هلیکوپتر پاکستانی به روسیه پرواز می‌کرد یا ازبکستان؟

با گذشت سه روز از فرود اضطراری یک هلیکوپتر پاکستانی در ولسوالی ازر ولایت لوگر، این مساله پیچیده‌تر شده و ابعاد بیشتری پیدا کرده است. معلوماتی را که مقامات دو کشور تا اکنون در خصوص آن ارائه کرده‌اند نه‌تنها باعث شفافیت در مسأله نشده بلکه تردیدهای جدیدی را خلق کرده است. ارگ ریاست‌جمهوری با برگزاری یک نشست امنیتی در این زمینه، هیأتی را به کار گماشته و نیز گفته است: «پاکستان تقاضانامه‌یی مبنی بر ضرورت عبور یک فروند هلیکوپتر (نوعMI-17) آن کشور را از فضای جمهوری اسلامی افغانستان به مقصد جمهوری ازبکستان جهت ترمیم در فابریکه‌یی متعلق به روسیه [اخذ کرده] بود.»
یک روز قبل از اعلامیه‌ی ارگ (15 اسد) وزارت دفاع گفته بود: «دولت پاکستان اجازه‌ی عبور یک باب هلیکوپتر را از فضای افغانستان به‌سوی کشور روسیه جهت ترمیم از وزارت خارجه و وزارت هوانوردی گرفته بود.»
گفته می‌شود این هلیکوپتر شش سرنشین داشته و به گزارش برخی رسانه‌ها یکی از سرنشینان آن داماد راحیل شریف بوده است. گروه طالبان سرنشینان آن را با خود برده و هلیکوپتر را آتش زده است. در پی سقوط این هلیکوپتر، راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان با اشرف غنی و نیکلسون؛ فرمانده ناتو در افغانستان تماس گرفته و خواستار کمک برای نجات سرنشینان هلیکوپتر شده است. این هلیکوپتر عصر روز جمعه از لوگر به کابل منتقل شد و در سطح شهر به نمایش گذاشته شد.
به‌رغم توضیحاتی که مقامات دو کشور در مورد پرواز این هلیکوپتر در فضای افغانستان ارائه کرده‌اند، پرسش‌های جدی هنوز سرجایش باقی است. اولین پرسش در مورد مبدا و مقصد پرواز هلیکوپتر مطرح است. زیرا هلیکوپتر به‌دلیل ظرفیت پائین قادر به پرواز از پاکستان به روسیه نمی‌باشد. دوم، گفته‌اند این هلیکوپتر جهت ترمیم به روسیه پرواز می‌کرد. چگونه هلیکوپتری که عوارض هم دارد می‌تواند این مسافت طولانی را طی کند؟ معمولا از این نوع هلیکوپترها برای پرواز داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد چون توانایی پیمودن فضای چند کشور را ندارند. صرف‌نظر از پرسش‌های فنی و تخنیکی که در این زمینه وجود دارد، توضیحات وزارت دفاع مبنی بر این‌که این حکومت افغانستان نمی‌داند که آیا این هلیکوپتر همان بالگردی است که مجوز دریافت کرده بود یا نه، پرسش برانگیز است. در صورتی که برای این هلیکوپتر مجوز پرواز از فضای افغانستان صادر شده باشد، مشخصات بالگرد در اختیار مسئولین مربوطه قرار می‌گیرد و ثبت می‌شود و بالگرد به‌محض ورود به خاک افغانستان شناسایی می‌شود. تا زمانی که خبر فرود اضطراری هلیکوپتر رسانه‌یی نشده بود، وزارت دفاع نمی‌دانست هلیکوپتر پاکستانی وارد خاک افغانستان شده است یا نه. این حادثه در آخر هفته‌ی گذشته (پنج‌شنبه) اتفاق افتاد و دولت افغانستان حتا آن را به کابل منتقل کرد؛ طی این مدت آیا حکومت نمی‌داند این همان هلیکوپتری است که مجوز از دولت افغانستان دریافت کرده بود؟
آن‌چه بیش از همه سبب شده است افکار عمومی در این خصوص حساسیت نشان دهد، توضیحات متناقض دولت افغانستان است. وزارت دفاع مقصد این بالگرد را روسیه عنوان کرده بود اما ارگ می‌گوید کشور ازبکستان مقصد نهایی این هلیکوپتر بود. چه کسی راست می‌گوید؟
برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از سلیم صالح؛ سخن‌گوی والی لوگر گزارش داده‌اند که روز پنج‌شنبه دو هلیکوپتر پاکستانی در آسمان ولسوالی ازر لوگر در حال پرواز بود که یکی از آن دو نسبتِ مشکل تخنیکی نشست اضطراری کرد و هلیکوپتر دومی به پاکستان برگشته است.
انتظار می‌رود حکومت وحدت ملی به‌جای ارائه‌ی اطلاعات متناقض، مردم را در جریان اصل ماجرا قرار دهد. آشفتگی حکومت ابهام را بیشتر می‌کند.

دیدگاه‌های شما
  1. اولا این هلیکوپتر خط سیر اش چرا در ساحه نا امن چون ولسوالی ازر در حرکت بوده؟
    اگرعوارض میداشت چطور حرکت توانسته؟
    چرا تخنیک گران روسی را برای ترمیم این بالگرد در کشورش مطالبه نکرده که جان چند تن را در خطر مواجه ساخت
    حتما پشت پرده حرف های در میان بوده که در ساحه مخالفین نشست داشنه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *