ضرب‌الاجل یک هفته‌یی شهرداری کابل به بده‌کارانش: بدهی‌تان را صاف کنید

اطلاعات روز: شهرداری کابل به افراد و شرکت‌هایی که بیش از ٤.٥ ميليارد افغانى از این اداره بده‌کاراند، یک هفته مهلت داده تا بدهی‌های‌شان را صاف کنند و در غیر آن حساب‌های بانکی و معاملات تجارتی‌شان منجمد و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.
عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل امروز در نشست خبری مشترک با مقام‌های وزارت امور داخله و دادستان کل گفت دبی مارکیت، بابت کرایه‌ها از سال ١٣٧٧ بدین‌سو حدود ٦٠ ميليون افغانى، گلبهار سنتر بابت قیمت زمین از سال ١٣٨٦ تاکنون حداقل ١٦٩ میلیون افغانی، شرکت اونکس نزدیک به ٤٨٥ میلیون افغانی، شرکت سلطان محمود غزنوى حدود ٧٨٠ ميليون افغانی و شرکت تبلیغاتی افغان مشعل بابت محصول بلبوردها در سطح شهر حدود ٤٢ ميليون افغانی از شهرداری کابل بده‌کاراند.
آقای حبیب‌زی نام دیگر افراد و شرکت‌هایى که از این اداره بده‌کاراند را نگرفت و گفت که فهرست غاصبان زمین طولانی است. به گفته‌ی حبیب‌زی، هزاران جریب زمین در نواحی مختلف شهر کابل توسط زورمندان غصب و به شهرک‌ها و نمرات رهایشی تبدیل شده و ٨٧٧٩ نمره زمین، به‌صورت خودسر به مردم توزیع شده است.
سرپرست شهرداری کابل یادآور شد که ممکن در غصب زمین، افراد بلندپایه‌ی حکومتی دست داشته باشند؛ اما از لحاظ قانونی تا زمانی که نهادهای عدلی و قضایی حکم صادر نکنند، آن‌ها نمی‌توانند نام این افراد را فاش کند.

106 ساختمان هم‌اکنون در کابل به‌صورت خودسر در حال ساخته شدن است
در عین حال آقای حبیب‌زی می‌گوید که این اداره در دو بخش؛ اعمار ساختمان‌های غیرمعیاری و خودسر و غاصبان زمین نیز ضرب‌الاجل تعیین کرده است.
او افزود که صاحبان تمام ساختمان‌های خودسر در سراسر کابل باید کار ساخت‌وساز را متوقف کنند در غیر آن، کارشان توقف داده شده و تعمیرشان نیز تخریب می‌شود.
به گفته‌ی سرپرست شهرداری کابل، هم‌اکنون کار ساخت‌وساز دست‌کم 106 ساختمان به‌صورت خودسر و بدون مجوز قانونی در نواحی شهر کابل جریان دارد و اگر صاحبان این ساختمان‌ها اسناد قانونی خود را طی مراحل نکنند، مطابق قانون و مقرارت شهرداری ساختمان‌شان تخریب می‌شوند.
او یادآور شد که از زمان روی کار آمدن رهبری جدید در شهرداری کابل تاکنون، هشت ساختمان خودسر تخریب شده و این روند ادامه دارد.
در همین حال عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پولیس کابل نیز در این نشست خبری از همکاری این نهاد با شهرداری کابل خبر داده و تاکید کرد که پولیس در راه عملی کردن ضرب‌الاجل تعیین شده با شهرداری کابل همکار جدی خواهد بود.