کرزی: طالبان نیروی خودی هستند و ما در یک جنگ داخلی برای مفادات بیرونی کشته می‌شویم

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان می‌گوید طالبان نیروهای خودی هستند و ما در یک جنگ داخلی برای مفادات بیرونی کشته می‌شویم.
آقای کرزی در یک مصاحبه‌ی اختصاصی با تلویزیون بی‌بی‌سی گفته است که اگر طالب افغان است، پس یک نیروی افغانی است و اگر به‌عنوان یک قوت افغانی آمده یک جای را می‌گیرند، یک افغان چرا افغان دیگر را می‌گوید که تو این جای را گرفته نمی‌توانی.
رییس‌جمهور پیشین در این مصاحبه‌ی خود در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی در مورد بمباران هوایی به‌منظور مهار طالبان می‌گوید چه در زمان حاکمیت‌اش و چه اکنون مخالف بمباردمان هوایی روستاهای افغانستان بوده و است حتا اگر ولایات افغانستان به‌دست طالبان سقوط کند.
آقای کرزی می‌گوید: « طالبان از کجا هستند؟ طالبان افغان هستند. اگر افغان هستند، یک قوت افغان می‌آید و یک جای را می‌گیرد، ما هم یک افغان هستیم پس در آن صورت ما یک جای را می‌گیریم، ما چه حق داریم؟ اگر ما همه افغان هستیم، یک افغان چرا یک افغان را می‌گوید که تو این‌جای را گرفته نمی‌توانی و ما چرا به زور امریکا بگیریم؟ اگر طالب به پای خود می‌آید ما به طیاره‌ی امریکا چرا برویم؟»
او می‌افزاید که پس از آمدن شوروی به افغانستان تا به امروز، نیروی افغانستان خلاف بیگانه‌ها استعمال نشده بلکه خلاف مردم افغانستان و خلاف خاک افغانستان استعمال شده‌اند. او می‌افزاید: «من می‌فهمم که کشور ما را چه شده است. کشور ما کشوری شده که ما تمام اسلحه و قوت خود را در داخل خاک خود علیه دهات خود استعمال می‌کنیم.»
آقای کرزی در این مصاحبه می‌گوید که ما در داخل کشور در جنگ بین خود هستیم و نباید از خارجی‌ها علیه همدیگر استفاده کنیم.
حامد کرزی همچنان در این مصاحبه از سران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و می‌گوید باید لویه‌جرگه‌ی قانون اساسی برگزار شود شود تا مشروعیت و دوام حکومت تضمین شود.
به گفته‌ی آقای کرزی: «ما کشور جرگه‌ها هستیم. این را بخواهند و مردم افغانستان برای‌شان اطمینان بدهند که ادامه‌ی حکومت این‌ها را تضمین می‌کنند و ما هم همکارشان می‌باشیم. به این ترتیب به مملکت ثبات هم می‌آید و سردرگمی و تشویش هم گم می‌شود از خاک ما.»
در مورد نوعیت نظام در افغانستان نیز آقای کرزی می‌گوید هر آن‌چه را که مردم افغانستان در جرگه فیصله کنند، آن را می‌پذیرد. او می‌گوید: « خُب، این فیصله‌ی جرگه‌ی افغانستان است. اگر آن‌ها فیصله کنند که نظام ریاستی، ریاستی می‌باشد. اگر جرگه‌ی مردم افغانستان فیصله کردند نظام پارلمانی، پارلمانی باشد. هردو نظام می‌تواند بچلد، مشکلی نیست.»
آقای کرزی همچنان از تقسیم قدرت میان رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد کرده و می‌گوید تقسیم قدرت و تعیین افراد از طریق سهمیه‌ی افراد، یک کار غلط است. او می‌گوید در حکومتش مشوره‌هایی داشته اما نه از برای تقسیم قدرت.
رییس‌جمهور پیشین همچنان می‌گوید نص قانون اساسی افغانستان در مورد دوره‌ی کاری رییس‌جمهور صریح و برای پنج سال است و مردم افغانستان برای یک مدت پنج ساله برای رییس‌جمهور کشور رای می‌دهند. اما آن‌چه اکنون اتفاق افتاده یک توافق سیاسی میان داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله و بیرون از قانون اساسی افغانستان است. به گفته‌ی آقای کرزی: «ولی موافقه‌یی که داکتر صاحب اشرف غنی و داکتر صاحب عبدالله با مداخله‌ی امریکا با هم کردند میعاد حکومت خود را، معیار همین ترتیبی را که بین خود جور کرده‌اند، در آخر دو سال باز خواستن یک جرگه دوباره تایید و یا برگشت به ریاست‌جمهوری شود.»
حامد کرزی در زمان ریاست‌جمهوری خود بارها بر سر مسأله‌ی عملیات‌های هوایی امریکایی و عملیات شبانه از امریکا انتقاد کرده و مانع آن‌ها شد. او در آن زمان مدعی بود که در این عملیات‌ها تلفات ملکی بالا می‌رود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *