کنفرانس دو روزه «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سکتور انرژی افغانستان» در شهر دبی برگزار می‌شود

اطلاعات روز: وزارت انرژی و آب کنفرانس دو روزه‌یی را به هدف جلب سرمایه‎گذاری سکتور خصوصی خارجی و داخلی در بخش انرژی افغانستان را با همکاری اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا (USAID) در روزهای 18 و 19 سپتامبر در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار می‌کند.
در خبرنامه‌ی وزارت انرژی و آب آمده است قرار است در این کنفرانس، که «بزرگ‌ترین گردهم‌آیی جهت جلب سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی سکتور انرژی در افغانستان می‌باشد»، بیش از 100 تن از مقام‌های بلند پایه‌ی دولتی افغانستان، ایالات متحده امریکا، امارات متحده عربی، شرق میانه، آسیای میانه، ترکیه، اروپا، سرمایه‌گذاران، تاجران، اعضای بلند پایه‌ شرکت‌های مشغول در عرصه‌ی انرژی، نهاد‌های تمویل کننده‌ بین‌المللی، نهادهای مالی و پولی بین‌المللی اشتراک کنند.
امان‌الله غالب، معین وزارت انرژی و آب افغانستان به صدای امریکا گفته است که پلان خودکفایی انرژی – که هفته‌ی گذشته از سوی شورای عالی اقتصادی تأیید شد- و پلان شبکه‌ی ملی افغانستان در این کنفرانس تشریح می‌گردد.
آقای غالب افزوده که سپس پروژه‌های دولتی افغانستان رسماً به سکتور خصوصی اعلام می‌گردد تا آن‌ها تشویق شوند بالای پروژه‌های انرژی سرمایه‌گذاری کنند.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب و شماری از مقام‌های بلندپایه حکومتی از جانب افغانستان در این کنفرانس شرکت می‌کنند.
وزارت انرژی و آب هدف دیگری را که در کنفرانس دبی دنبال می‌کند نقش دادن به سکتور خصوصی در تولید انرژی برق کشور است. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، در کنفرانس دبی، برنامه‌های افغانستان در بخش انرژی برای سکتور خصوصی شریک ساخته می‌شود و از آن‌ها نظر خواهی صورت می‌گیرد.
آقای غالب گفته است: «ما خواستیم که گپ‌های آن‌ها را بشنویم که چی می‌خواهند از ما، چه توقع دارند که بخواهند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و از نظر آن‌ها چی چالش‌ها است که کمپنی‌های بزرگ نمی‌آیند مثل زیمنس و اِبی‌بی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»
وزارت انرژی و آب در خبرنامه‌اش تاکید کرده که کنفرانس دبی یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های جلب سرمایه‌گذاری از سوی سکتور خصوصی و کمک‌های مالی کشور های دونر در سکتور انرژی در افغانستان می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *