والی هلمند: حدود 400 الی 500 سرباز در هلمند در محل وظیفه‎ی‌ خود حضور ندارند

اطلاعات روز: حیات‌الله حیات، والی هلمند گفته است که بررسی‌هایی شورای نظامی این ولایت نشان می‌دهد که در ولسوالی‌های مارجه، نادعلی و لشکرگاه مرکز ولایت هلمند حدود 400 الی 500 سرباز در محل وظیفه‌ی خود حضور ندارند.
آقای حیات افزوده که بیشتر این سربازان کسانی هستند که براساس تشکیلات، محل وظیفه‌ی آنان ولایت هلمند است، ولی به‌جای این‌که در مقابل دشمن جنگ کنند در جاهای مختلف به‌صورت خدمتی اعزام و مأمور شده‌اند.
والی هلمند به بی‌بی‌سی گفته است که وجود این مسایل، باعث مشکلاتی در تامین امنیت می‌شود؛ زیرا در یک پاسگاه مطابق تشکیلات سازمانی ۲۰ نفر مستقر هستند ولی در حقیقت به این تعداد نیرو موجود نیست. آقای حیات گفته بر این اساس، نیروهای موجود در مقرها با دشمن مقابله کرده نمی‌تواند و این یکی از بزرگترین نقاط ضعف نیروهای امنیتی است.
او افزوده که این نیروها شامل نیروهای پولیس ملی و پولیس محلی هستند که همه‌ی آنان اکنون منفک و به‌جای آنان افراد جدید استخدام شده‌‌اند.
در همین حال والی هلمند گفته که میان این‎‌ها سربازانی نیز هستند که اصلاً وجود خارجی ندارند، یعنی سربازان «خیالی» هستند.
«سرباز خیالی» به عضوی از نیروهای امنیتی افغانستان گفته می‌شود که هویت اصلی یا جعلی او در اسناد و مدارک دولتی ثبت است، به اسمش حقوق پرداخته می‌شود اما خودش حضور فیزیکی ندارد.
وجود سربازان خیالی در صفوف نیروهای امنیتی همواره باعث نگرانی جامعه‌ی جهانی و به‌ویژه امریکا که سالانه نزدیک به چهار میلیارد دالر برای تمویل، تجهیز و پرداخت معاش به نیروهای امنیتی کشور کمک می‌کند، بوده است.
سال گذشته وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد که از این پس به سربازان واقعی افغانستان معاش پرداخت می‌کند نه به هزاران سرباز خیالی.
پنتاگون در ماه دلو سال گذشته در گزارشی گفت که حاضر نیست معاش سربازان خیالی را پرداخت کند.
وزارت دفاع: کار ثبت سربازان ارتش توسط سیستم بایومتریک آغاز شده‌است
در همین حال دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع هرچند وجود سربازان خیالی در صفوف نیروهای ارتش کشور را نپذیرفته اما گفته است به دستور رییس‌جمهور غنی کار ثبت همه‌ی سربازان ارتش توسط سیستم بایومتریک آغاز شده است.
آقای وزیری افزوده برای این‌که موضوع کاملاً روشن شود، یک کمیسیون مؤظف شده تا تمام سربازان ارتش را انگشت‌نگاری کند تا مشخص شود که تمام نیروهای ارتش موجود هستند.
اقدام وزارت دفاع پس از آن روی دست گرفته می‌شود که هفته‌‌ی گذشته آقای غنی اعلام کرد که به‌دلیل ایجاد شفافیت در روند مصرف کمک‌های جامعه‌ی جهانی از تمام سربازان امنیتی افغانستان شامل ارتش و نیروهای پولیس انگشت‌نگاری و تثبیت هویت خواهد شد.
در حال حاضر شمار دقیق نیروهای امنیتی افغانستان مشخص نیست. در ماه ثور امسال سیگار نبود اطلاعات مورد اعتماد در مورد شمار واقعی نیروهای امنیتی افغانستان را دومین چالش اصلی فرا راه توسعه‌ی قابلیت‌های این نیروها عنوان کرده و گفت که در حال حاضر نه امریکا و نه متحدان افغانستان نمی‌دانند که شمار واقعی این نیروها به چند می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *