داعش کنترل پناهگاه‌های پیشین خود در افغانستان را دوباره در اختیار می‌گیرد

صدای آمریکا/ ایازگل ترجمه: علی احمدی

مقام‌ها و شاهدان در افغانستان می‌گویند که جنگجویان وابسته به داعش کنترل بیشتر مناطقی از افغانستان را که قبلا در اختیار داشتند دوباره به‌دست گرفته‌اند، مناطقی ناامن در ولسوالی‌های اچین، نازیان، کوت و هسکه‌مینه‌ی ولایت شرقی ننگرهار هم‌مرز با پاکستان، که چند هفته پیش در عملیات نیروهای امنیتی افغانستان از کنترل داعش خارج شده بودند.
یکی از خبرنگاران بخش افغانستان صدای امریکا که این هفته به ولسوالی اچین، عمده‌ترین پایگاه داعش در افغانستان، سفر کرده بود، می‌گوید نیروهای امنیتی افغانستان دوباره به مناطقی عقب‌نشینی کرده‌اند که قبل از عملیات ضد داعش موسوم به «قهر سیلاب» در ماه جون، در آن‌جا مستقر بودند.
شیرین آقا، سخن‌گوی منطقه‌ی ارتش افغانستان در گفت‌وگو با صدای امریکا تایید کرد که جنگجویان داعش بخش‌هایی از مناطق ولسوالی‌های ناامن را تصرف کرده‌اند؛ او اما گفت که نیروهای امنیتی افغانستان برای بیرون راندن داعش آماده‌ی حمله می‌شوند.

هشدارهایی که به آن توجه نشد
بزرگان قبیله‌ی این منطقه بارها هشدار داده‌اند که داعش در تلاش است تا به پایگاه‌های پیشین خود برگردند. آن‌ها از مقام‌های افغانستان به‌دلیل عدم توجه به این مسأله و ایجاد نکردن پسته‌های امنیتی پس از موفقیت عملیات قبلی، انتقاد می‌کنند. داعش عملیات منطقه‌ی خود را در اوایل سال گذشته در ده ولسوالی ولایت ننگرهار آغاز کرد؛ اما به گفته‌ی مقامات افغان، مقاومت شدید طالبان و حمله‌های پی‌هم پهپادهای ضد تروریسم امریکا حضور آن‌ها را به سه یا چهار ولسوالی محدود کرده بود.
جنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد نظامی امریکا در افغانستان هفته‌ی گذشته یادآور شد که عملیات نظامی ماه جون و جولای «بسیار موفقیت‌آمیز» بود، زیرا در این عملیات حافظ سعید خان رهبر منطقه‌ی داعش به همراه 11 عضو برجسته‌ی این گروه و 25 درصد جنگجویان آن از بین رفتند. نیکلسون روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما برآورد می‌کنیم که تعداد جنگجویان داعش 1200 یا 1300 نفر است. آن‌ها مناطقی را در ولایت هم‌جوار کنر در اختیار دارند، اما حضور آن‌ها عمدتا در ولایت ننگرهار است.»
به گفته‌ی جنرال نیکلسون، در ابتدا شبه‌نظامیان پشتون پاکستان که قبلا بخشی از تحریک طالبان پاکستانی بودند، اقدام به تشکیل داعش در پاکستان کردند. او گفت: «هدف آن‌ها تاسیس خلافت ولایت خراسان با مرکزیت جلال‌آباد است و ننگرهار شروع خلافت آن‌هاست». داعش افغانستان، پاکستان و بخش‌هایی از ایران را ولایت خراسان گفته است.
جنرال نیکلسون تایید کرد که میان شبه‌نظامیان داعش در ننگرهار و داعش سوریه «پیوندهای مالی، رهبری و ارتباطات راهبردی» وجود دارد. داعش مسئولیت چندین حمله بر پاکستان را به عهده گرفته است. اما در اوایل این ماه نظامیان پاکستانی اعلام کردند که از تلاش‌های این گروه برای گسترش نفوذ در پاکستان جلوگیری شده است. یک سخن‌گوی ارتش گفت که از زمان آغاز عملیات نظامی پاکستان در سال گذشته، نیروهای امنیتی بیش از 300 شبه‌نظامی مربوط به گروه تروریستی داعش را به‌شمول رهبر اصلی آن‌ها دست‌گیر کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *