نخستین قطار باربری از چین به بندر حیرتان رسید

اطلاعات روز: نخستین قطار باربری چین صبح امروز در بندر حیرتان در ولایت بلخ رسید و از سوی مقام‌های تجاری کشور و سفیر چین در کابل مورد استقبال قرار گرفت.
این قطار حامل کالاهای تجارتی چینی دوازده روز پیش ایستگاه شهر هایمن چین را به مقصد بندر حیرتان ترک کرد و از طریق کشورهای قزاقستان و ازبکستان، صبح امروز به بندر حیرتان رسید.
این قطار با ۸۴ واگن بیش از 2000 تن کالای تولید چین به ارزش بیش از 20 میلیون دالر را به افغانستان آورده و قرار است محصولاتی را از افغانستان به چین ببرد.
این نخستین خط آهن در تاریخ روابط افغانستان و چین است که از طریق آن به‌صورت مستقیم کالاهای تجاری میان دو کشور حمل و نقل می‌شود. این خط آهن در چوکات برنامه «یک کمربند یک راه» ایجاد شده است.
این خط آهن دوازده روز پیش در شهر هایمن ایالت جیانگسوی چین با حضور سفیر افغانستان و مقامات دولتی چین افتتاح شد.
قرار است کالاهای تجاری دو کشور هر ماه دوبار به وسیله‌ی این خط آهن بین چین و افغانستان حمل و نقل شود.
جنرال عطا محمد نور، والی بلخ در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته «بلخ، روزنه‌هاى اميد و پيشرفت» و خبر داده که امروز براى بار نخست محموله‌ى تجارى از كشور چين از طريق آسياى ميانه وارد ولايت بلخ شد.
آقای نور نوشته: «رهبرى ولايت بلخ با استقبال ازين رويكرد نيك، متعهد به فراهم‌آورى زمينه‌ها، بستر‌ها و تسهيلات لازم براى تاجران ملى و بين‌المللى است. بلخ با داشتن ظرفيت‌هاى لازم به‌عنوان گذرگاه تجارتى در منطقه، مي‌تواند زمينه‌ى مساعد به تجارت ملى و بين‌المللى محسوب گردد.»
در حال حاضر کالاهای وارداتی افغانستان عمدتاً از طریق بندر کراچی در جنوب پاکستان به گذرگاه‌های مرزی در جنوب و شرق کشور انتقال می‌یابد که حدود دو ماه وقت می‌گیرد.
از طریق این خط آهن که کالاهای تجارتی دو کشور به‌صورت مستقیم انتقال می‌یابد، افزون بر کوتاه شدن مسیر پاکستان، عوارض گمرکی واردات کالا از این طریق برای تاجران کشور نسبت به راه ترانزیتی پاکستان کم‌تر خواهد بود.
سخن‌گوی والی بلخ گفته است که یائو جینگ، سفیر چین در افغانستان که برای شرکت در مراسم استقبال از این قطار چینی به بندر حیرتان رفته بود، گفت که عوارض گمرکی کالاهای افغانی با ۷۰ تا ۸۰ درصد تخفیف وارد چین خواهد شد.
در حال حاضر افغانستان شبکه‌ی خط آهن سراسری ندارد و تنها دارای ۷۹ کیلومتر خط آهن قابل استفاده است که از مرز ازبکستان تا میدان هوایی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در شهر مزار شریف امتداد می‌یابد.
قرار است خط آهن خواف-هرات نیز افغانستان و ایران را به هم وصل کند، ولی این خط آهن هنوز نیمه کاره است و گفته شده که قرار است بخشی از این راه آهن تا شهر هرات، در آینده ساخته شود.