کمک 100 میلیون دالری اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا به افغانستان

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور با اداره‌ی کمک‌های بین‌المللی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا یا USAID موافقت‌نامه‌یی را به امضا رسانده است که براساس آن امریکا 100 میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند.
این مبلغ از طریق صندوق بازسازی ایالات متحده‌ی امریکا در بدل اصلاحاتی به افغانستان پرداخته می‌شود که رهبران حکومت وحدت در سفری به واشنگتن تعهد سپرده بودند. افغانستان با امریکا به توافق رسیده بود تا در مدت چهار سال، 2015 الی 2018، هر سال مبلغ 200 میلیون دالر امریکایی مستقیم از طریق صندوق بازسازی افغانستان دریافت کند.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه در نشست مشترک خبری با ویلیام همینک، نماینده‌ی اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا در امور افغانستان گفت: «ما با امریکا روی حدود چهل شاخص به موافقه رسیده بودیم که هر شاخص حدود 20 میلیون دالر هزینه داشت. یعنی در مقابل هر رفورمی که حکومت انجام می‌داد ما 20 میلیون دالر به‌دست می‌آوردیم که هرسال 10 شاخص را باید انجام می‌دادیم.»
آقای حکیمی گفت در سال 2015 حکومت افغانستان موفق شده است تا روی 10 شاخص اصلاحات بیاورد و در عوض 200 میلیون دالر به‌دست آورده است.
در سال جاری نیز حکومت افغانستان تاکنون تقریباً روی پنج 5 شاخص اصلاحات انجام داده است و قرار است تا ختم سال جاری اصلاحات روی 5 شاخص دیگر را نیز تمام کند.
وزیر مالیه گفت: «امسال که در نيمه‌ی آن قرار داريم از ۱۰ شاخص تعيين شده، پنج آن را انجام داديم که امروز شاهد امضاى قرار داد ۱۰۰ ميليون دالری می‌باشيم و تا آخر امسال دوباره ارزيابی صورت می‌گيرد و پنج شاخص باقی‌مانده‌ی ديگر را انجام می‌دهيم.»
آقای حکیمی گفت شفافیت در نظام مالی، تحویل‌دهی مدیریت فضایی به یک شرکت معتبر بین‌المللی، سیستم پرداخت الکترونیکی مالیات، تعدیلات در قانون تدارکات، تطبیق پلان‌کاری در مورد زنان مخصوصاً در بخش صلح و امنیت، تغییرات در اصلاحات اداری، تغییرات در عواید غیرمالیاتی مخصوصاً عواید داخلی، تعدیلات در قانون مالیات بر عایدات و طرح پالیسی بودجه سازی ولایتی از جمله‌ی شاخصه‌هایی است که حکومت افغانستان در آن اصلاحات آورده و موفقانه تطبیق شده است.
ویلیام همینگ، نماینده‌ی اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان نیز گفت دولت امریکا پس از ارزیابی گزارش کابل در بخش اصلاحات، دریافت که حکومت افغانستان در اجرای تعهداتی که داده بود، موفق شده است و این مقدار پول را به بودجه‌ی ملی افغانستان واریز می‌کند.
آقای همینگ گفت حکومت افغانستان به تعهدات خودش عمل کرده و به اهداف تعیین‌شده دست یافته است. او گفت اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا تا ختم سال 2018 میلادی همه ساله به حکومت افغانستان در راستای تطبیق اصلاحات کمک کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *