در آستانه‌ی دوسالگی حکومت؛ عبدالله: بدیل حکومت وحدت ملی خواب است

اطلاعات روز: در آستانه‌ی دو سالگی حکومت وحدت ملی، عبدالله عبدالله رییس اجراییه می‌گوید که حکومت وحدت ملی برخاسته از آرای مردم است و بدیل یا تغییر حکومت وحدت ملی به مثابه‌ی یک خواب است.
براساس موافقت‌نامه‌ی سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی، رهبران حکومت باید در جریان دو سال از عمر حکومت لویه جرگه‌ی قانون اساسی برگزار می‌کردند تا براساس آن ریاست اجراییه به پست نخست‌وزیر اجراییه تغییر می‌کرد.
برخی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی موافقت‌نامه‌ی سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی را عملی نکرده و عمر این حکومت نیز دو ساله است.
در تازه‌ترین مورد، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، گفته است که عمر ریاست‌جمهوری مطابق قانون اساسی برای پنج سال می‌باشد، اما دوره‎ی کاری ریاست اجراییه با برگزار نشدن لویه جرگه‌ی قانون اساسی پایان می‌یابد.
اما آقای عبدالله که در افتتاح برنامه‌ی میثاق شهروندی در ارگ سخنرانی داشت، گفت: «اظهاراتى صورت مى‌گيرد که زمان حکومت وحدت ملى پُوره شده، بايد بگويم که وقت هيچ چيز پوره نشده است، مردم افغانستان به يک دوره‌ی انتخابات به حکومت وحدت ملى در رأس محمد اشرف غنى و من در رياست اجرایيه راى داده‌اند.»
آقای عبدالله می‌پذیرد که کمی و کاستی‌هایی در انجام تعهدات حکومت وحدت ملی وجود داشته است؛ اما حکومت به تعهدات خود پابند است و از فرصت‌های پیش‌رو به نفع مردم استفاده خواهد کرد.
او تأکید کرد که حکومت وحدت ملی تا پنج سال به کارش ادامه می‌دهد.
رییس‌جمهور غنی نیز در افتتاح برنامه‌ی میثاق شهروندی با اشاره به ادعاها در مورد ختم میعاد حکومت وحدت ملی از سوی شماری از حلقات گفته است که «ما بر اساس رای مردم به این‌جا رسیدیم، هر کس دیگری که ادعای مسئولیت می‌کند، در انتخابات اشتراک کند.»
آقای غنی همچنان گفت که در جریان دو سال گذشته سیاست خارجی افغانستان بیشتر مورد توجه بوده و بر روی آن تأکید شده است چون باید نخست بقای افغانستان تضمین می‌شد.
از نظر آقای غنی اکنون بقای حکومت تضمین شده و اکنون توجه حکومت بیشتر روی برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی می‌باشد، تا آرزوهای مردم افغانستان برآورده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *