یک از اعضای خانواده‌اش را درج نکرده است. او همچنان در خانه‌ی گزینه‌ی «اسم» در بخش مصارف امور معیشتی نوشته است: «کرایه‌ی منزل از طرف دولت»، «مصارف شخصی و منزل و مهمان‌داری مصارف فامیل و روابط اجتماعی». علاوه بر این در پای فورمه‌ی وی نوشته شده است: «دارای نواقص می‌باشد».
8- عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات در گزینه‌ی «اسم مالک» در بخش دارایی‌های غیرمنقول نوشته است: «یک باب خانه» و سپس آن‌را خط زده نوشته عبدالرزاق وحیدی. او دوباره همین اشتباه را تکرار کرده و در گزینه‌ی «اسم مالک» در بخش دارایی‌های موروثی و غیرموروثی مشترک نوشته است: «زمین» و سپس آن‌را خط زده و نامش را نوشته است. برای سومین بار او در بخش «اسم قرضه‌دهنده» در بخش قرضه‌هایی که به دیگران پرداخته شده به‌جای اسم خودش اسم مقروض را نوشته و سپس آن‌را خط زده در خانه‌ی چهارم جدول نام خودش را درست در گزینه‌ی اسم قرضه‌دهنده نوشته است. آقای وحیدی در بخش «نمبر تذکره» در بخش شهرت اعضای خانواده‌اش «علامه تیک» زده و شماره‌ی تذکره را درج نکرده است. همچنان پس از ملاحظه شد، در پای فورمه‌ی وی نوشته شده است: «نواقص دارد.»
9- عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد در بخش دارایی‌های منقول خودش دو عراده موتر را به‌نام احمد جواد و احمد جاوید با ذکر نوعیت آن درج کرده اما نُه خانه‌ی دیگر که باید در آن مشخصات کامل موتر درج شود، را خالی گذاشته است. او همچنان در تمامی 7 گزینه‌ی «فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی» که باید در مقابل هرکدام درصورت داشتن وظیفه توضیحات داده شود، نوشته است: «ندارم.» همین کار را در بخش تحایف و مقروضیت نیز تکرار کرده است.
10- علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در بخش شهرت اعضای خانواده‌اش نمبر تذکره‌ی هیچ یک از اعضای خانواده‌اش را درج نکرده و تنها «.» گذاشته است.
11- غلام نبی فراهی، وزیر دولت در امور پارلمانی در گزینه‌ی «اسم مالک» در بخش املاک موروثی و غیرموروثی مشترک در خانه‌ی اول نوشته است: «عبدالرحیم خان» و سپس آن را خط زده و بالای آن (درست در قسمت اسم مالک) نام خودش را نوشته است.
12- فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه گزینه‌ی «نمبر تذکره» هفت عضو خانواده‌اش را خالی گذاشته و پس از ملاحظه شد در پای فورمه نوشته شده است: «بدون ذکر نمبرهای اعضای فامیل».
13- محمد الله بتاش، وزیر ترانسپورت و هوانوردی در بخش دارایی‌های منقول از «پول نقد» هیچ یاد نکرده و گزینه‌های «پول نقد در نزد اشاعه‌کننده» و «پول نقد در بانک‌های داخل و خارج» را «خط مایل» کشیده است. همچنان در گزینه‌ی «اسم» در بخش مصارف امور معیشتی نوشته است: «ضرورت خانه». در بخش «نوع مصرف» نوشته است: «ده نفری+مهمان روزانه در حدود 20 نفر».
14- محمد گلاب منگل وزیر سرحدات و قبایل در بخش فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی نوشته است: «چون مسئولیت‌ها و مکلفیت‌های دولتی‌ام نهایت مهم بوده بنأ هیچ‌گونه فعالیت‌های خارج از وظیفه‌ی رسمی ندارم.» همچنان در بخش تحایف نوشته است: «چون در سال گذشته کدام مسئولیت دولتی نداشتم بنأ تحایف رسمی را نیز ندارم.»
15- همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع در بخش شهرت اعضای خانواده‌اش نمبر تذکره‌ی هیچ یک از شش عضو خانواده‌اش را درج نکرده است. در پایان فورمه هم پس از ملاحظه شد نوشته شده است: «نواقص دارد.»
16- سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر به‌جز نمبر تذکره‌ی خود و شوهرش، نمبر تذکره‌ی باقی اعضای خانواده‌اش را درج نکرده است.
17- نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی در بخش شهرت اعضای خانواده‌اش نام چهار فرزند دخترش را نگرفته و به‌جای آن نوشته است: «مستور است، صغیراند.» همچنان در بخش مصارف تعلیم و آموزش 8000 دالر هزینه برای سه نفر نوشته اما در قسمت «اسم» نوشته است: «مستور است.»