رییس جمهور: برای دفاع از آزادی خود نیاز به تجدید عهد داریم

اطلاعات روز: مراسم گرامیداشت از نود و هفتمین سالروز کسب استقلال کشور از بریتانیا، با حضور رییس جمهور غنی، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی، شخصیت‌های سیاسی و تعدادی از افسران و جنرالان قوای مسلح و شماری از سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم کابل برگزار شد.
اما رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در مراسمی که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، حضور نداشت.
در مراسمی که در وزارت دفاع ملی برگزار شده بود، رییس جمهور با تشریفات ویژه‌یی در پای «منار استقلال» در محوطه وزارت دفاع اکلیل گل گذاشت و سپس در مراسم تجلیل از این روز که در ارگ برگزار شده بود، گفت ما درحالی آزادی خود را تجلیل می‌کنیم که نیاز به تجدید عهد برای دفاع از آزادی خود داریم.
رییس جمهور گفت: «کشورهای دیگر بعد از نود یا پنجاه سال که استقلال و آزادی خود را تجلیل می‌کنند، آن را به‌حیث دستاورد تاریخی تجلیل می‌کنند اما ما بدبختانه در حالی آزادی خود را تجلیل می‌کنیم که نیاز به تجدید عهد برای دفاع از آزادی خود داریم.»
آقای غنی همچنان گفت که تاریخ افغانستان، تاریخ شیرین و تلخ است و 97 سال پیش ما آزادی داخلی را کمایی نکردیم ما آزادی داخلی کامل داشتیم بلکه آزادی سیاست خارجی خود را کمایی کردیم.
او افزود: «افغانستان هيچگاه سياست خارجى خود را به کسى ديگر تسليم نخواهد کرد، دولت مستقل هستيم، سياست خارجى مستقل داريم و ما درسياست خارجى دستاوردهاى داشته‌ايم که قابل تصور نبود.»
آقای غنی به داشتن روابط نیک و مستقل براساس منافع مشترک با جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و اکثر کشورهای منطقه و همسایه اشاره کرده و از آن به عنوان دستاوردی مهم یاد کرد.
در همین حال رییس جمهور خطاب به پاکستان گفت که «پیام ما به پاکستان واضح است. دولت به دولت در چارچوب منافع علیای ملی. از منافع علیای مردم خود کنار نمی‌رویم و تنها در این چارچوب است که به منطقه ثبات آمده می‌تواند.»

غنی به داعش: در خانه شیر خیال نکنید مثل روباه با شما برخورد شود
آقای غنی جنگ جاری در کشور را جنگ تحمیلی خوانده و گفت نُه سازمان و گروه که از سوی سازمان ملل به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده‌اند، برای نابودی کشور و جهان کار می‌کنند.
رییس جمهور غنی در سخنانش از داعش مشخصاً نام برده و خطاب به آنان گفت: «تنها در ننگرهار نه، بلکه در تمام افغانستان سرکوب تان می‌کنیم و این فکر را نکنید که در خانه شیر می‌آیید همرای تان مثل روباه برخورد شود. این کشور شیران است و فرقت را می‌شکناند.»
رییس جمهور برای نابودی تروریسم به انسجام جهان تاکید کرده و گفت جهان باید بفهمد که چه کسانی حامی حرکات تروریستی هستند.
در این مراسم رییس جمهور غنی از قربانی‌های نیروهای امنیتی تشکر کرده و گفت هیچ نوع سیاست در نهادهای امنیتی جز سیاست ملی و وحدت ملی جای ندارد و هر سرباز و افسر و جنرال نیروهای امنیتی از حیثیت و آبروی تمام افغان‌ها نمایندگی می‌کند.
علاوه بر پایتخت، از سالروز استقلا کشور در ولایت نیز با شور و مستی تجلیل به عمل آمد. در ننگرهار، مقام‌های حکومت محلی با گذاشتن اکلیل گل روی قبر شاه امان‌الله از سالروز استقلال کشور بزرگداشت کردند.
97 سال قبل از امروز، 1919 میلادی، افغانستان از بریتانیا استقلال خود را گرفت.