معاون رییس‌جمهور: مواد مخدر بودجه‌ی جنگ تحمیلی علیه مردم افغانستان را تأمین می‌کند

اطلاعات روز: سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور در همایش روز همبستگی جهانی و هفته‌ی بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر که از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازی شده است، گفت افغانستان بیش از هر کشور دیگر از مواد مخدر آسیب دیده و بُعد خطرناک‌تر آن برای دولت و ملت افغانستان این است که این پدیده بودجه‌ی جنگ تحمیلی علیه مردم افغانستان را تأمین می‌کند.
آقای دانش افزود که وجود تقاضا در بازار جهانی و منطقه برای مواد مخدر و حضور مافیای بین‌المللی مواد مخدر سبب افزایش آن در افغانستان شده است. او عدم همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم منطقه‌یی و بین‌المللی را یکی دیگر از دلایل افزایش مواد مخدر در افغانستان خواند.
معاون رییس‌جمهور گفت که امروز بخش عمده‌ی اقتصاد نامشروع و منابع مالی مخالفان مسلح دولت، از طریق قاچاق مواد مخدر تأمین می‌شود و در حقیقت مخالفان مسلح دولت بزرگترین قاچاقچیان و حامیان کشت مواد مخدراند. از این‌رو امنیت افغانستان و حتا امنیت جهان به نابودی قاچاق مواد مخدر گره خورده است.
دانش افزود، مواد مخدر با مافیای داخلی و خارجی پیوند مستقیم دارد. این پدیده نیز باعث بلند رفتن گراف جرایم به‌ویژه جرایم سازمان‌یافته می‌شود و سود ناشی از قاچاق آن سبب افزایش فساد اداری، بی‌اعتمادی مردم نسبت به ادارات دولتی، تضعیف اقتصاد مشروع کشور و حکومتداری خوب می‌شود.
او در ادامه گفت که ادامه‌ی بحران جنگ و ناامنی در افغانستان، استفاده‌ی هراس‌افگنان و مخالفان مسلح دولت از مواد مخدر به‌عنوان یک منبع اصلی برای تمویل ماشین جنگی‌شان، فقر عمومی مردم به‌ویژه کشاورزان افغانستان و کمبود امکانات و بودجه‌ی کافی در دولت برای تطبیق برنامه‌های توسعه‌یی عوامل دیگری است که افغانستان نتوانسته موفقیت قابل توجه در راستای مبازره با مواد مخدر داشته باشد.
او یادآور شد که دولت باوجود چالش‌هایی که دارد، از تمام امکانات در مبارزه علیه مواد مخدر کار گرفته ولی هنوز هم در برخی از ولایات، ساحات وسیعی تحت کشت خشخاش قرار دارند که مایه‌ی نگرانی دولت و شهروندان کشور است.
دانش در بخشی از سخنانش گفت که انتظار مردم از وزارت مبارزه علیه مواد مخدر بیشتر از آن چیزی است که این وزارت انجام داده است. این وزارت درست است که در اصل یک اداره‌ی پالیسی‌ساز است اما در کنار پالیسی، نظارت از تطبیق و ایجاد هماهنگی‌های لازم نیز از وظایف این وزارت است. وی از وزارت مبارزه با مواد مخدر خواست که از تلاش مضاعف کار بگیرد و همه‌ی توان و ظرفیت وزارت را در پیکار با مواد مخدر به کار اندازد.
دانش نقش وزارت داخله، دادستانی کل و محاکم را در تعقیب عدلی و قضایی مجرمان، نقش وزارت امور خارجه را در دیپلماسی فعال منطقه‌یی و بین‌المللی و جلب همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر حیاتی خواند.
معاون رییس‌جمهور گفت که براساس آخرین گزارش‌ها، افغانستان جایگاه نخست را به‌حیث بزرگترین کشور تولیدکننده‌ی مواد مخدر در سطح منطقه و جهان دارد. هنوز هم ۲۰ ولایت افغانستان به نحوی متأثر از کشت خشخاش بوده و بالاتر از ٨٠ درصد تریاک جهان به تنهایی در افغانستان تولید می‌شود.
آقای دانش افزود که ۱۸۳ هزار هکتار زمین تحت کشت خشخاش است و در حدود ۳,۵ میلیون نفر در کشور استفاده‌کننده‌ی مواد مخدر هستند که دست‌کم نیم میلیون آن‎ها معتاد شمرده می‌شوند.
سلامت عظیمی، وزیر مبارزه علیه مواد مخدر، مواد مخدر را معضل جهانی خوانده گفت که مبارزه با این پدیده از مدیریت یک یا چند اداره و کشور خارج است و باید هماهنگی صادقانه‌ی منطقه‌یی و جهانی در این راستا وجود داشته باشد.
بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله نیز در این مراسم گفت که در ۱۶ ماه گذشته نیروهای ویژه‌ی مبارزه با مواد مخدر توانسته‌اند که ۳۵۲۲ عملیات علیه قاچاقبران مواد مخدر انجام دهند.
به گفته‌ی احدی، در این عملیات‌ها ۳۶۷۲ قاچاقبر بازداشت و ۴۳۵ تُن انواع مواد مخدر، مشروبات الکلی و مواد شیمیایی که برای تبدیل تریاک به هرویین استفاده می‌شود، کشف و نابود شده و ۲۰ کارخانه‌ی تولید هروئین نیز در این مدت نابوده شده‌اند.