نارضایتی عبدالله عبدالله از نارسایی عملکردها در عرصه‌ی محو بی‌سوادی

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت باابراز نارضایتی از نارسایی عملکردها و کارهای انجام شده در عرصه‌ی محو بی‌سوادی می‌گوید که ما در موقعیتی نیستیم که راضی باشیم و یا مسئولیت خود را انجام داده باشیم، باید کارهای جدی‌تر برای محو بی‌سوادی انجام شود.
براساس آمارهای داده شده، هم اکنون در افغانستان بیش از 10 میلیون نفر بی‌سواد اند.
آقای عبدالله امروز در برنامه‌ی گرامی‌داشت از روز جهانی سواد و هفته‌ی مبارزه با بی‌سوادی در افغانستان گفت باوجود کارهای که در جریان 15 سال گذشته در عرصه‌ی محو بی‌سوادی انجام شده، اکنون محو بی‌سوادی تنها مسئولیت حکومت نیست بلکه نیاز است این مسئله به یک روند ملی و عمومی تبدیل شود.
او گفت در این روند باید هر فرد مبارزه با بی‌سوادی را از خانواده به روستا و جامعه گسترش دهد.
‌آقای عبدالله افزود تا زمانی‌که جامعه ما از نعمت سواد محروم بماند، ما هرگز به آرمان‌های ملی خود دست نمی‌یابیم، چون فراگیری سواد پیش زمینه‌ی صلح، آشتی و همدیگر پذیری پنداشته می‌شود.
او افزود حکومت با همکاری جامعه‌ی جهانی، سازمان بین‌المللی یونسکو و مردم افغانستان از تمام امکانات موجود برای کاهش بی‌سوادی استفاده می‌کند.
دنیلو پدیلا، رییس آموزش و پرورش سازمان بین‌المللی یونسکو در افغانستان گفت باوجود کارهای انجام شده در عرصه‌ی محو بی‌سواد هنوز هم آمار بی‌سوادی در میان زنان ۸۰ درصد، در ولایات اطراف ۹۰ درصد و در میان مردها ۶۳ درصد ارزیابی شده است که این رقم بسیار بالا است.
آقای پدیلا تأکید کرد این سازمان به همکاری‌های خود در امر مبارزه با بی‌سوادی در افغانستان ادامه می‌دهد.
سازمان یونسکو نیز انتقاد دارد که در عرصه سوادآموزی و محو بی‌سوادی در افغانستان بیشتر از بخش‌ دیگر کم‌توجهی می‌شود.
باوجود کارهای انجام شده و کمک‌های دریافت شده برای سوادآموزی در 15 سال گذشته اکنون اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف می‌گوید که بیش از ۱۰ میلیون نفر که حدود ۶۰ تا ۶۱ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، بی‌سواد اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *