به‌زودی نخستین قطار باربری از چین وارد افغانستان می‌شود

اطلاعات روز: افغانستان و چین روز پنج‌شنبه خط ویژه‌ی قطار برای حمل‌ونقل کالاهای تجارتی را افتتاح کردند.
مقام‌های افغان و رسانه‌های چین گزارش داده‌اند که نخستین قطار حامل کالا عصر روز پنج‌شنبه چین را به مقصد بندر حیرتان در شمال افغانستان ترک کرده‌است.
این نخستین خط قطار در تاریخ روابط دو کشور است که از طریق آن به‌صورت مستقیم کالاهای تجاری حمل‌ونقل می‌شود. این خط قطار در شهر هایمن ایالت جیانگسوی چین با حضور سفیر افغانستان و مقامات دولتی چین افتتاح شد.
این خط قطار که در چوکات برنامه‌ی «یک کمربند یک راه» ایجاد شده، قرار است ماهانه دو بار کانتینر‌های اجناس تاجران افغان را از آغاز ایستگاه شهر هایمن چین به مقصد افغانستان از مسیر کشورهای قزاقستان و ازبکستان الی بندر حیرتان در ولایت بلخ انتقال بدهد. قرار است از افغانستان نیز کالاهای صادراتی افغانی مانند سنگ مرمر، زعفران، میوه‌های خشک و سایر اقلام صادراتی افغانستان را به مقصد چین بارگیری نماید.
ایجاد این خط قطار ویژه‌ی ترانسپورتی بین افغانستان و چین که مشترکاً از سوی کمپنی (Qin Geng Industrial Co Ltd. ) چین و کمپنی افغانی وطن‌گروپ صورت گرفته است، فرصت‌های جدیدی برای تقویت تجارت بین دو کشور ایجاد نموده و مسیر انتقالات کالاهای تجارتی بین چین و افغانستان و بالعکس را به میزان زیادی کوتاه‌تر، مصون‌تر و قیمت‌ها را نیز رقابتی‌تر خواهد ساخت.
جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در بیجنگ در این مورد گفت: «پس از پروازهای مسقیم کابل – اورمچی که از دو ماه قبل با تلاش مسئولین دو کشور توسط شرکت هوایی آریانا آغاز گردید، شروع ترانسپورتیشن مستقیم ریلی بین افغانستان و چین منحیث دو کشور همسایه که در طول تاریخ مناسبات نیک و دوستانه باهم داشته‌اند یک قدم مهم برای نزدیکی روابط تجارتی دو کشور می‌باشد.»
آقای موسی‌زی افزوده که افغانستان و چین از زمان‌های قدیم از طریق راه ابریشم روابط تجارتی داشته‌اند و افغانستان منحیث شاهراه تجارتی و چهارراه منطقه در تقویت اتصال منطقه‌یی نقش مهمی داشته است. امروز هم به دنبال انکشاف علوم و تکنولوژی جدید و پیشرفت پروسه‌ی جهانی شدن، دو کشور همسایه و تاریخی روابط خود را براساس اصول همزیستی مسالمت‌آمیز و حسن همجواری در زمینه‌های مختلف گسترش داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *