قرارداد توسعه بند کجکی امضا شد، ظرفیت تولید برق آن به 151 میگاوات می‌رسد

اطلاعات روز: قرارداد توسعه بند کجکی در ولایت هلمند میان وزارت انرژی و آب با یک شرکت خصوصی ترکی- امریکایی امروز (شنبه، 10 میزان) با حضور رییس‌جمهور غنی در ارگ امضا شد.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب گفت که با امضای این قرارداد توسعه بند کجکی در فاز دوم به‌صورت عملی آغاز می‌شود.
آقای عثمانی افزود که با تکمیل فاز دوم بند کجکی ظرفیت ذخیر آب این بند به 2.34 میلیارد متر مکعب آب می‌رسد که حدود یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر از ظرفیت فعلی، در بند ذخیره می‌شود. او همچنان گفت که از آب ذخیره شده در این بند صد هزار هکتار زمین جدید آبیاری خواهد شد.
وزیر انرژی و آب گفت در حال حاضر نیروگاه‌های تولید برق بند کجکی ظرفیت تولید ۵۱ میگاوات برق را دارد که با توسعه این بند، ظرفیت تولید آن به بیش از۱۵۱ میگاوات برق خواهد رسید.
آقای عثمانی در مورد هزینه‌ی توسعه بند کجکی معلومات ارائه نکرد، اما در ماه جوزای امسال و هنگام امضای تفاهم‌نامه، ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌یی نوشت که شرکت امضا کننده‌ی تفاهم‌نامه، آماده است که ۱۷۰ میلیون دالر در توسعه این بند سرمایه‌گذاری کند.
بند برق کجکی در ولسوالی کجکی هلمند و در ۱۶۱ کیلومتری شمال‌ شهر قندهار بر روی دریای هیرمند ساخته شده است. این بند بیشتر از 60 سال پیش در زمان حکومت ظاهرشاه ساخته شده است، اما پس از بروز مشکلات داخلی و پس از حمله‌ی روس‌ها بر افغانستان، کار آن ناتکمیل ماند.
بند کجکی در تولید برق دوبرابر بند سلما (بند دوستی افغان- هند) در هرات ظرفیت دارد و با تکمیل شدن ساختمان جدید آن به یکی از بندهای بزرگ در منطقه تبدیل خواهد شد.
در حال‌حاضر سه توربین تولید برق در بند کجکی فعال است که نخستین توربین آن در سال ۱۳۵۱ و توربین دیگر در سال ۱۳۵۳ نصب شد، اما پس از سال‌ها توقف و عنقریب خوابیدن این بند از اثر جنگ‌های داخلی، سومین توربین آن در سال‌های اخیر فعال شد.
ارتفاع این بند آبی 100 متر، وسعت آن 2290 متر و ظرفیت تخلیه‌ی آن 1،2 ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻣﺘﺮ مکعب می‌باشد.

برای رسیدن به خودکفایی انرژی به چهار یا پنج میلیارد دالر ضرورت است
از سوی هم وزیر انرژی و آب گفت که افغانستان برای رسیدن به خودکفایی انرژی به سرمایه میان چهار تا پنج ملیارد دالر ضرورت دارد که این مقدار باید در بخش‌های تولید، انتقال، توزیع و مطالعات تخنیکی در بخش انرژی به‌مصرف برسد.
آقای عثمانی گفت که برای رسیدن به این هدف باید امکانات دولتی، کمک‌های همکاران بین‌المللی و امکانات سکتور خصوصی را در یک مجرا جهت دهیم.
به گفته‌ی او، افزون بر نقش دولت و کمک‌های بین المللی، خصوصی‌سازی سکتور انرژی و افزایش نقش سکتور خصوصی در تولید، انتقال و توزیع انرژی برای توسعه سکتور انرژی در کشور بسیار مهم است. بسترسازی و ایجاد محیط سالم و مناسب برای جلب سرمایه‌گذاری ملی و بین المللی روی سکتور انرژی مورد دوم است که ما را برای رسیدن به توسعه انرژی کمک می‌کند.
او افزود که در پالیسی حکومت وحدت ملی تشویق سکتور خصوصی به شکل جدی در نظر گرفته شده و بسترسازی لازم نیز انجام شده است.
از سوی هم وزیر انرژی و آب گفت که رسیدن افغانستان به خودکفایی انرژی در تضاد با منافع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست. آقای عثمانی بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌یی در عرصه‌ی انرژی تأکید کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *