دیده‌بان فساد: ایالات متحده فساد را در افغانستان فراگیر و نهادینه کرده است

فارن پالیسی/ دیوید فرانسیس ترجمه:‌ بهار مهر

افغانستان از دیرباز یک کشور فاسد به‌شمار می‌رود. بر اساس یافته‌های جدید منتشر‌شده به روز چهارشنبه توسط اداره‌ی بازرسی ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، ایالات متحده هیچ کاری برای بهبود آن انجام نداده بلکه در واقع آن را بدتر ساخته است.
گزارش اولین «درس‌های آموخته‌شده‌ی» اداره‌ی بازرسی ویژه نتیجه‌گیری کرده است که حضور امریکا پس از ۲۰۰۱ در افغانستان کمک کرده است تا فساد با تزریق ده‌ها میلیارد دالر به اقتصاد محلی با دیدبانی ضعیف و تجارب ناقص قراردادی رشد کند. سیگار همچنین یافته است که ایالات متحده شریک بازیگران فساد‍‍پیشه‌ی افغان است.
«گزارش ما در حالی‌که نشان می‌دهد فساد در افغانستان به پیش ۲۰۰۱ بر می‌گردد، اما پس از آن بسیار جدی و شایع شده است». رییس اداره‌ی سیگار، جان ساپکو، این سخنان را در بنیاد کارنگی برای صلح جهانی، در واشنگتن ایراد کرد. او افزود: «اما پس از ۲۰۰۱ عوامل داخلی فساد -ــ به‌شمول امنیت، سیستم ضعیف پاسخگویی و تجارت مواد مخدر ــ با عوامل جدید آمیخته است: سرازیر شدن گسترده‌ی کمک‌های خارجی، نظارت ضعیف از مساعدت‌ها و تمایل به همکاری با دلالان فاسد و بی‌رحم قدرت».
او اضافه کرد: «برآیند این روند برای افغانستان فساد سیستماتیک ــ ـفراگیر و نهادینه شده بود که بر دادگاه‌ها، ارتش، پولیس، بانکداری و سایر سکتورهای مهم اثر گذاشت».
ساپکو گفت اختلاس اهداف سیاست ایالات متحده را به تحلیل می‌برد و پنتاگون (وزارت دفاع)، وزارت خارجه و اداره‌ی انکشافی بین‌المللی ایالات متحده، تلاش‌ها جهت مبارزه با فساد را آن‌چنان‌که باید جدی می‌گرفتند نگرفتند و نبود این تلاش‌ها در روند ملت‌سازی منجر به ضیاع پول شده است.
سیگار همچنین دریافته است که فساد سیستماتیک در درون دولت افغانستان به [ساده شدن] حیف‌ومیل میلیاردها دالر پول نقد کمک کرده است. اعمال بد فراگیر در وزارت‌خانه‌های امنیتی افغانستان و نیروهای ملی امنیتی افغانستام همچنان در هدر رفتن پول نقش داشته است.
تیل امریکایی‌ها به سرقت رفته است. پولی که به مبارزه علیه شورش‌گران اختصاص داشته به‌دست کسانی چون احمد ولی کرزی، برادر ناتنی رییس‌جمهور پیشین، حامد کرزی، رسیده است؛ کسی‌که با ایجاد امپراطوری در ولایت کندهار بر نیروهای خصوصی امنیتی، نهادهای قراردادکننده و خرید و فروش املاک و جایدادها کنترل داشت. قاچاقچیان مواد مخدر در پیوند با سیاست‌مداران افغان نهایتآ پول امریکا را به‌دست آورده‌اند.
ساپکو صدای زنگ هشدار پول‌های هدر رفته در افغانستان را برای سال‌ها کوبیده است، اما اقدامات کمی برای حل مشکل انجام شده است. او به همه‌ی نهادهای تهیه‌کننده‌ی پول به افغانستان توصیه کرده است تا یک بازبینی اساسی جهت مبارزه با فساد را با تجربه‌های خوب در این زمینه انجام دهند. او از کانگرس خواست قانونی را تصویب کند که ادارات ایالات متحده را ملزم سازد تا برای جلوگیری از اختلاس کار بیشتری انجام دهند.
پس از ۱۵ سال جنگ و کشته شدن ۲۱۷۴ امریکایی، به‌نظر می‌رسد که هنوز هیچ‌کس به او گوش نمی‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *