جنرال دوستم: صلاحیت کاری ندارم و امضایم اعتبار ندارد

اطلاعات روز: جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور از تمرکز قدرت در دست رییس جمهور انتقاد کرده و می‌گوید صلاحیت کاری نداشته و امضایش اعتبار ندارد.
آقای دوستم به روز پنج‌شنبه که در جمع هوادارانش در خانه‌ی خود در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «دلم می‌شود با مردم گپ بزنم… می‌گویند چرا به دفتر کارم نمی‌روم؟ وقتی صلاحیت کاری نداشته باشی و امضایت اعتبار نداشته باشد، در دفتر چه می‌کنی؟»
معاون رییس جمهور افزود که رییس جمهور شخصاً 9 کمیسیون را اداره می‌کند، ولسوال، قومندان امنیه و قومندان حوزه همه را باید رییس جمهور تعیین و امضا کرد و این عادلانه نیست. او گفت: «پس ما چه کنیم؟»
آقای دوستم گفت مطابق قانون، ریاست کمیته امنیتی شورای وزیران متعلق به معاون اول است اما این وظیفه هم به شورای امنیت سپرده شده است.
آقای دوستم گفت: «به من می‌گویند باز جلسه شورای امنیت را تو دایر کن… این همه یک بازی است.»
معاون رییس جمهور همچنان در این نشست می‌افزاید که در تمام یک و نیم سال گذشته در شورای امنیت افغانستان خواسته که به وی اجازه سرکوب مخالفان داده شود و طرح‌هایی را برای تامین امنیت پیشنهاد کرده است اما این طرح‌ها قبول نشده است.
آقای دوستم با اشاره به برگزاری کنگره حزب جنبش اسلامی افغانستان که خود رهبر و بنیان‌گذار آن است، در آینده نزدیک اشاره کرده و از مردم خواست که برایش تعیین تکلیف کنند که در این پست بماند یا نه. او گفت: «اختیار با شما. بگویید باش، می‌باشم، بگویید برو، می‌روم. هیچ کاری که در صف شما نکنم، حرکت مدنی را خوب یاد دارم. لگ‌ها نفر را در صف ایستاد می‌توانم.»
در مدت نزدیک به دو سال از سپری شدن عمر حکومت وحدت ملی، آقای دوستم چندین بار به ولایت‌های شمال کشور سفر کرد. پس از آن او مورد اتهام‌هایی قرار گرفت که اکنون خودش از سکوت دولت در مورد این اتهام‌ها انتقاد می‌کند.
او در این باره گفت: «می‌گویند دوستم شمال رفت، نسل کشی می‌کند. دوستم رفت پشتون‌ها را سرکوب و ازبیک‌ها را مسلح می‌کند. دوستم رفت حزب جنبش را تقویت و دیگر احزاب را سرکوب می‌کند. همه توطئه است… دولت یک کلمه نمی‌گوید که همین آدم از طرف شورای امنیت رفته، آدم عادی نیست معاون اول دولت است.»
آقای دوستم در بخشی از سخنانش به اجرایی شدن توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی تاکید کرد و گفت اگر توافق شده که لوی جرگه برگزار شود و قانون اساسی تغییر کند و حکومت صدارتی شود، باید همه این وعده‌ها عملی شود.
آقای دوستم درحالی از تمرکز قدرت در دست رییس جمهوری انتقاد می‌کند که پیش از این عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز از کارکردهای رییس جمهور غنی به شدت انتقاد کرده بود. او گفت سه ماه است که رییس جمهور همرایش صحبت نکرده و نزدیکانش می‌گویند که آقای غنی حوصله بحث را ندارد.
در پی این انتقادها، دو رهبر حکومت وحدت ملی برای سومین بار باهم دیدار کرده و گفتند به توافقاتی دست یافته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *