معاون رییس جمهور: وحدت و همدلی مردم افغانستان با توطئه‌های گسترده مواجه است

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور که در مراسم پانزدهمین سالروز شهادت احمد شاه مسعود در تالار لوی جرگه صحبت می‌کرد، گفت ما در دو زمینه‌ی تمامیت ارضی و وحدت و همدلی مردم با توطئه‌های گسترده‌یی مواجه هستیم.
معاون رییس جمهور افزود که در عرصه اول با یک جنگ تحمیل و اعلام ناشده مواجه هستیم و در عرصه دوم دشمن سعی می‌کند از طریق دامن زدن به مسایل قومی، زبان، مذهب و موارد دیگر ملت یک پارچه افغانستان را پراکنده سازد.
او گفت: «مامکلف هستیم که بیش از هرزمان دیگر در مورد مسایل مهم کشور برای ایجاد یک اجماع ملی تلاش کرده و درجهت تحکیم وحدت ملی از هیچ کوشش دریغ نکنیم.»

او در این برنامه گفت شهدای افغانستان نماد وحدت ملی افغان‌ها است و منحصر به هیچ گروه قومی، زبانی و سیاسی نیستند.
او گفت شهدای ما در راه اهدافی شهید شده‌اند که به همه ملت افغانستان تعلق دارد. شهدای ما شهدای راه عزت و سربلندی افغانستان است نه راه تفرقه و اختلاف.
آقای دانش افزود: «درصورتی می‌توانیم از هفته شهید و مقام شهدا تجلیل کنیم که این ویژگی‌ها را سرلوحه رفتارها و برنامه‌های سیاسی– اجتماعی خویش قرار دهیم و مثل آنان از حریم استقلال و عزت کشور دفاع کرده و وحدت ملی و برادری را پاس بداریم.»

رییس بنیاد شهید مسعود: حکومت وحدت ملی یک ائتلاف توافقی است
احمد ولی مسعود، رییس بنیاد «شهید مسعود» که در این مراسم صحبت می‌کرد، گفت بنیاد احمد شاه مسعود در پانزده سال تلاش کرده است تا این هفته و این روز را نهادینه ساخته و به یک فرهنگ مبدل بسازد.
آقای مسعود همچنان از دولت انتقاد کرده و گفت یک دولتی که واقعاً همه مردم افغانستان از آن راضی باشد، نداریم و دولتی که بتواند اعتماد ملی را خلق کند وجود ندارد.
احمد ولی مسعود در بخشی از سخنانش حکومت وحدت ملی را یک ائتلاف توافقی خواند و گفت: «دوسال پیش ابتکار کردیم که دولت وحدت ملی در شرایط فعلی افغانستان ایجاد شود اما نه به ماهیت امروزی که یک نوع ائتلاف توافقی است در واقع بدنام کردن واژه دولت وحدت ملی است ما در افغانستان تا ۲۰سال دیگر دولت وحدت ملی نیاز داریم این حکومت یک ساختار مشخص نیست دولت وحدت ملی یک آرایش قدرت است که کشور را از مشکلات بکشد.»
پرونده قتل مسعود کجاست؟
رییس بنیاد احمد شاه مسعود همچنان گفت بارها خواستار ایجاد یک کمیسیون شدیم تا پرونده قتل شهید مسعود را بررسی کند اما این کمیسیون شکل نگرفته است. او گفت: «پانزده سال است که می‌گوییم پرونده فرمانده مسعودکجاست؟ چرا دولت سکوت اختیار کرده وحرف نمی‌زند، چرا دوستان شهید مسعود که در دولت هستند حرف نمی‌زنند.»

14233040_579920188878775_3305206193048491556_n

احمد ضیا مسعود: ساختارهای قومی به ملی تبدیل شوند
احمد ضیا مسعود، نماینده ویژه رییس جمهور در امور حکومتداری خوب و برادر احمدشاه مسعود نیز در این مراسم صحبت نموده گفت که باید ساختارهای قومی در کشور تضعیف و ساختارهای ملی تقویت شود.
آقای مسعود از مردم، نخبگان سیاسی، جهادی و رهبران حکومت وحدت ملی کشور خواست تا به هدف برآورده شدن آرزوهای شهدای افغانستان دست از قوم‌پرستی کشیده و یک ملت واحد شوند.
نماینده ویژه رییس جمهور گفت که بزرگ‌ترین نیازمندی ما این است که بتوانیم یک مفکوره ملی برای همه گروه‌ها و مردم در کشور به وجود بیاوریم.
او گفت: «خواهش دیگرم از تمام سیاست‌مداران، گروپ‌های سیاسی، قومی و مذهبی این است که بیایید بعد از سه‌ونیم دهه بی‌ثباتی و بی‌نظمی معتقد به اهداف بزرگ ملی باشیم و ساختارهای قومی را در کشور خود ضعیف بسازیم.»
احمد شاه مسعود در نهم سپتامپر (18 سنبله) 2001 میلادی توسط دو نفر عرب‌تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، ترور شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *