هفتمین دور نشست پنج‌جانبه‌ی همکاری‌های منطقه‌یی در مورد مبارزه با مواد مخدر به پایان رسید

اطلاعات روز: هفتمین دور نشست پنج‌جانبه‌ی همکاری‌های منطقه‌یی در امر مبارزه با مواد مخدر که برای دو روز در کابل برگزار شده بود، در روز دوشنبه پایان یافت.
این نشست که میان افغانستان، ایران، روسیه، تاجیکستان و پاکستان به منظور تحکیم روابط و همکاری‌های بیشتر در مبارزه‌ی منطقه‌یی با مواد مخدر برگزار شده بود، بدون حضور نماینده پاکستان به تاریخ 4 و 5 میزان برگزار شد.
وزارت مبارزه با مواد مخدر با نشر اعلامیه‌یی گفته است که در این نشست، اشتراک‌کنندگان به نقطه‌نظرهای مشترک در راستای عملی ساختن نتایج این نشست رسیده‌اند.
سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر کشور گفته است که اگر معضل مواد مخدری را جدی نگیریم، وضعیت امنیتی منطقه و جهان بهبود نخواهد یافت.
سفیر روسیه در افغانستان، اکلساندر مانتیتسکی نیز در این نشست گفته است که با درنظرداشت واقعیت‌های امروزی، ایجاب می‌کند تا به هر ترتیبی که می‌شود، تمام جریانات مالی ناشی از مواد مخدر افغانستان، به‌خصوص برای تمویل تروریسم، مسدود شود. او همچنان گفته است لازم است تا از قاچاق پریکرسرها به افغانستان جلوگیری شود.
«ایستادگی مداوم در مقابل هرگونه اقدام و یا تلاش در راستای تضعیف نظام بین‌المللی برحال معضل مبارزه علیه مواد مخدر»، «در صورت امکان، تشکیل یک پست متحد تلفیقی توسط مجمع ویژه‌ی سازمان ملل متحد در بخش مبارزه با مواد مخدر در سال 2016 با در نظر گرفتن نتایج حاصل از کنفرانس کشورهای آسیای مرکزی در امر مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته، توان‌بخشی معتادان مواد مخدر و راه‌های موثر کاهش تقاضا به مواد مخدر»، «تبادل تجربیات و نظریات در مورد بهترین شیوه‌های پیشگیری معتاد شدن به مواد مخدر، درمان و ادغام مجدد افراد معتاد به مواد مخدر و (ان پی اس) در جامعه»، اتخاذ تدابیر برای عمل در بخش مبارزه‌ی ساحوی علیه مواد مخدر با استفاده از تمامی امکانات مهیای ارتباطی و حمل و نقلی» و ادامه‌ی همکاری‌ها در قسمت آموزش و پرورش متخصصین سازمان‌های ملی مبارزه علیه مواد مخدر» از جمله‌ی نتایج این نشست دو روزه است.