وضعیت وخیم بازگشت کنندگان از پاکستان؛ در دو روز 1158 خانواده از پاکستان بازگشته‌اند

اطلاعات روز: وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که در روزهای چهارشنبه و جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، 1158 خانواده که اکثر آنان داری مدرک بودند، از پاکستان به‌صورت داوطلب به کشور بازگشته‌اند.
به گفته‌ی این وزارت این تعداد خانواده که 6547 نفر شامل اند، از گذرگاه تورخم وارد کشور شده‌اند.
دفتر مطبوعات وزارت مهاجرین در خبرنامه‌ی به نقل از مسئولان ریاست مهاجرین ولایت ننگرهار نوشته که در میان این تعداد بازگشت کنندگان 714 خانواده که 3899 نفر را شامل می‌شود، دارای مدرک بوده و از سوی اداره UNHCR کمک شده است.
در همین حال با افزایش روزافزون مهاجران بازگشت‌کننده از پاکستان به افغانستان، مشکلات آنان نیز بیشتر شده است. این مهاجران که به ولایت ننگرهار سرازیر شده‌اند، به علت نبود سرپناه و امکانات اولیه زندگی با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
این مهاجران گفته‌اند که به علت نبود سرپناه در خانه‌های قوم‌وخویش یا در ویرانه‌ها بودوباش می‌کنند.
به گفته‌ی این مهاجران، تاکنون کمکی برای‌شان نشده است و با کمترین امکانات روز و شب خود را می‌گذرانند. این مهاجران از حکومت و سازمان ملل متحد خواهان تهیه‌ی محلی برای بودوباش و زند‌گی هستند.
غلام‌حیدر فقیرزی، رییس مهاجران و بازگشت‌کننده‌گان ولایت ننگرهار در مورد شمار مهاجران می‌گوید که از ماه جنوری امسال تا حال بیش از 135 هزار مهاجر از پاکستان به کشور بازگشته‌اند. به گفته‌ی آقای فقیری، این رقم هر روز در حال افزایش است.
عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار در این رابطه گفته، اخیراً هیأتی برای بررسی وضعیت مهاجران راهی ننگرهار شده و قرار است به‌زودی در این ولایت، شهرکی برای مهاجران ساخته شود.
در ماه‌های اخیر پاکستان اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرد و پس از تنش‌ها در مرز تورخم میان دو کشور اخراج اجباری مهاجران افغانستان از پاکستان شدت یافت. گزارش‌های نیز از بدرفتاری پولیس پاکستان با مهاجران افغان منتشر شده است در موارد مهاجران را لت‌وکوب کرده‌اند.