اجلاس گروه 20در ترکیه

برگزاری نشست سران گروه جی 20 به هدف پیشرفت مشترک

یو جینگ سفیر جمهوری مردم چین در افغانستان

قرار است یازدهمین نشست کنفرانس جی 20 به‌تاریخ 4-5 سپتامبر در شهر خانگ جو چین برگزار شود. رییس‌جمهور شی جین پینگ با رهبران دیگر کشور های عضو، کشور های مهمان و سازمان‌های بین‌المللی در این شهر زیبا با هم جمع شده و درباره‌ی راه‌هایی برای ارتقا و پیشرفت همکاری‌های اقتصادی جهان بحث خواهند نمود. در آن زمان تمام جهان توجه خود را به جی 20 خانگ جو چین متمرکز خواهد نمود.
در حال‌حاضر اقتصاد جهان در یک دوره‌ی تحول بسیار سخت با فرصت‌ها و رقابت‌های زیادی می‌باشد. اول، خاص تکیه زدن به نظلم سرمایه‌داری باعث می‌شود تا اقتصاد جهان روزبه‌روز تنزل یابد. دوم، سیاست اساسی اقتصاد به بخش‌هایی تقسیم شده و از هم پاشیده است و هماهنگ ساختن آن کار دشوار است. سوم، تجارت و سرمایه‌گذاری برای حمایت از تولیدات داخلی را بالا می‌برد اما باعث می‌شود که طرح ساختن اقتصاد باز با مشکلات زیادی مواجه شود. و چهارم، اقتصاد جهان با آن‌که از بحران بهبود یافت، اما هنوز هم برای رشد بیشتر ضعیف و زیر فشار می‌باشد.
در این مقطع زمانی، جامعه‌ی بین‌المللی از گروپ جی 20 امسال انتظارات زیادی را دارد تا از اجلاس خانگ جو نتایج مطلوب را به‌دست آورند، تا باشد یکبار دیگر اقتصاد جهان پررونق و درخشان شود. چین منحیث دبیر این اجلاس مسئولیت را به‌عهده دارد.آرزو می‌کنیم با برگزاری اجلاس سران جهان، برای مشکلات و چلنج‌هایی که اقتصاد جهان با آن روبه‌رو است، در هر بخش راه‌حل مشترک جست‌وجو کنیم و با استفاده از تجارب کشور چین در عرصه‌ی اقتصاد، به پیشرفت مشترک نایل آییم.
موضوع اصلی این اجلاس اقتصاد فعال، خلاق و همگانی جهانی می‌باشد، به‌علاوه در آجندا چهار عنوان مهم دیگر؛ «افزایش سیستم نوآوری»، «موثرسازی رهبریت اقتصاد مالی جهان»، «استحکام بخشیدن روابط تجارتی و سرمایه‌گذاری جهانی» و «پیشرفت جامع و همگانی» نیز گنجانیده شده است. در انظار عمومی کشور چین در صدد عملی کردن طرح درازمدت و استراتژیک و نیز به نمایش گذاشتن چشم‌انداز وسیعی از یک سطح بالا می‌باشد.
نظر به آمارها، از اجلاس سران گروه جی 20 انتظار می‌رود در سی پروژه به نتایج مهمی دست یابند که نسبت به دوره‌ی قبل این اجلاس نتایج ارزنده‌تر خواهد داشت. نظر به مسیر حرکت این اجلاس در آینده به‌منظور نوآوری و تقویت اقتصاد جهانی، پایداری و حفظ میانگین افزایش قوه‌ی نوآوری، ما با آوردن اصلاحات ساختاری و حل مشکلات مالی و دیگر مشکلاتی که با آن مقابل هستیم و همچنان افزایش همکاری‌ها، تا سال دو هزاروسی چشم‌انداز جدیدی از پیشرفت همگانی جهانی خواهیم داشت.
