وزارت داخله: تنها در چهار ماه اخیر ۴۵ فرمانده گروه طالبان کشته شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت داخله می‌گوید که تنها در چهار ماه اخیر در عملیات‌های زمینی و هوایی، نزدیک به ۴۵ فرمانده گروه طالبان در افغانستان کشته شده‌اند.
به گزارش طلوع نیوز، صدیق صدیقی سخن‌گوی وزارت امور داخله، می‌گوید هدف قراردادن افراد کلیدی طالبان در عملیات‌های نیروهای ویژه‌ی ارتش و پولیس بسیار موثر است.
آقای صدیقی افزوده نیروهای امنیتی می‌تواند از این راه زودتر به هدف برسند و «یک طرف هسته‌های اساسی دشمن و طالبان را از بین ببرند و از طرف دیگر، کمر دشمن را بشکانند و آنان را تضعیف کنند.»
بر اساس این گزارش، از میان فرمانده‌هان کشته‌شده‌ی طالبان، ملا مزمل، والی نام‌نهاد طالبان در هلمند، در عملیاتی در ولسوالی مارجه و ملا حیات، مشهور به حاجی لالا، والی نام‌نهاد طالبان در قندهار نیز در عملیاتی در قندهار آماج قرار گرفته و کشته شده‌اند.
همچنان ملا قاسم، والی نام‌نهاد طالبان در غزنی هم در یک عملیات هوایی، در روستای پاینده‌خیل ولسوالی آب‌بند غزنی و ملاغنی، معاون والی نام‌نهاد طالبان در ولایت فراه، در یک درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان در این ولایت از بین رفته‌اند.
مولوی ممتاز میاخیل، معاون نام‌نهاد طالبان در کابل نیز در یک عملیات هوایی دیگر در ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار کشته شده‌است.
برخی از آگاهان نظامی نیز به این باوراند که آماج قرارگرفتن رهبر پیشین طالبان و اعضای کلیدی دیگر این گروه، توانایی آنان را در میدان‌های نبرد کاهش داده‌است.
این آگاهان به‌ این باوراند که تغییر راهبرد واشنگتن و کابل در پیکار با طالبان، جنگ افغانستان را به مسیر تازه‌یی کشانیده‌است؛ مسیری که به گفته‌ی آنان، این نبرد را به مرحله‌ی سرنوشت‌سازی می‌رساند.
این آگاهان بر نیاز ادامه‌ی چنین عملیات‌ها، به‌ویژه عملیات‌های هوایی بر پناه‌گاه‌های هراس‌افگنان در پاکستان تأکید می‌ورزند.
صالح‌محمد صالح، عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان، گفته است: «این خوب است تا کار بنیادی صورت گیرد که چه‌گونه می‌توانیم صلح را به کشور بیاوریم. فکر می‌کنم این از هر گزینه بهتر است.»
این گزارش زمانی منتشر می‌شود که اخیراً و پس از آن‌که بارک اوباما رییس‌جمهور امریکا نقش وسیع‌تر نظامیان کشورش در حمایت از عملیات نیروهای امنیتی افغانستان علیه طالبان را تایید کرد، اشتون کارتر وزیر دفاع این کشور، چند روز پیش در کابل اعلام کرد که امریکا رهبران هراس‌افگنان را در هرگوشه‌ی دنیا هدف قرار می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *