سخن‌گوی حمایت قاطع: نیروهای امنیتی افغانستان خط‌سیر مثبت را طی می‌کنند

وزارت دفاع امریکا/شریل پرلین ترجمه: حمید مهدوی

معاون ارتباطات رییس ستاد مشترک ماموریت حمایت قاطع ناتو امروز گفت که نیروهای افغان در سال جاری نظر به سال گذشته بهتر عمل می‌کنند و به‌صورت عموم در برنامه‌ی حملات تهاجمی‌شان در حال پیشرفت هستند و مسیر مثبت را طی می‌کنند. جنرال چارلس کلیولند که از طریق کانفرانس ویدیویی از کابل به‌طور زنده صحبت می‌کرد، با ابراز همدردی عمیق با خانواده‌ی متیو تامپسن که در 23 اگست در هلمند کشته شد و خانواده‌های 12 تنی که هفت تن آن‌ها دانشجو بودند و در یک حمله بر دانشگاه امریکایی افغانستان در کابل کشته شدند، آغاز کرد. تامپسن در نتیجه‌ی انفجار یک مواد انفجاری جاسازی شده که در جریان عملیات هنگام گشت‌زنی با همتایان افغانش در نزدیکی لشکرگاه کشته شد. مقام‌ها گفتند که این انفجار یک نظامی دیگر امریکایی و شش سرباز افغان را زخمی کرد. کلیولند گفت تحقیقاتی در حال انجام است تا شرایط دقیق این رویداد مشخص شود.

آموزش، مشاوره و کمک
ماموریت حمایت قاطع ناتو تلاشی برای آموزش، مشوره‌دهی و کمک است و مشاورانی را در چندین سطح در وزارت‌های دفاع و داخله جا داده است تا به افغان‌ها همه چیز، از شلیک اسلحه تا پرواز دادن هواپیما را آموزش بدهند و کمک مالی، مادی، تدارکاتی و استخباراتی کنند.
کلیولند گفت که حمایت قاطع همچنین در سطوح وزارت، ارتش، پولیس و نیروهای ویژه آموزش و مشوره می‌دهد و اضافه کرد که «ما زیر چتر ناتو این اجازه را داریم تا بیرون برویم و به همتایان افغانی خود در سطح بسیار تاکتیکی آموزش و مشوره داده و کمک کنیم».
کلیولند گفت که در بسیاری از موارد این کارها در اردوگاه یا پایگاه انجام می‌شود و مشاوران حمایت قاطع این اجازه را دارند تا از سیم‌های [خاردار] بیرون بروند و در هنگام عملیات‌ها به همتایان افغان آموزش و مشوره داده و به آن‌ها کمک کند. او گفت: «البته نقش ما در آن این است که ما [در جنگ] شرکت نمی‌کنیم، دنبال هدف نمی‌رویم، اما کمکی را که آن‌ها به آن ضرورت دارند فراهم می‌کنیم».
کلیولند گفت که به‌صورت کلی در افغانستان، ماموریت ناتو شاهد افزایش جنگ در جریان ماه گذشته، به‌ویژه در هلمند و قندوز، بوده است. این جنرال گفت: «این قلب فصل جنگی است و ما قطعا این انتظار را داشتیم که قرار است طالبان تلاش کنند و آخرین زورشان را بزنند».

عملیات های هلمند
کلیولند، با خلاصه کردن برنامه‌ی حملات نیروهای افغانستان در سال 2016، گفت که در آخر ماه مارچ آن‌ها در قندوز [عملیات] شان را آغاز کردند و در اصل به حالت تهاجمی رفتند و تلاش کردند با طالبان درگیر شوند. این جنرال گفت که آن‌ها در آن‌جا موفقیت داشتند و سپس از شهر قندوز دفاع کردند و به دنبال آن به طرف جنوب رو کردند و تلاش اصلی‌شان را در هلمند به خرچ دادند، جایی که «به نظر ما دوباره موفقیت داشتند». کلیولند گفت که در مرکز هلمند یک گروه آموزش، مشوره‌دهی و کمک به قول‌اردوی 215 ارتش افغانستان به رهبری امریکایی‌ها در کمپ شوراب مستقر است، جایی‌که این قول‌اردو نیز در آن مستقر است. این جنرال اضافه کرد که «هلمند همیشه محل تلاش اصلی طالبان بوده است. هلمند کانون اولیه توجه آن‌ها است. آن‌جا جایی است که آن‌ها بیشترین انرژی‌شان را سرمایه‌گذاری می‌کنند». وی همچنین اشاره کرد که طالبان فصل جنگی 2016 را با عملیاتی که عملیات عمری نامیده می‌شود آغاز کردند و گفتند که با این عملیات می‌خواهند مناطقی را به تصرف‌شان آورده و حفظ کنند تا بتوانند در هلمند پناهگاهی بسازند.

استراتژی حملات
کلیولند گفت: «به شما صادقانه خواهم گفت جنگ در هلمند از آن‌چه که انتظار می‌رفت کندتر بود… ما فکر کردیم که طالبان زودتر حملات را راه‌اندازی خواهند کرد اما آن‌ها تا اواخر ماه جولای آغاز نکردند». همان‌طور که کلیولند توضیح می‌دهد، 15 تا 20 طالب بر ایستگاه بازرسی یا مرکز یک ولسوالی حمله می‌کنند، یک گروه کوچک‌تری از نیروهای افغان که در آن‌جا مستقر هستند عقب‌نشینی می‌کنند، طالبان منطقه را چپاول می‌کنند و سپس نیروهای افغان بر می‌گردند و آن‌ها را بیرون می‌رانند. این جنرال گفت: «آن‌چه که شاهد آن هستیم این است که طالبان توانایی حفظ هیچ منطقه‌ی مشخصی را ندارند. مهم‌تر از همه آن‌ها توانایی حفظ هیچ مرکز جمعیتی را ندارند و این در حقیقت چیزی است که افغان‌ها تمام استراتژی‌شان برای این فصل جنگی را روی آن بنا کرده‌اند و قادر بوده‌اند امنیت مناطق پرجمعیت کلیدی و همچنین زیربناها را تامین کند». او اضافه کرد که این تلاش اصلی طالبان است. کلیولند اظهار کرد که از نظر تاریخی آن‌ها می‌خواهند این‌جا باشند و در آغاز فصل جنگی آن را اعلان کرده‌اند.

نیروی هوایی افغان
کلیولند اذعان کرد که ماموریت حمایت قاطع ناتو احتمالا در زمینه‌ی نیروی هوایی افغانستان دیر اقدام کرده است، اما گفت آن‌ها در حال‌حاضر با بیشترین سرعت ممکن در حال پیشرفت هستند و در سراسر کشور از هشت هواپیمای A-19 سوپر توکانو برای انجام پشتیبانی هوایی نزدیک استفاده می‌کنند. نیروی هوایی افغانستان نیز 23 چرخبال عملیاتی MD-530 دارد و 5 عدد دیگر امروز دریافت کرد. کلیولند گفت آن‌ها از این چرخبال‌ها در هلمند استفاده می‌کنند. این جنرال اضافه کرد که برای حدود دو هفته نیروهای امریکایی نظر به اجازه‌یی که رییس‌جمهور بارک اوباما در اواسط ماه جون داد، در هلمند حملات «بسیار زیاد» انجام می‌داد. این جنرال گفت: «اما از آن زمان به‌بعد، آن‌چه که در حقیقت شاهد آن بوده‌ایم حملات و پشتیبانی هوایی از سوی افغان‌ها بوده است». او گفت: «ما وقتی در مورد این اختیارات جدید فکر می‌کنیم، از بسیاری جهات آن‌ها همچنین پلی برای یک قابلیت افغان‌ها است تا نیروی هوایی‌شان را بیشتر توسعه بدهند، یکپارچه‌تر بسازند و بیشتر این توانایی را داشته باشند تا از آن‌چه که آن‌ها آن را کنترل هوایی تاکتیکی افغانستان می‌خوانند استفاده کنند و سپس توانایی نقشه کشیدن برای اهداف عمدی را داشته باشند. کلیولند اضافه کرد: «بنابراین از دید ما آن‌ها در حال پیشرفت هستند. قطعا آن‌ها راهی برای رفتن دارند، اما اغلب اوقات وقتی شما در مورد حملات هوایی در هلمند یا در قندوز می‌شنوید، این حملات هوایی افغان‌ها است و ما می‌آییم و در هنگام ضرورت کمک اضافی فراهم می‌کنیم».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *