2016؛ بدترین سال برای خبرنگاران در زمینه دسترسی به اطلاعات

اطلاعات روز: همزمان با روز جهانی دسترسی به اطلاعات، نی یا نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید سال جاری میلادی بدترین سال در زمینه دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران در کشور بوده است.
این نهاد می‌گوید امسال دسترسی به اطلاعات در افغانستان به محدودترین وضعیت خویش در هفت سال گذشته رسیده است.
در اعلامیه‌یی که از سوی این نهاد منتشر شده آمده است که بر مبنای آمارهای خشونت‌های ثبت شده نزد این دفتر، در سال روان میلادی 72 درصد خشونت در برابر خبرنگاران به دلیل دسترسی به اطلاعات بوده است.
براساس آمار این نهاد، تاکنون 58 قضیه خشونت در برابر خبرنگاران در سال جاری ثبت شده که از این میان 42 قضیه‌ی آن به دلیل تلاش خبرنگاران برای دستیابی به اطلاعات بوده است.
آمار نی نشان می‌دهد که در هفت سال اخیر 575 قضیه خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته است که از آن جمله 190 مورد زمانی رخ داده که خبرنگاران در صدد دستیابی به اطلاعات بوده‌اند.
نی می‌گوید بهترین سال برای دستیابی به اطلاعات در طی هفت سال گذشته، سال 2011 میلادی بوده است که از جمله‌ی 89 قضیه ثبت خشونت در برابر خبرنگاران، صرف 15 مورد آن مربوط به تلاش خبرنگاران برای دستیابی به اطلاعات بوده است.
دفتر نی از حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا براساس این آمار، بیشتر از این مسئولان نهادهای دولتی و غیردولتی که اطلاعات را از خبرنگاران پنهان می‌سازند و برخلاف قانون در زمینه دسترسی به اطلاعات محدودیت وضع می‌کنند، را شناسایی و به پنجه قانون بسپارد.
در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در مراسم تجلیل از روز جهانی دسترسی به اطلاعات در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که دسترسی به اطلاعات اکنون نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد. آقای عبدالله گفت که قابل دسترس قرار دادن معلومات مسئولیت دولت است.

14449938_1811447422400073_3020291336100519948_n
آمار خشونت درحالی از سوی نی بلند اعلام می‌شود که دو سال قبل رییس جمهور قانون دسترسی به اطلاعات را توشیح کرد و اخیراً نیز معاون سخن‌گوی رییس جمهور از آغاز کمپاین دسترسی به اطلاعات خبر داد.