ولسوالی جانی‌خیل پکتیا به‌دست طالبان افتاد

اطلاعات روز: مقام‌های ولایت پکتیا می‌گویند در نتیجه حمله دیشب طالبان بر ولسوالی جانی‌خیل، چندین پوسته در نزدیکی ولسوالی به‌دست گروه طالبان افتاده و دو طرف تلفات و خسارات زیادی متحمل شده‌اند.
هرچند گروه طالبان ادعا کرده که این ولسوالی را کاملاً در اختیار گرفته و تلفات زیادی را به نیروهای امنیتی وارد کرده‌اند اما نقیب احمد اتل در تماس با اطلاعات روز گفت ولسوالی نه در کنترل دولت است و نه در کنترل طالبان.
آقای اتل می‌گوید به طالبان تلفات جانی زیادی وارد اما جزئیات و آمار دقیق در دست نیست.
سخن‌گوی ولایت پکتیا همچنان گفت در این درگیری 5 پولیس نظم و امن عامه شهید و 5 تن دیگر شان زخمی شده‌اند. به گفته‌ی آقای اتل در این درگیری دو عراده وسایط نیروهای امنیتی هم تخریب شده است.
در همین حال ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخن‌گوی گروه طالبان می‌خواند، در صفحه توییترش نوشته است که ده‌ها سرباز امنیتی افغان در این درگیری کشته شده‌اند. او گفته است 15 تانک، 16 رنجر و ده‌ها اسلحه و مهمات نیروهای امنیتی افغان به‌دست طالبان افتاده است.
آقای اتل می‌گوید نیروهای تازه نفس قول اردوی 203 تندر روان شده و به محل رسیده‌اند و پس از این‌که منسجم شوند، عملیات بازپس‌گیری برای پوسته‌هایی که از دست نیروهای امنیتی خارج شده را آغاز می‌کنند.
سخن‌گوی ولایت پکتیا می‌گوید براساس راپورهای کشفی، بیش از 600 طالب که از ولایات همجوار نیز جمع شده‌اند، بر این ولسوالی حمله کرده‌اند.
ولسوالی جانی‌خیل پکتیا از چندی پیش در محاصره گروه طالبان قرار داشت. پیش از این نیز طالبان بر این ولسوالی حمله کردند اما موفق به سقوط دادن جانی‌خیل نشدند. به تاریخ بیستم اسد مقامات ولایت پکتیا ادعا کردند که در این حملات نظامیان پاکستانی نیز در صفوف طالبان حضور دارند.
در آن زمان این مقامات خواهان عملیات هوایی شده و هشدار داده بودند در صورتی که عملیات هوایی صورت نگیرد، این ولسوالی سقوط خواهد کرد. اکنون سخن‌گوی ولایت پکتیا نیز می‌گوید ما به مرکز درخواست انجام عملیات هوایی داده‌ایم و اگر آنان کمک کنند، این ولسوالی را پس می‌گیریم.
این ولسوالی درحالی سقوط می‌کند که به تاریخ 23 اسد شماری از باشندگان ولایت بغلان در اعتراض به محاصره شدن ده‌ها سرباز ارتش در جانی‌خیل ولایت پکتیا، شاهراه شمال-جنوب را مسدود کرده و هشدار دادند تا زمانی‌که دولت برای شکستاندن محاصره‌ی این سربازان اقدام نکند، آنان شاهراه را باز نخواهند کرد.
معترضان حکومت مرکزی را متهم به بی‌توجهی نموده و مدعی بودند که فرزندان شان به‌عنوان سرباز در ولسوالی جانی خیل پکتیا وظیفه اجرا می‌کنند اما از چند روز به این طرف تحت محاصره جنگجویان گروه طالبان قرار دادند که دولت مرکزی هیچ توجهی برای رهایی آنان نداشته است.