دادستان کل: کمیسیون حقیقت‌یاب یافته‌هایش را با مردم شریک خواهد کرد

اطلاعات روز: فرید حمیدی، دادستان کل کشور می‌گوید که کمیسیون حقیقت‌یاب بررسی حمله بر معترضان جنبش روشنایی، به‌صورت همه‌جانبه، شفاف و عادلانه این رویداد را بررسی کرده و یافته‌هایش را با مردم شریک خواهد کرد.
آقای حمیدی روز سه‌شنبه در نخستین روز کاری این کمیسیون در یک نشست خبری از مردم، نهاد‌های مدنی و اعضای جنبش روشنایی خواست تا این کمیسیون همکاری کرده و معلومات دست داشته‌ی‌شان ‌را با آن‌ها شریک کنند.
حمیدی تأکید دارد مسئولانی که در این رویداد غفلت و بی‌پروایی کرده باشند مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار خواهند گرفت.
دادستان کل که ریاست این کیسیون 13 نفره را به عهده دارد، گفت: «ما تعهد می‌کنیم در برابر مردم افغانستان و خدا که منصفانه، عادلانه و بی‌طرفانه تحقیقات و بررسی‌های همه‌جانبه را انجام خواهیم داد و با شفافیت تمام مردم افغانستان از نتایج و یافته‌ی این کمیسیون باخبر خواهند شد.»
پس از حمله‌ی تروریستی بر تجمع اعتراضی جنبش روشنایی در چوک دهمزنگ که در آن 89 نفر کشته و بیش از 300 تن زخمی شدند، حکومت کمیسیونی را ایجاد کرد تا چگونگی این رویداد را بررسی کند.
عبدالله عبدالله: از احتمال حملات تروریستی در کابل به شورای امنیت ملی گزارش شده بود
در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت می‌گوید که یک هفته قبل از تظاهرات جنبش روشنایی گزارش‌های از احتمال وقوع حملات تروریستی در کابل و یکی از ولایات دیگر به‌شکل متواتر به شورای امنیت ملی رسیده بود.
آقای عبدالله روز سه‌شنبه در نشست شورای وزیران گفت: «هفته‌ی قبل بدون ارتباط به مسأله تظاهرات، راپورهای متواتر به شورای امنیت می‌رسید به‌خاطر احتمال وقوع حملات در کابل و یک دیگر از ولایات.»
عبدالله همچنان گفته کمیسیون حقیقت‌یاب همه جوانب حمله‌ی تروریستی را بررسی می‌کند که چگونه حمله انتحاری در میان تظاهرات کنندگان رخ داده است.
در همین حال آقای عبدالله گفته: «خواسته‌ی که را که مردم مطرح کرده بوده‌اند، این خواست در حال عملی شدن است، مسأله‎ی رسیدن برق به مناطق مرکزی نه خیال است و نه یک آرمان بلکه واقعیت است.»
با این که حکومت کمیسیونی را برای بررسی چگونگی این رویداد مؤظف کرده، اما مردم، شماری از آگاهان سیاسی و امنیتی نسبت به تجربه‌ی کمیسیون‌سازی در افغانستان بی‌باور اند و می‌گویند این کمیسیون‌ها نتیجه‌ی در پی نداشته است.
روز گذشته داکتر رنگین دافر اسپنتا، مشاور امنیت ملی در حکومت قبلی تجربه‌ی کمیسیون‌سازی در افغانستان را ناکام خوانده بود.
همچنان جنبش روشنایی بررسی این رویداد از سوی کمیسیون حکومتی را قبول ندارد و خواستار بررسی آن از سوی کمیسیون مشترک با عضویت اعضای جنبش روشنایی، نهادهای بین‌المللی و نمایندگان حکومتی می‌باشد.
جنبش روشنایی بر تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از بامیان- میدان وردک به سالنگ از سوی حکومت اعتراض دارد و در جریان سه ماه گذشته دو تظاهرات بزرگ در کابل به راه انداخته که تظاهرات روز شنبه هدف حملات تروریستی قرار گرفت.