تظاهرات ششم میزان جنبش روشنایی تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با حکومت به تعویق افتاد

اطلاعات روز: شورای عالی مردمی جنبش روشنایی با برگزاری کنفرانس خبری اعلام کرد تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با حکومت، تظاهرات ششم میزان را به تعویق انداخته و با حکومت زیر نظر نماینده سازمان ملل متحد وارد گفت‌وگو می‌شود.
قرار بود فردا، ششم میزان، این جنبش که خواهان تطبیق ماسترپلان اصلی برق افغانستان است، تظاهرات نامحدود را در کابل راه‌اندازی کند.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی پس از آن تظاهرات ششم میزان را به تعویق می‌اندازد که اخیراً شماری از نهادهای مدنی، یوناما و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت و جنبش روشنایی خواسته بودند وارد مذاکره شوند و تظاهرات تعویق شود. شام روز گذشته ارگ ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیه‌یی اعلام کرد که آماده است با جنبش روشنایی گفت‌وگو کند.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در کنفرانس خبری امروزش همچنان یادآور شد که بر داعیه عدالت‌خواهی خود جهت عبور لین برق وارداتی 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک و نیز تامین عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن تاکید دارد و دادخواهی برای شهدا و قربانیان رویداد خونین دوم اسد را بخشی از مطالبات اصلی خود می‌داند.
جنبش روشنایی پس از یازدهم ثور درحالی شکل گرفت که کابینه افغانستان تصویب کرد برخلاف ماسترپلان برق افغانستان که از سوی شرکت آلمانی فیشنر تهیه شده است، برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ بگذرد. این جنبش تاکنون چندین تظاهرات را در کابل و سایر شهرهای افغانستان راه‌اندازی کرده است. دومین تظاهرات بزرگ این جنبش در دوم اسد با وقوع چندین انفجار خاتمه یافت و در آن بیش از 400 تن کشته و زخمی شدند.
شورای عالی مردمی در کنفرانس خبری خود افزود که به مردم اطمینان می‌دهد که جریان مذاکرات این شورا و حکومت مرحله به مرحله به اطلاع مردم رسانده شده و صراحتاً به جانب حکومت افغانستان، جامعه جهانی و مردم اعلام می‌کند که هرگاه مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، شورای عالی مردمی به مبارزات مدنی خود ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر و پیش از کنفرانس خبری این شورا، قوماندانی گارنیزیون کابل گفته بود که به دلیل تهدیدات امنیتی در پایتخت، تظاهرات، اجتماعات و اعتصاباتی که قرار است از سوی جنبش روشنایی راه‌اندازی شود، ممنوع اعلام گردیده است.
گارنیزیون کابل مدعی است که کابل پایتخت بیش از هر نقطه‌ی دیگر در کشور مورد توجه جدی اخلال‌گران نظم و ثبات و زندگی صلح‌آمیز است و دشمنان مردم افغانستان تلاش می‌کنند از هر حالت ممکن استفاده کرده و باعث اخلال و بی‌نظمی در کشور شوند.
گارنیزیون کابل همچنان از شماری از رهبران جنبش روشنایی نامبرده و گفته است که درصورت برگزاری تظاهرات و وارد شدن خسارات و تلفات، با آنان برخورد قانونی صورت گرفته و مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار خواهند گرفت.
جعفر مهدوی، محمد علی اخلاقی، احمد بهزاد، ریحانه آزاد، عارف رحمانی، غلام حسین ناصری، عبدالرحمن شیدانی، ذوالفقار امید و داوود ناجی از کسانی هستند که نام شان از سوی گارنیزیون کابل به عنوان سازماندگان مفکوره تظاهرات ذکر گردیده است.