فعالان مدنی تخار: گروه‌های مسلح غیرمسئول در این ولایت خلع سلاح شوند

اطلاعات روز: شماری از فعالان مدنی ولایت تخار در شهر کابل با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول در ولایت تخار به‌ویژه در ولسوالی رستاق این ولایت شدند.
به گزارش بی‌بی‌سی، معترضان مدعی بودند که برای حل تنش‌ها و خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول به دروازه‌های مقام‌های حکومتی سر زده‌اند اما این تلاش‌ها نتیجه نداده‌ است.
با ادامه‌ی تنش‌ها در ولایت تخار به‌ویژه ولسوالی رستاق، رییس‌جمهور غنی هیأتی را برای بررسی اوضاع امنیتی و موجودیت گروه‌های مسلح غیرمسئول به این ولایت اعزام کرده است که هنوز بررسی‌ هیأت به پایان نرسیده است.
این فعالان مدنی شامل تخاریان ساکن کابل بودند و شمار دیگری از ولایت تخار برای کار در پایتخت افغانستان آمده بودند.
در همین حال عبدالصمد حکیمی، یکی از فعالان مدنی ولایت تخار از مقامات دولتی خواسته که اگر از حمایت افراد مسلح غیرمسئول دست نکشد حاکمیت دولتی در ولایت تخار سقوط خواهد کرد و فاجعه‌ی بزرگی رخ خواهد داد.
بهرام‌الدین حسام، عضو مجتمع جوانان رستاق در این مراسم گفته که چندین هیأت برای بررسی ناآرامی‌های ولسوالی رستاق از کابل به ولایت تخار سفر کرده‌اند، اما این بررسی‌ها نتایج مشهودی را در پی‌نداشته است.
او افزوده که هیأت‌هایی که به ولایات می‌روند، بعداً اعلام می‌کنند که به ریاست‌جمهوری گزارش می‌دهند. اما مردم عمل می‌خواهند و این گزارش‌ها مشکل مردم را حمل نمی‌کند.
در هفته‌های اخیر ولایت تخار به‌خصوص ولسوالی رستاق شاهد درگیری زیادی میان گروه‌های مسلح غیرمسئول بوده، که درپی آن نزدیک به 10 تن کشته و زخمی شده‌اند.
مسئولان محلی گفته‌اند که ولسوالی‌های مرزی چاه آب، ینگی قلعه، درقد، رستاق و حتا در ولسوالی فرخار در مرکز ولایت تخار گروه‌های مسلح غیرمسئول فعال هستند.
در پی افزایش فعالیت این گروه‌ها به‌تاز‌گی هیأتی توسط رییس‌جمهور به ولایت تخار اعزام شده که تاکنون گزارش آن منتشر نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *