خانواده‌های قربانیان رویداد 2 اسد: کمیسیون حکومت را قبول نداریم، سازمان ملل حمله تروریسی را بررسی کند

اطلاعات روز: قربانیان و خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی بر دومین تظاهرات جنبش روشنایی، خواهان تحقیق جامع و بی‌طرفانه حمله‌ی دوم اسد شده و از هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌خواهند تا این حمله‌ی تروریستی را بررسی کند.
آنان گفتند که یک تحقیق معتبر و بی‌طرفانه، باور مردم نسبت به تعهد جامعه جهانی برای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی را در افغانستان افزایش خواهد داد.
آنان در یک کنفرانس خبری پیش از چاشت امروز در مصلی شهید مزاری گفتند با آن‌که حکومت کمیسیونی را برای بررسی این رویداد گماشته اما این کمیسیون حکومتی از اعتبار و منابع تخنیکی برخوردار نیست که بتواند این حادثه را به درستی بررسی کند و ما خواهان تحقیق جامع و بی‌طرفانه آن حمله می‌باشیم که بتواند جنایت‌کاران و هم‌دستان شان را شناسایی و محاکمه کند.
پس از وقوع سه انفجار در دهمزنگ که در آن بیش از هشتاد نفر کشته و بیش از سه صد نفر زخمی شدند، رییس جمهور غنی کمیسیونی را به ریاست دادستان کل کشور مؤظف ساخت تا تمامی ابعاد این رویداد را بررسی کند.
قربانیان و خانواده‌های قربانیان رویداد دوم اسد اما گفتند که تظاهرات جنبش روشنایی برعلیه تصمیم حکومت بود و ما باور داریم که حکومت یکی از طرف‌های منازعه است و حکومت برای انجام یک بررسی بی‌طرفانه مرجع صالح بوده نمی‌تواند.
آنان همچنان در این کنفرانس خبری گفتند ضمن این که صلاحیت‌های این کمیسیون به روشنی مشخص نیست، باور نداریم که حکومت در مورد سهل‌انگاری خودش در تامین امنیت هزاران تظاهرات کننده آن تظاهرات مسالمت‌آمیز تحقیق کند.
پس از تشکیل کمیسیون، سه تن از اعضای آن، شاه‌گل رضایی و عباس نویان و جنرال مراد، از عضویت در این کمیسیون صرف‌نظر کردند. اکنون این کنفرانس خبری هم می‌گوید که مشروعیت این کمیسیون با استعفای سه عضوش بیشتر از پیش به‌صورت غیرقابل جبرانی زیر سوال رفته است.
جنبش روشنایی پس از آن شکل گرفت که کابینه حکومت وحدت ملی به تاریخ یازدهم ثور فیصله کرد تا برخلاف ماسترپلان برق افغانستان که از سوی کمپنی آلمانی فیشنر تهیه شده است، لین برق وارداتی 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک نه بلکه از مسیر سالنگ بگذرد.