مقامات بلندپایه‌ی امنیتی در قندوز: به‌زودی امنیت قندوز بهتر خواهد شد

اطلاعات روز: وزیران دفاع و داخله و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور همراه با جنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان به ولایت ناامن قندوز رفتند.
این مقام‌ها می‌گویند که برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت‌های شمال به‌ویژه قندوز به این ولایت سفر کرده‌اند.
امروز این مقام‌ها در نشستی وضعیت امنیت قندوز را به بررسی گرفتند.
محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور به مردم قندوز اطمینان داده که حکومت مرکزی در خصوص وضعِ امنیتی این ولایت مصمم است و به زودی در وضعیت این ولایت تغییرات چشم‌گیری رونما خواهد شد.
او همچنان گفته است که جنگ بالای مردم افغانستان از سوی پاکستان به‌ویژه استخبارات این کشور (آی‌اس‌آی ) توسط تروریستان تحمیل شده است.
جنرال جان نیکلسون، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو گفته است نابودی دشمن به یکبارگی کار دشوار است و آنان برای موفقیت عملیات‌ها به نقاط ویژه و آسیب‌پذیر توجه دارند.
آقای نیکلسون گفته: «توجه خاص ماموریت حمایت قاطع بالای قندز و بدخشان است، اما صددرصد نمی‌توانیم در تمامی بخش‌های افغانستان موفق باشیم، باید ما توجه ویژه را در ساحات ویژه داشته باشیم تا موفق شویم، ما عملیات شفق را از قندز آغاز و در قندز ختم می‌کنیم و دلیل تعهدات من اعتماد کامل بالای شما مردم افغانستان می‌باشد.»
از سوی دیگر وزیران دفاع و داخله به باشندگان قندوز تعهد سپُرده‌اند که به‌زودی در این ولایت عملیات گسترده‌ی نظامی راه‌اندازی می‌شود تا این ولایت به گونه‌ی کامل از وجود طالبان مسلح پاکسازی شود.
وزیران دفاع و داخله همچنان ‌هممرز بودن قندوز با کشورهای خاور میانه را دلیل اصلی تجمع طالبان در این ولایت دانسته‌اند.
اما والی قندز گفته طالبان در این ولایت از حمایت روسیه برخورداراند و اگر به این مسأله توجه نشود، طالبان بیشتر قوی خواهند شد.
اسدالله عمرخیل، والی قندوز با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی قندوز گفته که اگر به وضعِ فعلی این ولایت به موقع توجه نشود، دامنه‌ی ناامنی به کشورهای آسیای میانه نیز کشانیده خواهد شد.
او در مورد ارتباط طالبان با روسیه گفته: «اگر این ولایت از گروگان‌‌گیری این دشمن انسانیت {طالبان} خلاص نشود و همین حالا همین دشمن ما آهسته آهسته به طرف روسیه هم پای خود را دراز کرده‌است و می‌خواهد به شکلی از اشکال روابط خود را مستحکم بسازد و تابه‌حال ممکن یک اندازه همکاری هم با این‌ها شده باشد و در آینده خطر زیاد متوجه ما خواهد شد.»
باشندگان قندوز نیز از مقام‌های ارشد امنیتی که به این ولایت سفر کرده‌اند، می‌خواهند که به وضعیت امنیتی این ولایت به‌صورت جدی توجه کنند.
ولایت قندوز در دو سال اخیر به‌شدت ناامن بوده است. در ماه میزان سال گذشته شهر قندوز به‌دست طالبان سقوط کرد و طالبان به مدت سه روز کنترل شهر را در ‌دست داشتند. سقوط قندوز در طول چهار سال گذشته بزرگترین پیروزی طالبان خوانده شد.
اکنون نیز وضعیت امنیتی قندوز وخیم گزارش می‌شود. براساس گزارش‌ها از 9 ولسوالی قندوز شش ولسوالی آن تقریباً در کنترل مخالفان مسلح دولت قرار دارند. ولسوالی‌های دشت ارچی، قلعه‌زال، چهاردره، گورتپه، آقتاش و کلباد، بیشتر از هرجای دیگر قندوز، فعالیت‌های طالبان را گواه‌اند.