برنامه‌ی ثبت ملکیت زمین‌های شهری و روستایی آغاز شد

اطلاعات روز: برنامه‌ی ثبت ملکیت زمین‌های روستایی و شهری امروز شنبه، 10 میزان، با حضور رییس‌جمهور غنی و مقام‌های ارشد دولتی در ارگ ریاست‌جمهوری افتتاح شد.
مسئولان اعلام کردند که این برنامه از ناحیه‌ی اول شهر کابل (محله‌ی خرابات) آغاز شده و در سراسر کشور گسترش می‌یابد.
جواد پيکار، رییس عموم اداره‌ی مستقل اراضی هنگام تشریح این برنامه گفت که 70 فیصد ملکیت‌های شهری و 80 فیصد ملکیت‌های روستایی اسناد رسمی ندارد.
آقای پیکار گفت: «مردم افغانستان جایداد دارند، اما برای بهره‌گیری از آن اجازه‌ی دولت را باید داشته باشند. اسناد غیررسمی جایدادهای مردم براساس تعهد رییس‌جمهور به اسناد رسمی بدل می‌شود. ما این کار را از ناحیه‌ی اول شهر کابل شروع کرده‌ایم و بعداً به نواحی دیگر و شهرهای دیگر گسترش می‌دهیم.»
آقای غنی در آغاز کارش به‌عنوان رییس‌جمهور وعده داده بود که ملکیت‌ها را ثبت می‌کند، در این مراسم گفت که رسمیت بخشیدن به ملکیت مردم، یکی از مشکلات مهم اجتماعی را حل می‌کند.
آقای غنی افزود: «اولین وظیفه‌ی یک دولت مسئول، حفاظت مال و جان هموطنان‌اش است. مال مردم افغانستان که در تحت شرایط غیررسمی، عرفی و غیره زندگی می‌کنند، مصون نیست!».
غنی گفت تشویش از عدم مصونیت جایداد باعث شده که او شب‌ها بیدار بماند.
به گفته‌ی او، مصونیت یک فرد، مصونیت یک خانواده، گذر است و بالآخره مصونیت شهر و مملکت است. رییس‌جمهور گفت که وعده‌ی دولت این است که «مال تمام افغان‌ها در تمام افغانستان شرعی می‌شود، مصون می‌شود.»
رییس‌جمهور گفت که ثبت ملکیت‌ها و صدور سند رسمی مالکیت، با اجرای این برنامه آغاز می‌شود تا مردم بتوانند خانه‌های خود را با خیال راحت بهسازی کنند.
خانه‌هایی که در کابل و سایر شهرهای کشور دارای ملکیت رسمی و ثبت شده نیستند، خارج از برنامه‌ریزی شهری قرار دارند. رییس‌جمهور گفت در این مناطق افراد سودجو هم در پی غصب خانه‌های ثبت نشده هستند. او این وضعیت را مغایر شریعت و قانون و غیرقابل قبول خواند.
غنی گفت: «وقتی که ملکیت باشد، همراهش مالکیت می‌آید. امروز کسانی که ملکیت مصون ندارند، چه‌طور خود را مالک این شهر بدانند؟ خود را چه‌طور مالک این مملکت بدانند؟»
این برنامه از ناحیه‌ی اول شهر کابل که مشهور به «محله‌ی خرابات» است، آغاز شده است. مسئولان در نشست دیروز گفتند که به این محله رفته‌اند و در همکاری با مردم ملکیت‌ها را ثبت کرده‌اند/ می‌کنند.
رییس‌جمهور با یادآوری از محله‌ی خرابات گفت که شماری از بزرگ‌ترین شخصیت‌های این مملکت از جمله، استاد قاسم، استاد سرآهنگ، استاد هماهنگ، استاد هاشم طبله‌نواز در این محله زندگی کرده‌اند و خرابات را به یک «دانشگاه فرهنگی» افغانستان بدل کردند.
او خطاب به رییس عمومی اداره‌ی اراضی گفت: «یک مرکز هنر را با پول دولت بخرید، ترمیم کنید، به موزیم ملی هنر افغانستان مبدل‌اش کنید.»
آقای غنی ضمن یادآوری از حس همبستگی تعاون میان شهریان کابل قدیم، گفت تعهد حکومت این است که کابل نو را بر اساس ارزش‌های همبستگی، دوباره احیا کند. او افزود که برنامه‌ی احیای کابل روی دست است.
اما رییس‌جمهور تأکید کرد که مرکز کابل هیچ‌وقت قربانی منافع اقتصادی نخواهد شد. او افزود که مرکز کابل مثل کابل ۴۰۰ سال پیش مرکز تمدن ما خواهد بود.