امسال به‌عنوان دبیر اجلاس گروه جی 20، در شش ماه اول سال جاری پیشرفت اقتصادی کشور چین حالت با ثبات داشته و تولیدات خالص داخلی کشور چین شش اعشاریه هفت‌فیصد افزایش یافته است، تمامی پروژه‌ها مطابق به معیارهای پیش‌بینی شده عملی شدند، و در بخش تنطیم ساختاری دستاورد مهمی را کسب کردند.کیفیت افزایش اقتصادی بدون وقفه در حال پبیشرفت بوده است. صنعت خدماتی پنجاه‌ویک اعشاریه یک‌فیصد عایدات ناخالص را در بر می‌گیرد. و در عین‌حال انرژی مصرفی تولیدات ناخالص پنج اعشاریه دوفیصد کاهش یافت. مشخصا اشتغال‌زایی ثابت باقی مانده و در شش ماه اول امسال آمار آن به هفت میلیون و یک صدوهفده هزار نفر رسید. اقتصاد چین تاهنوز یک قوه‌ی حرکت و لنگر ثبات اقتصادی جهان می‌باشد. در سال دو هزار پانزده، کشور چین سی فیصد اقتصاد جهان را در ‌دست خود داشت. نظر به پیش‌بینی‌ها امسال نیز روند سال قبل را ادامه خواهد داد. درخشش و پیشرفت اقتصاد چین باعث می‌شود که جامعه‌ی ملل به‌رهبریت چین در این اجلاس اطمینان حاصل کند. برای مردم خوشی و برای جهان امید را به ارمغان بیاورد.
چین به‌عنوان کشوری در حال پیشرفت، محافظت از و گسترش کشورهای در حال پیشرفت را یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم خود می‌داند. به همین دلیل جناح چینی از کشور لاوس به‌نمایندگی از سازمان کشورهای جنوب‌شرق آسیا، از کشور چاد به‌نمایندگی از اتحادیه‌ی آفریقا، از کشور سنگال به‌نمایندگی از پلان همکاری‌های جدید پیشرفت آفریقا و از کشورهای قزاقستان و مصر دو کشور بزرگ درحال پیشرفت دعوت نمود تا در نشست سران خانگ جو اشتراک کنند. تایلند نیز به‌نمایندگی از گروپ هفتادوهفت ابراز نموده که در این نشست اشتراک می‌کند، که کشور چین در جریان برنامه‌ریزی برای اشتراک‌شان می‌باشد. این نشست قرار است بیشتر اشتراک‌کننده‌گان را در تاریخ نشست‌های گروپ جی 20 داشته باشد، که از نگاه ترکیب اعضا کامل و جامع باشد.
درست همان‌گونه که آقای وانگ‌یی وزیر امور خارجه‌ی جمهوری خلق چین اشاره نمود، چین آرزو دارد با استفاده از نشست سران خانگ جو این شعار را به جامعه‌ی ملل بیان کند: گروه جی 20 نه‌تنها برای 20 کشور بلکه به تمام جهان تعلق دارد؛ این نشست برای خواست‌های شخصی نیست بلکه برای پیشرفت تمام دنیا می‌باشد. چین و افغانستان نه‌تنها که همسایه‌های نزدیک و صمیمی برای همدیگر می‌باشند، بلکه هردو کشور در حال پیشرفت می‌باشند و مردم هردو کشور آرزوی یک زندگی خوب را دارند. از این‌رو، به‌خاطر پیشرفت و گسترش همکاری‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند. افغانستان همسایه و یکی از مهم‌ترین جزء پروژه‌ی طرح کمربند و جاده می‌باشند. چین حمایت خود را از حکومت وحدت ملی افغانستان، صلح و امنیت افغانستان و طرح رهبریت و مالکیت توسط افغان‌ها و حمایت از یکجا شدن در بخش همکاری‌های منطقوی اعلام می‌نماید. افغانستان نظر به موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی خود می‌تواند به یک منطقه‌ی وصل ارتباطات، ترانسپورتی و عضو برجسته‌ی تجارت منطقوی بدل شود. چین آرزو دارد افغانستان بتواند از نشست سران گروه 20 امسال نتایج مثبت را به‌دست آورد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *