تظاهرات نامحدود «جنبش روشنایی» در کابل آغاز شد

اطلاعات روز: تظاهرات نامحدود «جنبش روشنایی» در واکنش به تغییر مسیر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ، امروز در کابل آغاز شده است.
این جنبش قبلاً مسیر ده گانه را برای تظاهرات تعیین کرده بود اما گارنیزیون کابل مسیر تظاهرات را از مصلای شهید مزاری واقع در غرب کابل الی چوک دهمزنگ تعیین کرده و راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری را مسدود کرده است.
گزارش‌ها از محل تظاهرات می‌رساند که پولیس ضد شورش در چوک دهمزنگ راه به روی معترضان بسته و در مسیر از قبل تعیین شده‌ی تظاهرات موانع کانتینری گذاشته است.

این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است
این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس در این رابطه می‌گوید که نیروهای امنیتی موظف به تامین امنیت تظاهرکنندگان هستند و تمام تدابیر به منظور حفظ امنیت پایتخت، جان و مال شهروندان و تظاهرکنندگان روی دست گرفته شده است.
هواداران جنبش روشنایی بَنری را در صف اول به‌دست دارند که در آن ماده ششم قانون اساسی کشور نوشته است. ماده‌یی که دولت را به ایجاد یک جامعه مرفه و مترقی براساس عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی، حمایت حقوق بشر، تحقق دموکراسی، تامین وحدت ملی، برابری بین همه اقوام و قبایل و انکشا متوازن در تمامی مناطق کشور مکلف می‌سازد.
«مرگ بر تبعیض»، «ما را حذف نکنید» و «عدالت می‌خواهیم» از دیگر شعارهای جنبش روشنایی در تظاهرات امروز است.
این تظاهرات درحالی آغاز می‌شود شام روز گذشته این جنبش برای بار دوم از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات با حکومت خبر داده و گفت با حکومت به توافق نرسیده است. اما کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و صادق مدبر رهبر حزب انسجام ملی که هر دو تا روزهای اخیر از حامیان جدی این جنبش بودند، خواستار به تقویق افتادن تظاهرات گردیده‌اند.
اما معاون سخن‌گوی رییس جمهور می‌گوید: «آقای خلیلی از رهبران جنبش بود و تا دیروز هم بود. شام دیروز اعلام کرد که آماده مذاکره است و تظاهرات را راه‌حل نمی‌داند.»
با این حال جنبش روشنایی هر نوع توافق و مذاکره با حکومت را رد نموده است.

هواداران جنبش روشنایی بیرق افغانستان را با خود حمل می‌کنند
هواداران جنبش روشنایی بیرق افغانستان را با خود حمل می‌کنند

پس از آن‌که به تاریخ 11 ثور کابینه فیصله کرد تا خلاف ماسترپلان برق افغانستان که از سوی شرکت آلمانی فیشنر ساخته شده است، لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از بامیان نه بلکه از سالنگ بگذرد در واکنش به آن جنبش روشنایی شکل گرفت که خواهان لغو فیصله کابینه شده و گفتند این لین برق باید از مسیر اصلی آن بگذرد. این جنبش به تاریخ 27 ثور تظاهرات بزرگی را در کابل و دیگر ولایات کشور راه‌اندازی کرد. پس از آن حکومت کمیسیونی را تشکیل داد تا تمامی اسناد مربوط به این پروژه را بررسی نماید. کمیسیون در ختم کار اعلام کرد که لین برق از سالنگ بگذرد و حکومت در عوض یک لین برق 220 کیلوولت دیگر را از دوشی-بامیان تصویب و فیصله کرد. اما جنبش روشنایی این فیصله را نیز قبول نکرده و حکومت را به برخورد تبعیض‌آمیز با شهروندان کشور متهم می‌کند.